Annons

normalzoom till 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

granis76

Medlem
Jag har nyligen köpt en 450D och vill byta upp mig från det medföljande 18-55 objektivet. Har aldrig ägt en systemkamera tidigare och håller på och lär mig hur systemkameror funkar. Har kommit fram till att jag vill ha ett lite bättre normalzoom, ett teleobjektiv typ 70-200 samt ett fast och ljusstarkt objektiv för porträtt.

Har sett dessa tre normalzoomar:
Canon EF 24-105 mm f/4L IS USM
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM
Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM

För det första, funkar ett EF objektiv som det första till en kamera med liten sensor? Är det fel att köpa ett sådant objektiv till en kamera som 450D?

Hur är objekektiven i jämförelse med varandra?
 
Det finns inget rätt eller fel när det gäller objektivval, det är dina behov (och dina pengar) som avgör.

Visst går 24-105 att använda med en 450D, bildkvaliteten är klart bättre än kitzoomen framförallt på stora bländaröppningar. Men kombinationen kan nog kännas lite framtung, men det blir å andra sidan kombinationen med 17-55 också (det skiljer inte mycket ifråga om vikt och storlek mellan dessa objektiv). Problemet med 24-105 är möjligen den begränsade vidvinkeln, beskuret motsvarar den 38-168 vilket ger bra telemöjligheter men i praktiken ingen vidvinkel alls. Om du tänker kombinera med ett vidvinkligare objektiv också är det inget större problem (du får bara växla mellan objektiven lite oftare), om du behåller kitzoomen är det ett bra komplement (det presterar dessutom som bäst i vidvinkeländen). Den ideala partnern till 24-105 är annars Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, då har du med två objektiv täckt in allt från extremvidvinkel till mediumtele. När jag använde hus med beskärningsfaktor (10D) var denna kombination mitt standardkit, jag gillad dessutom det resulterande zoomomfånget med 24-105 (jag har oftast mer behov av tele än vidvinkel) så bra att jag inte tvekade att ha det som enda objektiv (men det har med personlig smak att göra).

17-85 IS ger dig ett större zoomomfång (främst i teleänden) än kitzoomen, i övrigt är den inte speciellt mycket bättre. Om du är nöjd med vad kitzoomen erbjuder i form av kvalitet och ljusstyrka, men vill ha lite mer zoomomfång, är detta ett bra val. Men du vinner ingen ljusstyrka och kan därför fortfarande ha svårt att frilägga motiv med oskärpa, eller fotografera i svagt ljus (även om bildstabiliseringen hjälper en del).

17-55 IS är ett toppenobjektiv på många sätt, men det har i princip samma zoomomfång som kitzoomen vilket kan vara tråkigt om du är ute efter mer tele (men kan fungera bra om du kompletterar med en telezoom). Prisvärt alternativ är annars Sigmas 18-50/2.8, som alltid har fått bra betyg i tester, dock saknas bildstabilisering.

Valet är ditt!
 
Varför vill du ha en annan normalzoom? Vilket problem är det som du vill lösa genom att byta till en annan normalzoom? (Jag säger annan, inte bättre då jag själv sålde mitt 17-55/2.8 IS USM och nu använder en 18-55/3.5-5.6 kit-zoom då det är ett bättre objektiv för mig (pga storleken).)

Om du vill råd om val av objektiv, så underlättar det om du beskriver lite om vad för slags foto du är mest intresserad av.

Och så en liten out-of-the-box-tanke: För att lära sig hur man fotar med en systemkamera så kan en fotokurs vara en bättre investering än ett dyrt objektiv. Ditt 18-55 (IS?) + ett billigt 50/1.8 räcker jättelångt.
 
Ja en fotokurs skulle definitivt vara på sin plats :).

Mitt problem är väl egentligen att jag inte vet vad jag vill ha och hur mycket pangar jag vill lägga ner. Vill iaf definitivt kunna zooma mera än vad som går med 18-55. Har tänkt köpa en telezoom för att komplettera normalzoomen. Tror dock att det är normalzoomen som kommer användas absolut mest och därför tänkte jag att det kan vara värt att lägga lite pengar på en ett bättre objektiv än kitobjektivet. Därför tänkte jag börja att byta det för att sedan köpa en telezoom när jag vet vad jag har för normalzoom.

Egentligen tror jag en superzoom skulle vara bra att börja med men har hört att de inte presterar så bra...
 
En EF-S 18-200 mm f/4-5,6 IS presterar bättre på både 18 och 180 mm än vad en EF 24-105 mm f/4L IS USM gör, den röda ringen till trots.
Däremot är det mycket troligt att 18-200 får stryk inom området 24-105 mm.

Annorlunda uttryckt så kan man inte få allt i ett objektiv. Men det är inga problem, för det finns både flera och stora väskor. Själv förespråkar jag mer än en väska, så att man kan ha det vanligaste i den man brukar släpa med och det ovanligare i den/de andra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.