Jadå, det fungerade och fungerar alldeles utmärkt för många framstående fotografer både i dåtid och nutid, bekvämlighet är den " moderna " tidens gissel allt skall gå utan ansträngning och utan att prova sin egen förmåga
Om du inte har upptäckt fördelarna själv så är det bara att läsa diverse intervjuver. Det är många "stora" fotografer som sagt i diverse intervjuver att dagens teknik har givit nya möjligheter till att ta bilder som var nästintill omöjliga förut, bla Franz Lanting. Givetvis gör inte tekniken dig till någon superfotograf i sig men den kan underlätta enormt om du vet hur du skall utnyttja den.
Det finns faktsikt rätt många tillfällen där i alla fall jag har tagit bilder som jag inte skulle drömma om bara för några år sedan Tex bilden från kyrkan ovan. 1/15s f2,8 iso 8000 och 150 mm och varenda bild blev skarp i den sekvensen på frihand tack vare VR och D700:ans fantastiska brusegenskaper..
Jag har tagit massor av motocrossbilder där de flesta kameror skulle ha misslyckats därför deras AF är för långsam. Jo jag har testat av massor av kameror. Med den stil jag har så krävs det en hel del av kameran. D300 och 7D klarar av det precis. D700 och uppåt är i en helt annan liga. Allt under fungerar inte. Med D300 fick jag ca 75-80% skarpa bilder (om jag nu minns rätt). 7D aningens lägre. Med D700, D3, 1D hamnar jag på närmare 100%. En enorm skillnad när det kniper och man bara måste leverera. D7000 och nedåt är avsevärt sämre.
Jag har en hel del bilder från andra kyrkliga evanemang typ dop och bröllop där man tvingats till urusla tider pga mörkret men det blivit bilder trots det tack vare tekniken OCH min kunskap