Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Norge

Produkter
(logga in för att koppla)

dzing

Aktiv medlem
HEJ

Jag och sambon kanske åker på semester till Norge för att campa.
Någon som har bra tips på vart man ska åkta i Norge?

Vi gillar berg , hav, vilda djur , fota fåglar och vackra landskap.

Kanske någon som vet några bra websidor där man kan se mer av vart man ska ta vägen ..

Hue är det bästa sättet att åka dit,vi bor i Stockholm.Åka bil dit är det en bra ide ?
eller flyga och hyra en bil där kanske ???

alla förslag uppskattas ..

tackar ..
MVH PUTTE

Det fina med Norge är att även långt söderut finns det enormt mycket vacker, lätt-tillgänglig natur! Däremot är det nog svårare med vilda djur och fåglar - då tror jag det är nordNorge som gäller.

Jag tycker du ska bila i södra-mellersta Norge, då är det helt OK att ta bilen från Sthlm. Det finns gott om campingar och priserna är, vad jag minns, något lägre än i Sverige.

Ett konkret förslag, i stil med det jag själv provat, är att fokusera på området Eidfjord->Bergen och eventuellt ta Aurlandsvägen (fjällväg) på hemvägen. Några nyckelord för inspiration i trakterna: Kjeåsen, Trolltunga (Tyssedal), Folgefonna, Stalheim, Tvindefossen, Aurlandsvegen

Ett alternativ är att sikta in dig på Stavangerområdet, även där finns fina fjordar. Något högre prisläge och kanske mindre flexibilitet i hur du lägger din rutt.

Bara att kika tillbaka på bilder och noteringar för att minnas namnen på ställen gjorde att det sög till i resfototarmen..

Som redan sagts.

Det fina med Norge är att man kan åka precis vartsomhelst och ändå få uppleva fin natur. Jag tipsar om att ta bilen, åka via Oslo, rätt västerut bort till Haugesundstrakten, då hinner du få med all möjlig natur, från vidderna på Hardangervidda (Högfjäll) till fjordarna på västkusten, samt ett stopp i Oslo som är en mycket trevlig stad.

Tack så mycket för era tips .. Blir svårt att bestämma sig vart man till slut tar vägen. Tror att vi kommer resa runt 2-3 veckor.

Gillar foton vi sätt från Stavanger.Sedan så lockar Runde väldigt mycket på grund av alla vackar fåglar. Resan blir egen bil + tält.

Tack så mycket för era tips .. Blir svårt att bestämma sig vart man till slut tar vägen. Tror att vi kommer resa runt 2-3 veckor.

Gillar foton vi sätt från Stavanger.Sedan så lockar Runde väldigt mycket på grund av alla vackar fåglar. Resan blir egen bil + tält.

Runde är klockrent om ni vill åka bil. På samma sätt som flera svarat förutfår du med dig allt. Det fina med Runde är att det är så lättillgängligt, bil hela vägen ut på ön och sedan Goksöyrs camping som ligger precis där backen börjar upp på fågelberget. Med litet tålamod kan du fota lunnefåglar med vidvinkel.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=170031

En tur runt ön i båt är ett måste. Då får ni se många av arterna på riktigt nära håll och dessutom har jag sett gott om havsörn båda gångerna jag har tagit båtturen.

Ålesund som ligger strax norr om Runde är väl värt ett besök.

http://www.insel-runde.de/hp_runde2/frames/frame30.htm
Du behöver inte boka om du skall bo i tält, vill du hyra stuga eller hus gäller det att ringa i god tid.

På vägen tittar ni lämpligtvis på Trollväggen och Trollstigen. Geiranger ligger också i de trakterna och då är Dalsnibba ett tips där du kör upp till 1500möh ch tittar ner igen på Geiranger.

Ett annat tips som ligger inom räckhåll är Flåm i Sognefjorden. Där kan man ta Flåmsbanen upp till Myrdal station. Vill man är det fantastiskt fint att ta tåget vidare till Finse, hyr en cykel och cykla ner igen.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=135406
http://www.flaamsbana.no/
http://www.rallarvegen.com/index.php?m=aboutrallarvegen&lang=no

Vill du veta mer så fråga på bara.
Född i Norge men på villovägar i Sverige sedan över 40 år.
/FW

Den klassiska Vestlandsturen

Jeg vil anbefale at du fra Oslo kjører over Hardangervidda til Bergen. Fra Bergen kjører du nordover, og får med deg steder som Gudvangen, Runde, Ålesund, Geiranger, Kristiansund, og så kjører til Trondheim. Fra Trondheim kjører du ned forbi de gamle gruvene på Røros og mot Gudbrandsdalen, via Lillehammer og tilbake til Oslo.

Har du meget god tid, kan du istedetfor fjellveien over Hardangervidda kjøre langs kysten via Kristiansand og Lindesnes (Norges sørligste punkt) til Stavanger. Fra Stavanger bør du kjøre noen av fjordene nordover, få med deg Prekestolen i Lysefjorden (er du heldig får du se noen basehoppere som setter utfor de høye fjellene (google det så ser du hva jeg mener), Haugesund og opp til Hardangerfjorden, og så til Bergen.

Alt ommer an på hva du liker å se og fotografere. Jeg besvarer gjerne mer konkrete spørsmål når du har tenkt deg om litt.

tackar

Tackar så mycket för era tips. Uppskattas väldigt mycket.Ser verkligen framemot denna resa .. Blir nog att köpa några extra minnes kort med tanke på all den vackra landskap som vi kommer att få se i Norge.

Tack till alla för hjälpen och tipsen på resan.
mvh Putte

Passar på och lånar denna tråden lite. Ska åka till Narvik nu alldeles i början av Maj. Är det fint att fota där såhär års? Bör jag tänka på något speciellt när det gäller fotograferandet?

Har man inte sett Lofoten så har man nog inte sett Norge,, det vackraste finns komprimerat där.
Jag har bott där många år så tips finns att fråga efter..
Kolla in min portfolio här, finns en del bilder.
MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar