ANNONS
Annons

Norrsken vs Fullmåne

Produkter
(logga in för att koppla)

thc

Avslutat medlemskap
Hej,
jag tänkte bege mig till lappland i helgen och försöka fota norrsken. Om det blir klart och norrsken så kommer det ju att vara fullmåne. Är det någon som har några ideer om hur fota norrsken i fullmåne ? Går det ? Månen borde ju vara i söder och norrskenet i norr ?

Alla tips mottages tacksamt.

/TC

Norrskenet sträcker sig väl över hela himlavalvet när du är i lappland? Eller gör den inte det?

Om ajgförstod saken rätt så vill du ha med både norrsken oc månen på samma bild...?

Nu är jag ingen Norrskensexpert, men har endå sätt det ett antal gånger. Min erfrenhet är att Norrsken är i förhållande till månen väldigt svag i ljusstyrka. Även om det kan upplevas kraftigt kanske så är det ingenting mot månens otroligt kraftiga sken. Detta betyder att månen blir en vit blaffa och norrskenet blir bra eller så blir månen bra och det andra kolsvart som himlen.

Det du får göra är helt enkelt att ta flera exponeringar och lägga samman till en bild vilket blir svårt eftersom månen rör sig fort och norrsken också rör sig i formen så du får alltså inte identiska bilder, du kan också göra olika exponeringar från en RAW fil, men omfånget är nog för litet för att klara både norrskenet och månen...

ja du.. du får helt enkelt prova dig fram.

På gymnasiet hade jag praktik på institutet för rymdfysik i Kiruna så lite kommer jag ihåg om norrsken.. Norrsken uppträder ju främst vid den s k norrskensovalen dvs där de laddade partiklarna i jordens magnetfält träffar på den övre atmosfären. Kiruna ligger ganska precis mitt under denna men ju längre söderut man färdas desto lägre på himlen är det sannolikt att se norrsken. Norrsken varierar dock väldigt mycket och uppträder i bland över hela himlen. Bästa möjligheter att se norrsken borde i Sverige iaf vara på ungefär Kirunas breddgrad där det är väldigt vanligt under vintermånaderna.

Sen när det gäller fotograferingen så är det nog som Kalle säger, norrskenet är alldeles för svagt i jämförelse med månen, som ju är en direkt solbelyst yta.

Om det är nån som till äventyrs är intresserad av att fördjupa sig lite om norrskenet så finns det några länkar på just IRF´s hemsida:

http://www.irf.se/Popular/?chosen=popular

Norrskenet kan inte kontrolleras. Även om man befinner sig långt norrut så är det långt ifrån alltid man ser det från horisont till horisont.

Starkt månljus förstör ofta norrskenets intensitet. Jag har nog aldrig sett kraftigt norrsken vid fullmåne så jag tror inte att fullmåne är ngn fördel.

På samma sätt förstör stadsljus norrsken..

Man måste ha en god portion tur för att få se norrsken. Många tror att det bara gäller att vara på rätt plats på rätt årstid. Det hjälper men visst är det gambling på hög nivå..;)

MVH Niclas,

Norrsken och fullmåne är ej bra

Det är mycket svårt att fota norrsken vid fullmåne. Anledningen är att norrskenen är så ljussvaga och månen så stark att man knappt ser norrskenen i värsta fall.

Det kommer att krävas en del efterbearbetning på bilderna pga att månen kommer lysa upp hela himlen. Himlen kommer alltså bli grå på bilderna. Speciellt nu när det är snö överallt.

Jag fotar normalt inte norrsken när månen är uppe eftersom resultatet blir sämre.

Det går dock att fota jättefina nattbilder i fullmåne! Månen kastar jättetydliga skuggor på snön, mycket vackert.

Inte är det några problem med att fota norrsken i fullmåne.
Som jag fattar inlägget så eftersträvar inte trådskaparen efter att ha norrskenet och månen i samma bild. Hur som hellst så går det också, men månen blir som sagt utfrätt, det blir dock ändå snyggt. Dessvärre sällan jag har sett norrsken kring månen, har dock sett det på bilder.
Jag eftersträvar månsken om jag skall fota norrsken, blir mycket snyggare med lite upplyst landskap. Kolsvarta norrskensbilder är så trista......
Norrskensbilden i mitt album är tagen i månsken, dock inte mitt på vintern utan på senhösten.
Mvh Andreas

Menar du att norrskenet kan ses runt fullmånens direkta närhet ?

Det har jag aldrig sett..

Månljus i/på landksap tror jag däremot på.

MVH Niclas,

"Norrsken över Arvidsjaur" är en bild här på fotosidan som visar fenomenet.

Norrsken kan man ju också se i tidig skymmning när himlen är betydlig ljusare än den är runt fullmånen.

