ANNONS
Annons

Normalzoom till Canon 60d

Produkter
(logga in för att koppla)

Turnar0und

Medlem
Herregud säger jag bara, det finns ju oändligt med objektiv!

Jag har:
Kitobjektivet till Canon (18-55 vaddetnuär)
Canon 50/1.4
Sigma 70-300 med en massa bokstäver jag ej minns, har inte objektivet här :)

Använder allra mest 50mm. Fotar inte seriöst, men drömmer om att få fota något bröllop/barn etc på amatörnivå. Pluggar just nu så har dålig budget och får spara länge för att få ihop pengar till ett nytt objektiv. Om sisådär 5 år hoppas jag också på att ha egna barn som jag vill fota trevliga familjebilder på också :)

Det jag känner är väl att det är dags att byta ut kitobjektivet. Frågan är om det är värt/lönt att lägga mycket pengar på ett objektiv, eller om jag ska inse att jag är prylnörd och egentligen absolut kan nöja mig med ett av lite sämre kvalité?

Jag har googlat, och kommit fram till en lång lista:
Tamron 17-50/2.8 2600:-
Sigma 17-50/2.8 3000:-
Sigma 17-70/2-8-4.0 3300:- - 4000:- (det finns två varianter?)
Canon 15-85/3.5-5.6 5200:-
Canon 17-55/2.8 6000:-
Canon 17-40/4.0 L 6000:-

Alternativt Canon/Tamron 24-70/105 - men med tanke på att jag har en 60d så blir det ändå "väldigt" inzoomat? Jag saknar ett objektiv att ha på semestern, som får med alla runt bordet på en och samma bild t.ex.

Så jag försöker komma fram till vilket som passar mig bäst. De för runt 3000:- kan jag köpa nu, de andra måste jag spara något år för att få ihop till. Jag förstår att ni inte kan skriva för/nackdelar om alla, men finns det något som du kan hylla speciellt - alternativt tvärtom, avråda mig från direkt?

Tacksam för all input som ni orkar skriva ned :)
 
Du har noll nytta av ett objektiv du inte har råd med förrän om några år. Mitt tips är Sigmas 17-50 eller 17-70. Båda är skarpa & trevliga gluggar fast personligen hade jag valt 17-50 pga fast bländare genom hela omfånget.
 
Du kan ju köpa begagnat, många byter sina fina EF-S till EF när de går över till fullformat. Här är ett exempel på objektiv som jag själv har haft stor glädje av under småbarnsåren. Finns till salu här på köp/sälj.

Märke: Canon
Passar till: Canon EF-S
Produkt: Canon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM
Finns i: Göteborg
Pris: 2 000 kr
Annonstid: 2014-03-09 - 2014-04-08
 
Eftersom du har ett 50/1.4 så har du ju tillgång till större bländaröppning, mycket roligare än bara 2,8 på en zoom. Som reseobjektiv och allmänt skulle jag rekommendera Canons nya version av 18-135, den med STM. Mycket trevlig och skarp, nästan i klass med det 15-85 jag hade tidigare. Kostar väl någon femhundring mer än 3000 kr. Vill du ändå ha ett f/2.8-zoom så håller jag med om Sigma 17-50 OS som nämndes ovan, den är nog bäst efter Canons egen variant. Sigmas äldre 18-50 macro är också oerhört bra och går att få begagnad för under 2000 kr.
 
Lånar tråden lite då ingen svarar i min

Du kan ju köpa begagnat, många byter sina fina EF-S till EF när de går över till fullformat. Här är ett exempel på objektiv som jag själv har haft stor glädje av under småbarnsåren. Finns till salu här på köp/sälj.

Märke: Canon
Passar till: Canon EF-S
Produkt: Canon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM
Finns i: Göteborg
Pris: 2 000 kr
Annonstid: 2014-03-09 - 2014-04-08

Är detta ett objektiv som lämpar sig i en idrottshall?
 
Ja begagnat kan man ju förstås köpa, men det blir ju svårt med garanti och så då. Hur länge håller ett objektiv egentligen, förutsatt att man är snäll emot det då? Dvs, undviker marken och liknande ;)

Ni som tipsar om Sigma, har ni testat Tamrons motsvarighet och tycker fortfarande sigma? Det är nog de två det står emellan, så att jag får leka av mig redan nu och kanske köpa ett dyrare om några år om jag känner för det då (jag är väl inte fattig student hela livet hoppas jag). Men de verkar likvärdiga, förutom några hundralappar i pris.
 
Jag har haft Tamrons båda 17-50/2,8:eek:r (med & utan stabilisering) och Sigmas med stabilisering.
Enligt min mening är Sigman den bästa av de tre. Bättre bildkvalitet & känns mer välbyggd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.