Annons

normalzoom till canon 450d?

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Jag har nu ett 18-55 3,5-5,6 IS och ett 50mm 1.8 till min 450d. Jag har funderat och funderat men kommer inte riktigt fram till något.

Jag fotar väldigt blandade saker. lite natur, lite extremsport men mest vardagsbilder!

Först var jag inne på sigma 17-70 2.8-4.0. lite ljuskänsligare och lite större zoomomfång än min nuvarande normalzoom.

Sen funderade jag mer på att jag kanske skulle uppskatta 2.8 rakt igenom i stället för den lilla extra zoomomfånget och då började jag snegla på tamron 18-50 2.8 eller sigmas 18-50 2.8 utan os.

Och nu började jag fundera på om jag verkligen behöver den där extra ljuskänsligheten. Jag har bara haft systemkamera i ett halvår (mörkaste tiden på året) och kanske värderar ljuskänsligheten lite för högt? finns det något mindre ljuskänslig men som i stället har ett större zoomomfång och bättre skärpa?

kan ni ge mig lite råd vore jag tacksam :)

Jag tror det snarare har att göra med att frågan har ställts så många gånger och att det är svårt att avgöra vad som passar någon annan.

Min åsikt? Spara till du har råd till en Canon EF-S 17-55 IS USM. Ljusstark, bra autofokus, skarp, men också hutlöst dyr för att vara ett EF-S-objektiv som du inte kan använda om du någon gång vill uppgradera till en kamera med sensor i småbildsformat.

Sigma 18-50 f/2.8 har jag använt en del, men var mycket besviken. Riktigt dålig autofokus och oskarpt vid full öppning. En del hävdar att det är riktigt bra och skarpt, men det var inte det exemplar jag har haft på min kamera.

Ett alternativ som är mycket prisvärt är Tamrons 17-50 utan bildstabilisering. Den är betydligt skarpare än det Sigma-alternativ jag testade och ligger i ungefär samma prisklass. Tamron-gluggen har en autofokus som låter som ett trasigt modelltåg men det fungerar bättre än Sigmas hit-and-miss. Tamrons nyare variant med bildstabilisering lär enligt tester faktiskt vara sämre optiskt än den äldre.

Om zoomomfånget är viktigare än ljusstyrka borde du snegla på Canon EF-S 15-85.

Jag kan instämma i Tamron 17-50 utan IS. Mycket prisvärt även om jag, nu efter några hundra porträtt och lagbilder, kan se att kantskärpan faller en hel del även om man bländar ner några steg. I övrigt stämmer det med en snabb och ljudlig AF och hög klass på centrumskärpa. Det kanske går att hitta ett bra begagnat ex. och då är det mycket objektiv för pengarna.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto