Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nivåer i Photoshop 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Hej,

Jag undrar om någon har svar på detta?

Om jag går in och justerar Nivåer i Photoshop, klickar OK och sedan väljer Nivåer igen, ser histogrammet ut som det saknas en massa nyanser efter justeringen.

På den bifogade bilden har jag försökt åskådliggöra detta. I det första histogrammet har jag dragit den vänstra regeln en bit åt höger för att hitta svartpunkten. I det andra histogrammet syns resultatet av denna justering.

Johan Hackman
 

Bilagor

  • nivåer.jpg
    nivåer.jpg
    26.7 KB · Visningar: 374
Det som händer är väl att de nivåer som finns mellan den svart- och vitpunkt man sätter (t ex 5 och 250) fördelas mellan 0 och 255 istället, dvs 5 -> 0 och 250 -> 255. Om 246 olika nyanser skall fördelas på 256 platser blir 10 tomma. Ju tätare man sätter dem desto fler luckor kommer det att bli.
 
Om man fotar i RAW-format och konverterar till .TIF med 16 bitars färgdjup, redigerar i PS för att slutligen spara som .JPEG med 8 bitars färgdjup så kan man dra i nivåer bäst man vill utan att det blir några luckor.
I realiteten så gör man de flesta justeringarna redan vid konverteringen så man behöver inte så ofta justera nivåerna efteråt.
 
Aha, jag trodde det inte var så drastiskt att avsaknaden av staplar betydde avsaknad av information. Nu vet jag bättre.

Tack så mycket,

Johan Hackman
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.