Annons

Norge - reseförslag.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristoffer

Aktiv medlem
Jag och en kompis tänkte göra en fotoutflykt på några dagar i Norge nån gång i höst. Flacka runt lite och stanna när det känns rätt.
Kanske inte så tok-långt norrut, Trondheim eller så...
Jag kan inte mycket om Norge och jag är tacksam för tips om resmål. Natur och kulturfoto står på önskelistan.
 
Sammanträffande.. Nyss hemkommen från Norge. Sogn & Fjorderne säger jag. Mellan Bergen och Ålesund/Molde.

Många pampiga vattenfall, Geiranger, Dalsnibba, Flåm och Flåmsbanen. Stavkyrkorna i Urnes, Lom och en stad till som jag inte kommer på just nu. Preikestolen vid Bergen, Trollstigen/trollväggen ovanför Geiranger.

Alla dessa ställen ligger i princip mitt på den karta som Roine har på sin hemsida.
 
Nog för att det är en gammal tråd men att säga "Preikestolen vid Bergen" är att ta i lite. Det är visserligen bara 25 mil men det tar ungefär 6h (!) att köra dit på de breda och raka norska vägarna...

Längre in i Lysefjorden ligger även Kjerag, ett jättestenblock som fastnat i en spricka i berget. Från Stavanger är det ca 2,5h bilkörning dit om man inte tar färjan till Lysebotn (ca 2h) och kör den sista biten därifrån. Kjerag och Preikestolen ligger nära varandra på kartan men det går ingen väg mellan dem så man måste köra runt hela fjorden.

Annars kan även Hardangerfjorden och -vidda rekommenderas, liksom trakten kring Stryn.
 
Vart gick resan?

Det blev så att vi hamnade i Oldendalen i höstas. Briksdalsbreen var en riktig turistfälla där man inte direkt kunde vandra ostört. Men Brenndalsbreen däremot som låg i närheten var en riktig höjdare. Där var jag och mina två kompisar ensamma hela dagen med kanonväder och storslagna omgivningar.

Det är ju alltid svårt att göra nyskapande och finurliga bilder men huvudsaken var att det var en lyckad utflykt som känns bra i minnet.
Kolla några av mina bilder i min portfolio om ni vill.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.