Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Noise Ninja

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Hallå,

Har just skaffat noise ninja och med slumpvis framgång t.ex använt det på den här bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1316619.htm?set=mp (inget mästerverk, men ver 1 kontra nuvarande är vad nn gjorde).

Finns det nån bra lathund för NN? Jag satt och pillade en stund med "Profile Image" och "Profile Chart", men begriper mig inte på filtret fullt ut.

Alla mina bilder olika, bruset finns i vissa delar medans andra är bra, finns det nåt bra sätt att bild för bild på nåt snabbt sätt få bra resultat?

Tack o bock för ideér, mvh/W

Kör med default värdet och apply'a. Brukar fungera bra i de flesta fall. Samma tips som Scott Kelby gav från sin Photoshop bok.

Blir inte det bra så kan du öka styrka men du får då väldigt bluriga bilder.

Jag brukar göra ungefär så här som standard. Profile Image. Gå till "noise filter" och där i avancerat läge ställa "skärpning" på noll och Under Luminance minska på "stength och smoothness"till ca -5 och öka kontrasten till ca +3. Sedan efter att brusreduceringen är klar ofta med historiepenseln minska effekten i valda delar av bilden som tex hår.

jag tycker det som fungerar bäst är:

1. Gör en kopia av det lager som du vill brusreducera
2. Autoproofa med din kameraprofil. Kör apply. Titta hur det ser ut.
3. Kör ner transparensen på ditt softade lager.
4. Ta bort softning där du inte vill att bilden ska vara soft, typ kindknotor, ögonbryn etc. Och glöm inte det viktiga mantrat, less is more, det ska inte synas att en bild är brusreducerad... då ser det bara tok ut (tycker jag). Good luck!

Tipset ovan funkar också om du bara softar eller blurar ditt "bruslager". Då kan man mjuka upp en brusig yta utan Neat eller Ninjan.

BAW

Tack för svar! Nån ytterligare fråga, ska testa vad ni föreslår men får ändå inte klart för mig vissa saker:

Johnny, i min version finns inget degaultvärde, det är därför jag klickar "Profile"-knapparna. Då händer nåt med staplarna och sen "apply". Jag skulle vilja t.ex. kunna peka på himlen (som på exempelbilden - och säga "här finns brus, försök ta bort det" s.a.s om du förstår vad jag menar.

Bengt, jag laddade ner kameraprofiler för 400D och 40D (450D finns inte ännu). Men jag kan inte få in dom, Vista vägrar ge NN rättigheter läsa dessa "skumma" filer. En annan grej tyckte jag också var lite konstig, och det var att det fanns typ ett dussin filer per kamera. Vad är vad!? Och räknar dom alltid med att man brusreducerar från högsta upplösningen, eller är en "profil" bra att använda även när man dragit ner bilden till mer hanterligt format?

Tack igen och ursäkta förvirrade frågor, men jag ser ju att NN kan vara bra!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto