Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Normalzoom
- Trådstartare Lars.L
- Start datum
Christoopher
Aktiv medlem
Sigmat har bättre ljusstyrka samtidigt som canons 17-85 har IS samt lite större omfång.
Vad du behöver kan nog bara du svara på egentligen...
Vad du behöver kan nog bara du svara på egentligen...
perstromgren
Aktiv medlem
Lars.L skrev:
men hur är det kvalitetsmässigt då asså skärpa å sånt??
Kolla här:
Canon: http://www.photozone.de/canon-eos/179-canon-ef-s-17-85mm-f4-56-usm-is-test-report--review
Sigma: http://www.photozone.de/canon-eos/314-sigma-af-18-50mm-f28-ex-dc-aspherical-if-test-report--review
Bland annat kan man utläsa att Sigma-optiken har rätt brutal CA.
Per.
Per
Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Bland annat kan man utläsa att Sigma-optiken har rätt brutal CA.
Det testet avsåg en gammal version (som jag ägt). Den nya versionen (som jag äger) verkar vara så gott som helt befriad från CA, jag har i alla fall aldrig sett röken av nån..
Valet mellan de två beror nog på vad man vill ha; Bildstabilisering och omfång talar för Canon, skärpa och ljusstyrka talar för Sigmat. Sigmat är ett riktigt stabilt bygge som dessutom har zoomlås, de gånger jag känt på Canonen har jag tyckt det känns lite plastigt och rangligt, men det behöver ju inte innebära att det skulle hålla sämre.
Per
perstromgren
Aktiv medlem
Per skrev:
Det testet avsåg en gammal version (som jag ägt).
Aj, då, det var slarvigt av mig. Jag ber om ursäkt om jag lurat någon.
Det är ju rätt vanligt med uppdateringar, så det gäller att läsa bokstavssoppan ordentligt!
Per.
Per
Aktiv medlem
Lars.L skrev:
är det märkbar skillnad på skärpan mella sigmat och canonen??
Nej, i praktiken är den förmodligen knappast märkbar om du inte lever på att göra riktigt stora utskrifter e.dyl.
vad står CA för
Chromatic Abberation
Per
perstromgren
Aktiv medlem
Lars.L skrev:
om ni skulle välja vilket skulle ni köpa då??
Bortsett ifrån att jag inte använder Canon, så skulle jag valt IS och större omfång, dvs Canon-optiken före Sigma. IS skulle nog rädda många bilder åt mig, jag vet inte hur det är med dig.
Per.