Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normala leveranstider?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerLo

Aktiv medlem
Förutom att jag stått i kö för en D200 nu sedan 1/11 börjar jag också bekymra mig över leveranstider på objektiv och blixtar. Speciellt undrar jag över vilken leveranstid man bör räkna med för ett Nikkor 70-200 VR + TC 17 eller ett 80-400 VR.
Någon som har någon uppfattning?

Hi folks

Normalt är dessa lagervaror hos de större leverantörerna. Jag hade i alla fall inga problem med att köpa dom. När det gäller nya produkter såsom 18-200, D200 och även D2X så presenterades de alla långt före leveransdatum. Om jag nu minns rätt så tog det 6 månader för Nikon att leverera D2X från första presentationen. D200 har bara levererats i ett försvinnande litet antal ännu så den räknar jag inte heller som leveransklar. 18-200 är ett annat bekymmer. Jag beställde min den 3/11 och enligt de källor jag har så har den bara levererats i USA, vissa marknader i Asien samt i England.

Mankan

När det gäller tillbehör som blixtar och objektiv är det inga problem alls om du köper från tex USA.

Från Sverige därimot, då lär du få vänta, Svenska Nikon är tydligen usel på att få hem prylar, men varför vänta på att dom skall få fingrarna ur ars... när man smidigt och snabbt får hem prylarna från EU och USA via nätet med kreditkortet i hand :)

Pär om du är snabb så kan du beställa ett Af 70-200/2,8G AF-S IF-ED VR
på Scandinavian Photo dom har 1 glugg hemma :)

PerLo skrev:
Förutom att jag stått i kö för en D200 nu sedan 1/11 börjar jag också bekymra mig över leveranstider på objektiv och blixtar. Speciellt undrar jag över vilken leveranstid man bör räkna med för ett Nikkor 70-200 VR + TC 17 eller ett 80-400 VR.
Någon som har någon uppfattning?

Köp alla objektiv från USA, världsgaranti gäller om du köper USA-varianten. Trots att du påförs tull, moms och frakt blir det ju billigare. Finns ju ingen anledning att välja Nikon Sverige som inte kan leverera (främst 70-200).

70-200 $1639
80-400 $1429 (eller beg i 9+ skick för $999)
TC-17 $419

Blir ju 27000:- inkl frakt. Inkl moms och tull (6.7%) ger detta 36000:-

Motsvarande på Scandinavianphoto kostar 39000:- med samma garantier.

Jag vet ju vart jag hade handlat. Köpte ett beg 70-200 på BHPhoto förra veckan. Beställde på tisdagen hade det i handen på fredagen. Jag kan rekommendera begagnat från BHPhoto (det sparar du ju ytterligare $400). Mitt 70-200 var också i 9+ skick - helt i nyskick.

Mvh

Johan Maxe

Off topic

Det där med att köpa fr USA ml länder billigt!

Är en bra relation till din lokala handlare inget värt längre??? Har betalat lite mer för mina prylar köpta lokalt i Umeå, MEN är jag akut behov av hjälp (trasigt hus, extra optik som jag behöver för ett jobb eller liknande) har jag ALLTID fått den hjälpen! Hur skulle man annras klarat det? och för mig är det viktigt att jag kan PROVA prylarna innan jag köper!

Tycket att relationer ska man vara mån om!

--J--

Klart att man ska vara mån om den lokala handlaren. Men nu är det Nikon sverige som missköter sig grovt. Alltför ofta står det "leveranstid okänt" på cyberphotos hemsida, exempelvis på Nikkon 50/1.4 och 17-55/2.8, 70-200 VR, tre objektiv som garanterat har stor omsättning och borde lagerhållas nånstans.

Fotobranchen måste vara den enda där man som kund inte har övertaget utan måste be och böna för att få prylarna. Nikon tappar garanterat en del kunder till pirat-tillverkare. Tokinas 12-24 och sigma 70-200 + dyraste tänkbara stativ (istället för Nikon original med VR) och man har ändå sparat pengar så det räcker lätt till ett nytt D70 hus och 50/1.8! Eller så fixar man prylarna från NY ännu billigare.

Genom att strunta i små marknader som Sverige och kanske andra EU länder av samma storlek, tror jag att Nikon tappar enorma summor både till pirattillverkarna och pga kunder som hellre väljer Canon.

marooned skrev:
Klart att man ska vara mån om den lokala handlaren. Men nu är det Nikon sverige som missköter sig grovt. Alltför ofta står det "leveranstid okänt" på cyberphotos hemsida, exempelvis på Nikkon 50/1.4 och 17-55/2.8, 70-200 VR, tre objektiv som garanterat har stor omsättning och borde lagerhållas nånstans.

jag köpte då förraveckan en 17-55/2,8 med 1 veckas varsel...! Inte alls så farligt!

Och som du säger, någon har bestämt att Svenska marknaden får vänta....10milj mäniskör versus Usa hur många miljoner. kan förstå "varför" vi inte prioriteras!

--J--

Re: Off topic

lacrits68 skrev:
Det där med att köpa fr USA ml länder billigt!

Är en bra relation till din lokala handlare inget värt längre??? Har betalat lite mer för mina prylar köpta lokalt i Umeå, MEN är jag akut behov av hjälp (trasigt hus, extra optik som jag behöver för ett jobb eller liknande) har jag ALLTID fått den hjälpen! Hur skulle man annras klarat det? och för mig är det viktigt att jag kan PROVA prylarna innan jag köper!

Tycket att relationer ska man vara mån om!

--J--

Om närmsta fotohandlare är en Expert butik så kanske du förstår att jag hellre köper från USA :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto