Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nissin Blixt Di622 eller Nissin Di622 Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

LindbergJ

Aktiv medlem
Jag ska köpa en blixt idag och funderar på om Nissin Blixt Di622 passar till canon 5d Mark II och om styrningen isånnafall fungerar eller måste jag köpa en Nissin Blixt Di622 Mark II, helt otroligt vad svårt allt är :D

Små detaljer och scandinavian photo kunde inte svara på frågan så då kastar jag ut den på det säkraste forumet av dom alla. Om ni inte vet så kanske det finns andra blixtar som passar min kamera i prisklassen omkring 1200 - 1500:- men jag vill ha så mycket kvalite som bara går för det lilla.

Har du kollat Nissins hemsida, man kan nog kontakta deras support?

En grov gissning är att den första versionen passar bra ihop med 5D Mark II.
Men att Nissin Mark II krävs för att passa med EOS 7D (och 550D) som har senare blixtelekronik.

MVH J O

Ringde till Nissins

Har du kollat Nissins hemsida, man kan nog kontakta deras support?

En grov gissning är att den första versionen passar bra ihop med 5D Mark II.
Men att Nissin Mark II krävs för att passa med EOS 7D (och 550D) som har senare blixtelekronik.

MVH J O

Jag ringde till dem otroligt nog var det ingen som visste om det fungerade eller inte, har jag funnit den felande länken? :D

Klart att de kan ta reda på det om de anstränger sig lite grann.

Nissin II närmar sig Canons 430 EXII i pris.
Men om version ett funkar med 5D Mark II så är den nog prisvärd.

Jag skulle göra upp med handlaren om ett öppet köp med full returrätt inkl. frakt om blixten inte funkar på kameran

Väntar på mail

Klart att de kan ta reda på det om de anstränger sig lite grann.

Nissin II närmar sig Canons 430 EXII i pris.
Men om version ett funkar med 5D Mark II så är den nog prisvärd.

Jag skulle göra upp med handlaren om ett öppet köp med full returrätt inkl. frakt om blixten inte funkar på kameran

Service inriktade som dom är så väntar jag på ett mail, får väl se om det går eller inte, jag vill ha den billigare versionen helst för då ska jag köpa en softbox till har jag tänkt.

http://www.nissindigital.com/en/compatibilitychart.html

Di622 verkar funka med 5D (eftersom 7D står på samma rad).

Nissin Di622 Mark II versionen kan styras trådlöst om du exempelvis har en Canon 580EX som master, det kan ju vara trevligt för framtiden.

Själv så har jag en vanlig Di622, då jag inte var nöjd med den så köpte jag en 580EX II. När de båda kör E-TTL så upplever jag att Canon 580 alltid mäter ljuset rätt (99 av 100). Nissinblixten tycker jag fallerar i hälften av fallen. Har dock inte gjort någon större vetenskaplig studie.

Med en sån fin kamera tycker jag nog att den är värd en bra blixt. :)

/Olof

www.rymark.com

http://www.nissindigital.com/en/compatibilitychart.html

Di622 verkar funka med 5D (eftersom 7D står på samma rad).

Nissin Di622 Mark II versionen kan styras trådlöst om du exempelvis har en Canon 580EX som master, det kan ju vara trevligt för framtiden.

Själv så har jag en vanlig Di622, då jag inte var nöjd med den så köpte jag en 580EX II. När de båda kör E-TTL så upplever jag att Canon 580 alltid mäter ljuset rätt (99 av 100). Nissinblixten tycker jag fallerar i hälften av fallen. Har dock inte gjort någon större vetenskaplig studie.

Med en sån fin kamera tycker jag nog att den är värd en bra blixt. :)

/Olof

www.rymark.com

Helt sant en bättre blict är att föredra, men ekonomin är krass och jag måste ha en blict ganska så omgående, kanske man kan hitta på blocket, fats det är klart dom försämras väl ganska så fort?

Prioriteringsfråga

Det är alltid svårt att ge goda råd i såna här frågor eftersom var fotograf för sig har så skiftande behov.

Speedlite 430EXII är en mycket kompetent blixt. Snabb och exponerar perfekt i alla lägen.
Väljer man Canon så behöver man inte bekymra sig för kommande uppgraderingar med nya kamerahus.

Ska man också investera i mer grejor, som en softbox och plånboken säger ifrån så kanske man få dra ner på kraven på själva blixten.

Så, om den billigare versionen av Nissinblixten synkar och fungerar ihop med 5D Mark II så är det väl en god idé att börja där. Då räcker pengarna kanske till en softbox också.

(En begagnad 430EX kan man nog hitta för runt tusenlappen med lite tålamod)

Valet kan ingen annan göra än en själv.

Det är alltid svårt att ge goda råd i såna här frågor eftersom var fotograf för sig har så skiftande behov.

