Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Test:Hur effektiv är brusborttagning med Noise Ninja ...
- Trådstartare Puls
- Start datum
Skalis
Aktiv medlem
Jag som är en glad amatör har en liten fundering ang höga iso-tal. När ni använde analog film, var det nånsin någon som använde film med iso 1600 och 3200? Finns det ens?
Eller är det så att iso 400 på en analog film inte överensstämmer med iso 400 i en dslr?
Om det är så att iso-värdena matchar varandra, är då inte "lite" brus i bilden ett lyxproblem? Jag menar, om man inte använde så höga iso-tal förut, då är det ju bara ett plus att man kan gå upp lite i iso för att klara att fota när det skymmer på lite.
Håller f.ö. med Larsa, ser utskriften bra ut i 20x30 på väggen så skulle inte jag bry mig så mycket om att man anar lite brus i 100% crop...
/Fredrik - som kanske är ute och cyklar...
Eller är det så att iso 400 på en analog film inte överensstämmer med iso 400 i en dslr?
Om det är så att iso-värdena matchar varandra, är då inte "lite" brus i bilden ett lyxproblem? Jag menar, om man inte använde så höga iso-tal förut, då är det ju bara ett plus att man kan gå upp lite i iso för att klara att fota när det skymmer på lite.
Håller f.ö. med Larsa, ser utskriften bra ut i 20x30 på väggen så skulle inte jag bry mig så mycket om att man anar lite brus i 100% crop...
/Fredrik - som kanske är ute och cyklar...
Estethia
Aktiv medlem
jag plåtade med många 800, 1600 och 3200 isofilmer förr.
800 var okej, 1600 blev bara bra om man pressade och höll på med borax (eller vad det nu hette) å grejer.
3200 var prickigt som f*n, men det värsta var dom fula färgerna som blev.
det är extremt stor skillnad på digitalkamerors brus-utseende.
om jag tar nikons D100 och D2x som exempel så har den gamla D100'an miljoner gånger snyggare brus.
det känns filmiskt. som 800 iso på filmens tid (även om det blir brusigare ju högre man går i iso, så behåller D100 filmkänslan ända upp till näst högsta isot).
och det är faktiskt helt okej.
D2x's brus är väldigt digitalt och inte alls snyggt. som tur är så brusar inte den kameran lika mycket som D100, men ändå.
det ser hemskt ut.
800 var okej, 1600 blev bara bra om man pressade och höll på med borax (eller vad det nu hette) å grejer.
3200 var prickigt som f*n, men det värsta var dom fula färgerna som blev.
det är extremt stor skillnad på digitalkamerors brus-utseende.
om jag tar nikons D100 och D2x som exempel så har den gamla D100'an miljoner gånger snyggare brus.
det känns filmiskt. som 800 iso på filmens tid (även om det blir brusigare ju högre man går i iso, så behåller D100 filmkänslan ända upp till näst högsta isot).
och det är faktiskt helt okej.
D2x's brus är väldigt digitalt och inte alls snyggt. som tur är så brusar inte den kameran lika mycket som D100, men ändå.
det ser hemskt ut.