Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nodpunkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Är den för panoraman så viktiga "nodpunkten" i optiken, där bländarlamellen sitter?
Har inte lyckets med att hitta en "universiell" beskrivning.
Är det så, är det ju enkelt att bara se efter var bländaren sitter och sen vrida kameran runt den punkten, eller?

/ Mats G

Är den för panoraman så viktiga "nodpunkten" i optiken, där bländarlamellen sitter?
Nej, nodpunkten har inget med bländaren att göra. Nodpunkten är ett optiskt fenomen som du nog måste prova dig fram till. Vad jag förstår kan nodpunkten i vissa fall ligga "utanför" själva objektivet.

Nej, det är inte riktigt så enkelt.

För ett objektiv som har tele- eller vidvinkelkonstruktion kan nodpunkten vara någon helt annanstans; den behöver inte ens finnas inne i själva objektivet. För relativt symmetriska objektiv är nodpunkten oftast någonstans mitt i och nära bländaren, men för en zoom flyttar sig nodpunkten när brännvidden ändras.

Det är alltså i stort sett omöjligt att säkert veta var nodpunkten ligger, men att vrida runt den exakta nodpunkten är bara viktigt när man har ganska närbelägna objekt i bilden. Det går bra att bara tänka sig att den ligger en liten bit framför bildplanet och någonstans i objektivets längdaxel. Man kan prova sig fram genom att titta i sökaren på något som är mycket nära och som har ett annat tydligt objekt lång bort bakom. Så vrider man kameran så att den pekar åt höger och åt vänster, och se i sökaren att det närliggande objektet inte ändrar läge i förhållande till det som är längre bort.

Men även om man lyckas hitta nodpunkten kommer det att finnas andra fel i ett panorama som man tar med ett fåtal bilder, eftersom optikens teckning och det plana bildplanet inte kommer att följa den virtuella cylindriska ytan som panoramat ska ligga i. programmet som sätter ihop bilderna korrigerar en del av det, men det kommer alltid att finnas små fel som man kan se om man är petig.

Den kan enklast hittas med hjälp av det panoramahuvud man ändå måste skaffa. Finns hyfsat billiga varianter som Nodal Ninja tex. Jag skaffade ett som heter Panosaurus men fick ingen riktig ordning på det så nu kör jag en egen pytteliten variant med ett vattenpass, mutter och en pärla ??!!

Här tre varianter på huvuden. Normalt köpehuvud, Nodal Ninja typ, sen hemmabygge och sen vad jag använder ( har klistrat en pärla på objektivts nodpunkt som läggs på muttern som skruvas fast på stativet. Ingen superprecision, men brukar fixa till ett genom att stitcha manuellt i Phototshop. Har börjat undersöka Hugin nu för att få ett snabbare flöde.

http://1.bp.blogspot.com/-kf6dPKFNaic/TqZmt_dBJ0I/AAAAAAAACrc/1za5EnuG7ho/s1600/panotools.jpg

--------
Nej, och dessutom är det inte nodalpunkten du ska vrida runt utan ingångspupillens centrum. Ingångspupillen i sin tur har däremot med bländaren att göra såtillvida att den finns där bländaren ser ut att finnas när man ser in i objektivet framifrån (var bländaren rent fysiskt finns inne i objektivet är ointressant i sammanhanget).

Det här med nodalpunkten härrör från den tid när de flesta objektiv var symmetriska och då råkar det bli så att nodalpunkten och ingångspupillens centrum sammanfaller. Numera är dock de flesta objektiv osymmetriska och då sammanfaller de inte och därmed har nodalpunkten ingen betydelse längre och är alltså inte den punkt runt vilken vi ska vrida.

----------
Är det så, är det ju enkelt att bara se efter var bländaren sitter och sen vrida kameran runt den punkten, eller?

/ Mats G

Ja, i praktiken är det bara att titta in i objektivet framifrån och bedöma hur långt in i objektivet bländaren ser ut att finns.

Nej, och dessutom är det inte nodalpunkten du ska vrida runt utan ingångspupillens centrum.
Jag brydde mig inte om att märka ord här, eftersom det ändå är så många ord som används galet (ex. "analog"). Det är vanligt att man använder "nodpunkt" när det egentligen kanske borde stå "ingångspupill".
Ingångspupillen i sin tur har däremot med bländaren att göra såtillvida att den finns där bländaren ser ut att finnas när man ser in i objektivet framifrån (var bländaren rent fysiskt finns inne i objektivet är ointressant i sammanhanget)....

... i praktiken är det bara att titta in i objektivet framifrån och bedöma hur långt in i objektivet bländaren ser ut att finns.

I och för sig behöver inte den bästa vridningspunkten ligga exakt där bländarplanet ser ut att ligga, men den ligger i alla fall mycket nära. I stället för att enbart försöka bedöma genom att gissa när man tittar in i objektivet med båda ögonen, kan man montera kameran på stativhuvudet och vrida den, och framifrån se att ingångspupillen/bländaren inte flyttar sig i sidled när man vrider, utan att dess centrum ligger kvar på samma ställe när man vrider kameran.

Den kan enklast hittas med hjälp av det panoramahuvud man ändå måste skaffa. Finns hyfsat billiga varianter som Nodal Ninja tex. Jag skaffade ett som heter Panosaurus men fick ingen riktig ordning på det så nu kör jag en egen pytteliten variant med ett vattenpass, mutter och en pärla ??!!

Här tre varianter på huvuden. Normalt köpehuvud, Nodal Ninja typ, sen hemmabygge och sen vad jag använder ( har klistrat en pärla på objektivts nodpunkt som läggs på muttern som skruvas fast på stativet. Ingen superprecision, men brukar fixa till ett genom att stitcha manuellt i Phototshop. Har börjat undersöka Hugin nu för att få ett snabbare flöde.

http://1.bp.blogspot.com/-kf6dPKFNaic/TqZmt_dBJ0I/AAAAAAAACrc/1za5EnuG7ho/s1600/panotools.jpg

Blev lite intresserad när du skrev att du köpt en Panosaurus. Var den inte så bra eller varför var du inte nöjd?

Blev lite intresserad när du skrev att du köpt en Panosaurus. Var den inte så bra eller varför var du inte nöjd?

Jag tyckte inte den kunde snurra 360 grader med exakt samma "höjd", utan bildvinkeln sjönk lite för varje bild. Jag meddelade detta för tillverkaren som sa att han haft problem med vissa metalldera, så han skickade en ny, med det blev samma sak.

Lite bökigt med så stora saker. Föredrar nu det minimala så man alltid kan ta ett panorama om man stöter på nåt intressant.

Tack för goda råd!

Nu har jag "snickrat" ihop ett slags panoramahuvud med hjälp av min simpla macrosläde och ett par byggbeslag. Det blev inte särskilt stadigt, med man kan ju använda spegeluppfälning och trådutlösare. Sen får det inte heller vara för blåsigt, nu när jag ska ut och jaga "nod-punkter" :)

/ Mats G

Bilagor

• panoramahuvud.jpg
    panoramahuvud.jpg
    44 KB · Visningar: 524
Senast ändrad:
Oj , vilket bygge. Kul med hemmapulade saker.

Så här såg min OnseShot variant ut när jag testade att göra 360 grader med bara en exponering,

Bilagor

• julkula.jpg
    julkula.jpg
    55.3 KB · Visningar: 513
ANNONS