Norrsken nära månen har jag själv endast sett någon enstaka gång. Jag tror dock det bara beror på att tillfälligheten måste dyka upp, dvs. måne o norrsken på samma ställe. och inte att det har så mycket med ljuset att göra.
Mvh
Andreas

Ja du kanske har rätt.

Men eftersom månljuset är så starkt så är det hur som helst uppenbart att du inte får de "bästa" norrskenen" runt fullmånen. Vi vet ju hur lite förorening av mörkret kan förstöra norrsken..

Norrskenet kan vara starkt men det är enligt mig upplevelsen av ljusets intensitet i kraftigt mörker som genererar i en stark norrskensupplevelse och inte sett till norrskenets ljusstyrka.

Hur som helst så låter det spännande att kombinera fullmånen och norrsken.. Även om jag ännu inte sett det själv.

Det jag däremot tror och kan tänka mig är att fota en av moln skuggad och dämpad fullmåne,, klart runt omkring där norrskenet flammar.. det hade varit fint:)!

MVH Niclas,

Andreas74 skrev:
Inte är det några problem med att fota norrsken i fullmåne.
Som jag fattar inlägget så eftersträvar inte trådskaparen efter att ha norrskenet och månen i samma bild.

Helt rätt, jag vill bara fota norrskenet och funderar på om det går när månen lyser.

Men om jag skall förstå det hela rätt så verkar det inte helt omöjligt, om det blir norrsken och om det blir klar himmel.

Niclas, om du med "bästa norrskenen" menar störst kontrast mellan den svarta himlen och det gröna norrskenet så, visst.....då är inte fullmåne det bästa. Vill man återge detta på bild så är det bäst utan måne. Men, har man sett en kolsvart bild med norrsken på så har man sett alla........:)
Vill du däremot ta en snygg norrskensbild som inte bara riktar sig rakt upp mot himlen, då tycker jag att månsken ger det bästa förutsättningarna för en snygg bild.
Lite förorening av mörkret kanske förstör intensiteten av norrskenet men förbättrar bilden som helhet.
Snyggast enligt mig är att ta i skymmningen innan himlen har blivit svart.
Hurvida fullmåne är bäst eller inte beror alltså på hur man vill fota.
Mitt svar på huvudfrågan är iallafall att det går utmärkt att fota norrsken i fullmåne.
Mvh
Andreas

Ps. Molntillfälligheten lär du få vänta på ;) men ett filter med en liten grå prick på hade varit perfekt....:) Ds

Det borde gå bra att fota norrsken även om månen reflekterar solens ljus som en fyrbåk lyser över Kattegatt. Gick på tur mellan Abisko och Keb i vintras och fotograferade bl a norrsken. Det var dock inte riktigt fullmåne. Resultatet blev skapligt. Lycka till!

Bilagor

• norrsken_keb_400.jpg
    norrsken_keb_400.jpg
    81.1 KB · Visningar: 211
Jo. Visst kan man nog ha både och i bilden. Men som sagt, inte det starkaste norrskenet. Tror jag.

Kanske har vi lite olika målstockar när vi pratar om kraftigt norrsken...

Din bild är kanonfin Carlos. Men inte är det ett kraftigt norrsken. Trots det så kommer det fint fram i bilden, flott! (Det bevisar att jag till viss del har fel när jag menar att man inte ser norrskenet så bra vid fullmåne..;)..

Kolla in tex alla norrskensbilder på www.foto.no, i Norge finns en helt annan traditione än i Sverige vad gäller just dessa motiv..

Här har vi ett ex. Månen med.. Inte det kraftigaste norrskenet kanske men ett ok. Månljuset i landskapet är ju finfint,..

Man ser tydligt i denna bild hur mycket svagare ett "mellanklassnorrsken" är i jämförelse med månen.

http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=256835

MVH Niclas,

Vid samma tillfälle tog jag den här bilden. Norrsken kan vara kraftiga även vid månsken. Dock som det har påpekats förtar månljuset en del av norrskenets ljusstyrka. I synnerhet om norrskenet ligger nära månens position på himlen.

Bilagor

• keb_norrsken_utst_uppskarpt_srgb_400.jpg
    keb_norrsken_utst_uppskarpt_srgb_400.jpg
    93.1 KB · Visningar: 200
Fina bilder du länkade till Niclas, men enligt min ringa åsikt tycker jag att bilderna skulle vara otroligt mycket finare utan månen alls med i bilden.

Just eftersom det är omöjligt att få en perfekt exponerad måne och andra motiv tillsammans i en bild så stör den där vita blaffan bilden tycker jag. Man ahr ju endå norrsken, stjärnor och landskapet med på bilden, mer behövs inte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar