Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons skarpaste objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, vilket är Nikons skarpaste objektiv? Är det den fasta 50mm 1.4 (med tanke på att dom ofta har den på sina produktbilder) eller är det någon annan?

mvh Fredrik
 
28/2.8 AIS

Har hört väldans mycket gott om 28/2.8 AIS

Eller 50/1.2 AIS (tillverkas fortfarande) som ska vara bra oxo.

Någon som har andra förslag helst ett AF då :)
 
85mm PC-Mikro brukar anses som en av de skarpaste.

Sedan har jag för mig att det är 28/2.0 AIS och inte 2.8 som är riktigt bra (se t.ex. photozone.de).
 
pgmj skrev:
85mm PC-Mikro brukar anses som en av de skarpaste.

Sedan har jag för mig att det är 28/2.0 AIS och inte 2.8 som är riktigt bra (se t.ex. photozone.de).

Mig veterligen finns det tre versioner av 28mm 2.8. Först Serie E, sen Ai med närgräns 30cm och sen den som verkligen är ngt att ha, den med närgräns 20cm.

Det finns också 28 2,8 AF, men den är inget vidare enligt Björn Rörslett.
 
50mm/1,4 är inte det skarpaste objektivet från Nikon, även om det är mycket skarpt, men kompakt, gör den sig bra på produktbilder.
En av de skarpaste, inte en av de modernaste, alltså en MF optik, är den klassiska 105mm/2,5, få objektiv slår den i upplösning.
 
Nikkor AF 200/2,0G IF ED VR AF-S

Ja, nog är namnet på optiken imponerande långt, men det innebär inte automatiskt skarpaste optik från Nikon.
Skarpt av marknadsavdelningen, helt klart!
 
Jag skulle tro att Nikons skarpaste objektiv görs av Zeiss... Eller iaf de skarpaste objektiv som finns för Nikon F.
 
pgmj skrev:
Jag skulle tro att Nikons skarpaste objektiv görs av Zeiss... Eller iaf de skarpaste objektiv som finns för Nikon F.



Och ett av de skarpaste, de va en Zeiss-kopia,
1:2/85...

Gav Nikon ett bra rykte som "objektivkonstruktör" på 1950-talet...! ;)


Sedan kan man alltid diskutera skärpa...

Och det har man gjort sedan jag "vaknade" i fotovärlden..
1959 c:a...

Och jag tycker inte man kommit nå'n vart.... ;)

/Bengan
 
Varför inte en krispig AF85/1.4D?
Enl. många fotografer klassad som det bästa...

Nu har jag ju iofs. inte testat Nikkor AF 200/2,0G IF ED VR AF-S, men den är säkerligen vass kanske DEN vassaste?

Cheers // Martin
 
En titt på photozone.de som har testat rätt många objektiv (dock på 1.5x crop sensor) ger väl en rätt bra fingervisning. Det är iaf hyfsat faktabaserat och objektivt, även om han inte så ofta har testat flera exemplar av samma objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.