Annons

Nissin Di622 Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

SGÖ

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur denna blixt fungerar med Canon 20D, om den är bra,den kostar 1300 jämfört med 430ex som kostar en tusenlapp mer.
MVH SGÖ
 
Har kollar lite på en jag med till min 350D. 430EX tycker jag är på tok för dyr. Nissinblixten passar min budget lite bättre =).

Men eftersom att precis kommit ut på marknaden finns det inte mycket information om den.

Rätt sugen på den men jag avacktar nog tills några andra köpt den och ser vad dom tycker om den =)


btw, hitta en recension av blixten på nån japansk sida men sitter i skolan nu så jag vet inte vart det va... kan kolla när jag kommer hem.
 
Har precis testat blixten som hastigast och den verkar fungera helt okej på min 350D.

Har precis beställt en egen enbart pga att den går att använda som slav genom att den kan trigga på blixten. Den blir nämligen inte lurad av förblixten, man måste förvisso köra den helt manuellt då man gör så men den kommer att bli ett bra kompliment till min 430EX. Hoppas att den även kommer att gå att använda som slav till min Ixus 65 men det återstår att se.

//Håkan L
 
Spettet skrev:
Har precis testat blixten som hastigast och den verkar fungera helt okej på min 350D.

Har precis beställt en egen enbart pga att den går att använda som slav genom att den kan trigga på blixten. Den blir nämligen inte lurad av förblixten, man måste förvisso köra den helt manuellt då man gör så men den kommer att bli ett bra kompliment till min 430EX. Hoppas att den även kommer att gå att använda som slav till min Ixus 65 men det återstår att se.

//Håkan L

Äntligen någon som köper den! :D

Sen när du får hem den får du se till o skriva en recension av den :)

Står mellan den och Sigma EF-500 DG Super II nu.
 
Såg att de angav ledtalet vid iso 200, det bör innebära att värdet halveras vid iso 100 om jag fattat det hela rätt?

Har alltså blixten ledtal 31 vid iso 100 och 105mm?

Verkar vara intressant blixt i övrigt, inte minst med tanke på priset och att den klarar att ignorera förblixt.
 
Om jag förstått det rätt så blir det:

Den har ju ledtal 62 vid ISO200 och om man halverar ISOn måste det ju bli -> 62 * 0,7 = 43,4 vid ISO100

"Guide numbers can be given in feet or meters, and are usually given for ISO 100 film. As the film speed doubles, the guide number increases by a factor of 1.4; as the film speed is halved, the guide number is reduced by a factor of 0.7."

http://en.wikipedia.org/wiki/Guide_number
 
JAfoto skrev:
Om jag förstått det rätt så blir det:

Den har ju ledtal 62 vid ISO200 och om man halverar ISOn måste det ju bli -> 62 * 0,7 = 43,4 vid ISO100

"Guide numbers can be given in feet or meters, and are usually given for ISO 100 film. As the film speed doubles, the guide number increases by a factor of 1.4; as the film speed is halved, the guide number is reduced by a factor of 0.7."

http://en.wikipedia.org/wiki/Guide_number

Det låter ju mer troligt onekligen, då matchar den 430ex på den punkten då.
 
Nu har jag fått blixten.
Har klämt och känt lite på den nu.
Bort sett från priset och att den går att slav styra via inbyggd/extern blixt utan att den triggar på för blixten så har jag nog inte så himmla mycket posetivt att säga om den.

-Låter som ett tröskverk när blikten skall zooma.

-Hjälp fokusen siktar ovanför övre fokuspunkten på min 350D med rätt avstånd och brännvidd så kan man få den att hamna på övre punkten.

-Stor

-Kvalitetskänslan helt ok för det priset men kan inte konkurera med min 430EX.

Kommer med mera då jag har hunnit med att desta den lite mer och då framförallt som slav.

Lägger upp några bilder Nissin DI622 vs Canon 430EX.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.