Speedlite 430EXII är en mycket kompetent blixt. Snabb och exponerar perfekt i alla lägen.
Väljer man Canon så behöver man inte bekymra sig för kommande uppgraderingar med nya kamerahus.

Ska man också investera i mer grejor, som en softbox och plånboken säger ifrån så kanske man få dra ner på kraven på själva blixten.

Så, om den billigare versionen av Nissinblixten synkar och fungerar ihop med 5D Mark II så är det väl en god idé att börja där. Då räcker pengarna kanske till en softbox också.

(En begagnad 430EX kan man nog hitta för runt tusenlappen med lite tålamod)

Valet kan ingen annan göra än en själv.

Helt sant det du säger, nu har jag en fråga till. Är det någon skillnad på Nissin DI622 för Canon, alltså i finns det olika versioner på den för prismässigt så är det en väldig skillnad

http://www.fotokungen.com/nissin-di622-for-canon-p-947-c-528.aspx
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5929407

Jag föredrar scandinavian, men ska kanske testa fotokungen?

Fotokungen är generellt väldigt biliga. Kolla prisjakt så kan man se fasansfulla skillnader i pris mellan billigast och dyrast.

På Nissins hemsida står inget om att den enkla versionen fungerar med 5d II, bara att DI622 II gör det.

Hade en Di622 till min 400D. TTL funkade inte på 50D utan överexponerade hela tiden.
50D är ju äldre än 5D Mk2 och 7D så har de inte uppgraderat firmware s så lär problemet kvarstå. Den funkar bra med 450D också.

/Stefan

Så nu ska jag köpa blixt :D

Hade en Di622 till min 400D. TTL funkade inte på 50D utan överexponerade hela tiden.
50D är ju äldre än 5D Mk2 och 7D så har de inte uppgraderat firmware s så lär problemet kvarstå. Den funkar bra med 450D också.

/Stefan

Dom svarade såhär

Hej!

Efter mycket forskande har jag nu äntligen fått ett svar på din fråga. Den blev följande:

När det gäller Nissin Di622 MarkII, så skiljer den sig mot den vanliga Di622 främst genom:

att den har metallfot

att den har utökad funktion vi slavfotografering

att den kommer att gå att uppgrader via USB

att den kan köra med Powerpack (extra tillbehör)

Om man köper den vanliga Di622 så fungerar den också alldeles utmärkt med Canons (eller Nikons) kameror.

Så du kan helt enkelt använda den enkla om du vill.

Ha en toppen dag!

Dom svarade såhär

Hej!

Efter mycket forskande har jag nu äntligen fått ett svar på din fråga. Den blev följande:

När det gäller Nissin Di622 MarkII, så skiljer den sig mot den vanliga Di622 främst genom:

att den har metallfot

att den har utökad funktion vi slavfotografering

att den kommer att gå att uppgrader via USB

att den kan köra med Powerpack (extra tillbehör)

Om man köper den vanliga Di622 så fungerar den också alldeles utmärkt med Canons (eller Nikons) kameror.

Så du kan helt enkelt använda den enkla om du vill.

Ha en toppen dag!

Skulle vara kul att få det bekräftat av någon som har EOS 7D och nämnda "vanliga Di622"
Trådlös fjärrstyrning kanske inte fungerar men huvudsak är att blixten synkar när den är kopplad till eller sitter på kameran.

jag ska spara mailet för passar den inte så får dom tillbaka den emot en mark II

Jag har både Nissin Di622 (ej mkII) och 5DMkII och de fungerar inte ihop. Nissins kompatibilitetslista säger detsamma, dvs den passar med den gamla 5d men inte med 5dMkII. Blixten fungerar inte i TTL-läge, i manuellt läge kan man få den att fungera men det är inte alltid den slår så det är inget jag kan rekommendera.
Jag köpte en 430ExII och använder min Nissin622 som slav.

Mvh Andreas

Jag har både Nissin Di622 (ej mkII) och 5DMkII och de fungerar inte ihop. Nissins kompatibilitetslista säger detsamma, dvs den passar med den gamla 5d men inte med 5dMkII. Blixten fungerar inte i TTL-läge, i manuellt läge kan man få den att fungera men det är inte alltid den slår så det är inget jag kan rekommendera.
Jag köpte en 430ExII och använder min Nissin622 som slav.

Mvh Andreas

Vilket kvalificerat struntprat. Jag har förutom min 580EX även ett par di622 första versionen som slavar till min 5d Mk II. Jag testade med en av Nissinblixtarna nu på kameran som huvudblixt och ettl-mätning och det fungerar ypperligt, inga problem alls. Om det inte funkar har man inte ställt in rätt, man måste trycka på powerknappen några ggr tills ttl-lampan lyser röd. Att den inte finns med på kompatibilitetslistan beror nog enbart på att blixten lanserades före 5d Mk II, vilket inte innebär att det inte fungerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar