Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalzoom eller vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

elaur73

Medlem
Jag har en Canon 350D (som jag hoppas kunna uppgradera till en 40 eller 50 D inom 6-7 månader) och till den har jag kitobjektivet(18-55) samt ett fast 50 mm. Nu vill jag ha ett ganska så ljusstarkt zoomobjektiv, men jag är inte säker på vad som är bäst att lägga pengar på, en normalzoom, eller en vidvinkelzoom. Billigt får det ju gärna vara också, eftersom jag har ... väldigt knapert med tillgångar. Rekommendationer någon?

/Erika
 
Nu vill jag ha ett ganska så ljusstarkt zoomobjektiv, men jag är inte säker på vad som är bäst att lägga pengar på, en normalzoom, eller en vidvinkelzoom.

Vidvinkelzoomarna brukar inte vara ljusstarka. Leta efter en normalzoom med 2.8 bländare, Tamron eller Sigma om budgeten är klen.

Mvh
Anders
 
Den ser intressant ut, men jag ser att den räknas som macro, funkar den till mer allround områden också?

Tillverkarna skriver ofta "Macro" i slutet för att markera att närgränsen är kortare än vad som anses normalt på objektiv i den klassen.
Det är alltså ett vanligt normalzoom, men det är gjort så att du kan vara lite närmare än vanligt.

Riktiga macron är fasta (typ 90mm) och ska ha minst skala 1:1.
Skalan brukar anges i specifikationerna om det inte står 1:1 direkt i namnet.
 
Tillverkarna skriver ofta "Macro" i slutet för att markera att närgränsen är kortare än vad som anses normalt på objektiv i den klassen.
Det är alltså ett vanligt normalzoom, men det är gjort så att du kan vara lite närmare än vanligt.

Riktiga macron är fasta (typ 90mm) och ska ha minst skala 1:1.
Skalan brukar anges i specifikationerna om det inte står 1:1 direkt i namnet.

Ok, då vet jag vad som menas. det är ju inte fel att kunna komma lite närmare förstås, även om jag nog hade tänkt skrapa ihop till ett riktigt macro någon dag också :)
 
Den ser intressant ut, men jag ser att den räknas som macro, funkar den till mer allround områden också?

Ja för tusan, det är ett bra och skarpt objktiv. Lite gnölig af-motor, men den gör jobbet. Det är en bra lins och rekomenderas.

Den fungerar som "nödmacro", men för kort brännvidd för riktigt macro, men trots det klart användbart.
 
eftersom du redan har kitobjektivet skulle jag köpt en vidvinkel, då får du fler konstnärliga möjligheter. Läs lite om Tokina 11-16 som finns på cyberphoto http://www.cyberphoto.se/info.php?article=11-16can den verkar grym;)


Jag ska kolla, men problemet är att mitt kitobjektiv är så väldigt oskarpt. Flera personer har sagt att jag borde gå tillbaka och klaga, men när jag gör det så får jag alltid höra att det är så kitobjektiven är..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.