Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalzoom+telezoom el superzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mange W

Aktiv medlem
Jag e på g å köpa en k20d och sitter ock tänker på vad för objektiv som jag ska köpa med.

Jag tänkte på vad som e bäst bildmässigt mellan 18-55/3,5-5,6 + 50-200/4,0-5,6 el 18-250/3,5-6,3
Det e dom objektiven man får med i kiten.

Jag menar ju mindre man behöver byta objektiv ju mindre riskerar man att få in damm, å andra sidan så kan jag tänka mig att normal och telezoomen är lite bättre bildmässigt,

nä jag vet inte, nån som har orken och sprida lite ljus över mitt stora ilandsproblem?

Superzoomen och nånting med största bländare f/1,8 (eller bättre). Ingen av de alternativen du nämnde är särskilt ljusstarka.

En fast 50mm för porträtt brukar vara ganska prisvärt och populärt som andra objektiv. Nu kan jag inte pentax så bra men alla system brukar ha en skarp 50'a för tusenlappen.

edit: utom pentax verkar det som, men en 50/1,4 för 2200:- är inte helt fel heller (cybers pris).

Senast ändrad:
Om du tänker på Tamrons 18-250 så verkar många användare positivt överraskade. Men vikten, storleken och den svagare ljusstyrkan hos en superzoom är exempel på sådant som vissa kan få problem med. Bildkvalitén på just detta objektiv tror jag är minst i nivå med ett genomsnittligt kit-objektiv.

Jag skulle kika på ett av dessa:

Pentax SMC-DA 16-45/4
Pentax SMC-DA* 16-50/2.8
Tamron 17-50/2.8
Sigma 18-50/2,8 Macro

Definitivt köpa Pentax SMC-FA 50/1.4

samt någon av dessa:

Pentax SMC-DA 50-200/4.5-5.6
Samsung 50-200/4.5-5.6
Pentax SMC DA 55-300/4-5.8
Sigma 70-300/4.5-5.6

Du får nog mest bang for the bucks om du lägger största slanten på en bra normalzoom. De lite billigare långzoomarna brukar prestera finfint, trots den något klena ljusstyrkan.

När jag först "blev med kamera" körde jag på Pentax DA 18-55 och DA 50-200. Det funkade alldeles utmärkt väldigt länge. Båda gluggarna presterar bra, nu vet jag iof inte hur de kommer att funka med K20 som har en galet hög upplösning, men det kommer garanterat någon annan att upplysa dig om :)

Och, har du pengarna, varför inte kombinationen;

Pentax DA 12-24/4
Tamron SP AF 28-75/2.8
Tamron AF 70-200/2.8

Senast ändrad:
Den "gamla" 18-55 klarar inte riktigt att matcha upplösningen på K20D och ger lite mjukare bilder jämfört med K100D. Har en 18-55 II på gång som skall vara anpassad för den högre upplösningen. Hoppas kunna presentera nån form av test längre fram...

Pentax/Samsung 50-200 ger väldigt mycket optik för pengarna och tillsammans med D-FA 100/2.8 Macro och FA 50/1.4 är det mina favoriter.

paco skrev:
En fast 50mm för porträtt brukar vara ganska prisvärt och populärt som andra objektiv. Nu kan jag inte pentax så bra men alla system brukar ha en skarp 50'a för tusenlappen.

edit: utom pentax verkar det som, men en 50/1,4 för 2200:- är inte helt fel heller (cybers pris).

Pentax upphörde med tillverkningen av FA 50 f/1,7 därför att de flesta kunder köpte 50 f/1,4 istället. Prisskillnaden var bara några hundralappar (jag köpte mitt 50 f/1.7 för 1 700 kr nytt för 10 år sedan). De hade samma byggkvalitet med objektivfattning i metall, objektivhus i metall (med plastöverdrag) och avståndsskala med skärpedjupsinformation. Pentax kunde inte matcha Canon EF 50 f/1,8 i pris eftersom Canon var helt byggd i plast.

Ja, en 50/1,4 för 2200kr är ett riktigt bra pris, speciellt jämfört med Canons 50/1,4 som ligger på ca. 1500 mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar