Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nissin D4001i

Produkter
(logga in för att koppla)

imtkjlu

Aktiv medlem
Nissin D4001i från Photax duger den ?
Ska börja köra studio och har köpt fyra blixtar
och behöven en ljusmätare nu...
Eller vad ska man välja ?
///Kjelle

Jag har en sådan sedan några år och är mycket nöjd. Jag har visserligen inte studioblixtar utan nöjer mej med vanliga och löser ut dem med optiska blixtutlösare från en huvudblixt.

Det finns ju möjlighet att trigga en blixt med mätaren eller sätta mätaren i blixtläge och trigga blixten på något annat sätt. Likaså kan man addera flera blixtar som triggas efter varandra och få ett exponeringsvärde.

Den enda finess som saknas är spotmätning men jag saknar det personligen inte särskilt mycket. Man kan ju mäta det reflekterade ljuset och i studion kan man väl många gånger gå nära och mäta om man vill ha en eller flera zoner mätta.

Idag tappade jag mätaren i en saltvattenpöl vid strandkanten. Jag såg när den föll så den var väl under vatten bara några sekunder. Tio sekunder senare var batteriet urtaget. Jag torkade av det värsta men insåg att det behövdes en rejälare torkning eftersom det trängt in vatten under displayens skyddsglas.

När jag kom hem några timmar senare plockade jag sönder den i smådelar och torkade bort det vatten som trängt in. Det tog en dryg timma. Eftersom det var saltvatten hade det inte räckt med att låta den torka. Den salta hinna som blivit kvar hade troligen orsakat krypströmmar vid fuktigt väder i framtiden.

Efter provning mot gråkort och mot en Canon A1 är den friskförklarad.

Sedan mer än 40 år har jag med en en enkel instrumentmejselsats i kameraväskan. Jag började med det när jag var till sjöss på 60-talet. På Atlanten och Stilla havet är det väldigt långt till kameraverkstäder. Mejselsatsen har varit till hjälp otaliga gånger inte bara när det gäller kameraprylar utan även till glasögonbågar som börjat glappa, både mina och andras.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar