Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu är jag här igen. Allroundobjektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej.
Nu har jag en fråga igen.
Har så svårt att bestämma mig för vilket objektiv jag ska köpa. Hade ju funderingar på Canon EF 50mm 1:1.8 OBS MK1.
Måste ha ett som standard/allround objektiv.
Eftersom jag har den medföljande standard gluggen, som är dålig tycker jag.
Vad rekommenderar ni som allroundglugg? Den som ska sitta på för det mesta.
Tar mycket kort på människor,och djur.
Ja även mycket annat.
Får max kosta 3500 kr ny.
Köper gärna begagnat också.

Och ska ha ett annat objektiv också.
En som har snabbt fokus.
tycker om att fotografera tex flygande fåglar.
Kolla i mitt album får ni se att det blir suddigt när man tar med mitt Tamron AF 70-300mm.
Är objektiven väldigt dyra om de ska klara av sådant?
mvh camilla

elektra1 skrev:
Hej.
Nu har jag en fråga igen.
Har så svårt att bestämma mig för vilket objektiv jag ska köpa. Hade ju funderingar på Canon EF 50mm 1:1.8 OBS MK1.
Måste ha ett som standard/allround objektiv.
Eftersom jag har den medföljande standard gluggen, som är dålig tycker jag.
Vad rekommenderar ni som allroundglugg? Den som ska sitta på för det mesta.
Tar mycket kort på människor,och djur.
Ja även mycket annat.
Får max kosta 3500 kr ny.
Köper gärna begagnat också.

Och ska ha ett annat objektiv också.
En som har snabbt fokus.
tycker om att fotografera tex flygande fåglar.
Kolla i mitt album får ni se att det blir suddigt när man tar med mitt Tamron AF 70-300mm.
Är objektiven väldigt dyra om de ska klara av sådant?
mvh camilla

Föreslår en Tamron 28-75 2,8, en begagnad får du väl för 2000 kr 2000-2500 kr och då får du pengar över till en 50 1.8 II. Tamronen har jag och är väldigt nöjd...

perstromgren skrev:
Menar du vad fotografer i gemen menar med "långsam", dvs ljussvag? Eller menar du att optiken fokuserar långsamt?

Per.

åh, jag vet inte. Tycker inte den är bra bara.
Är inte alls bra på det här.
har en Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2
och den är alldeles för långsam i fokus och för stor att ha som allround. Och objektivet jag fick med är alldeles för lite zoom på.
Skulle vilja ha ett skarpt objektiv med lite zoom iallafall. Eller blir det för klumpigt att ha som standardobjektiv?

elektra1 skrev:
åh, jag vet inte. Tycker inte den är bra bara.
Är inte alls bra på det här.
har en Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2
och den är alldeles för långsam i fokus och för stor att ha som allround. Och objektivet jag fick med är alldeles för lite zoom på.
Skulle vilja ha ett skarpt objektiv med lite zoom iallafall. Eller blir det för klumpigt att ha som standardobjektiv?

Jag tror jag förstår. Du tycker inte att 55mm räcker som längsta brännvid på din standardzoom.

Kanske Sigma 18-125/3,8-5,6 kan vara något? Om den har snabbare AF har jag ingen aning om, men omfånget borde påassa bättre, i alla fall.

Per.

PS. Använd inte begreppet "mer zoom", skriv "längre brännvidd", så fattar vi gamla uvar kvickare vad du menar. DS

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto