NikonFX
Aktiv medlem
Ja, zoomar. Men min invändning tidigt i tråden är att det inte finns ljusstarka teleobjektiv med inbyggd vibrationsreducering till kamerasystem som har sensorbaserad vibrationsreducering. För egen del så tycker jag att vibrationsreducering är viktigast på längre telen. Om man har en telezoom så är inte vibrationsreducering det optimala alternativet till att klara lägre EV utan det är bättre att välja ett fast tele med högre ljusstyrka först. Steget efter är att välja ett kamerahus med goda ISO-prestanda. När man sen har sin Nikon D3s med 400/2,8 på ISO 25 600, f/2,8 och 1/60 - då gäller det att ha en optimal metod för vibrationsreducering, dvs ett system inbyggt i objektivet.Om bildstabilisering är det viktigaste kriteriet för att välja kameramärke så är det bästa att välja ett märke som har bildstabilisering inbyggt i kamerahuset och till vilket det finns objektiv med bildstabilisering inbyggt. (T.ex. Olympus med Panasonic-objektiv, men det finns stabiliserade objektiv från tredjepartstillverkare till de flesta system).
Vill man kompromissa kan man välja en zoom med vibrationsreducering eller ett fast teleobjektiv till sin kamera med sensorbaserad vibrationsreducering.
Jo, och det var därför jag länkade till den i #17 och artikeln beskriver just det som jag skrivit tidigare i tråden och ovan i detta inlägg.Och ännu har väl ingen i den här diskussionen läst den utmärkta artikeln om bildstabilisering som länkats till i flera inlägg.
Min reflektion i #6 var att det är dumt att välja ett system bara för att man kan få vibrationsreducering på sin 35/1,8 när man missar möjligheten till riktiga teleobjektiv med optimal bildstabilisering. Och för samtliga system som har sensorbaserad vibrationsreducering är att de har ett minimalt utbud av längre fasta teleobjektiv och saknar helt sådant som 200/2, 400/2,8 och 600/4 även om man inkluderar tredjepartsobjektiv.