Annons

Nikons motsvarighet till Canons 400/5,6?

Produkter
(logga in för att koppla)

Musan

Medlem
Finns det någon motsvarighet till Canons 400/5,6 L USM för mig som har en Nikon D80? Tänker på bildkvalitet, vikt och pris. Objektivet ska även prestera bra med en TC.
 
Ja, jag vet inte vad jag ska säga... Märkligt att inte Nikon kan skaka fram något motsvarande. Jag gillar verkligen mitt Nikonhus. Det ligger skönt i handen och är hyfsat konsekvent att arbeta med. Men varje gång jag funderar på ett nytt objektiv blir jag lika besviken över utbudet och Nikons prispolitik. Det är illa om Nikon inte bryr sig om oss konsumenter.
 
Senast ändrad:
Ja, återstår bara att se hur dom klarar sig i kommande tester och vad priset till sist blir.
Men jag skulle ändå vilja ha ett fast 400mm, som har tyst, snabb och säker af och levererar bra samt är kompatibelt med en TC och inte kostar en förmögenhet.
 
Senast ändrad:
En liten (?) detalj i sammanhanget är att Sigmas kommande lång-tele-zoomar inte tillhör prestigeserien EX.

Nu kan det naturligtvis fortfarande vara välbyggda och skarpa objektiv oavsett modellbeteckningen, men man kanske inte ska förvänta sig att de konkurrerar på lika villkor med Canons L-serie.

De närmaste alternativen i ditt fall tror jag blir Nikons 300/4 eller Sigma 100-300/4 tillsammans med en 1.4x TC. Båda ska enligt tester hantera TCn bra.

Om man kompromissar med behovet av tyst AF vill jag minnas att det finns äldre, skarpa Tokina och Sigma 400/5.6 på begagnatmarknaden.

Avslutningsvis, det här med önskemålet om att prestera bra med TC. Nu är jag inte säker på D3, men övriga Nikon-kameror ger ingen autofokus vid resulterande bländare > 5.6. Det traditionella är att objektivets "rena" ljusstyrka bör vara F4 eller bättre för att kunna användas med TC.
 
Senast ändrad:
AF-S 300/4 + TC-14E är kanske ett alternativ, om man vill stanna med Nikon? Kvalitetsförlusten med denna 1,4x-konverter finns så klart där, men den är liten. På plussidan finns å andra sidan att man får en något mer flexibel utrustning, jämfört med att enbart äga 400/5,6. Till exempel trivs ju AF betydligt bättre med f4, vid de tillfällen då 300mm är tillräckligt. TC är väl inte ens möjligt/rekommendabelt på en 400/5,6 (pga AF)?
 
Bokeh skrev:
Dom jag länkade till är EX gluggar i allafall.

/kent

Fullständig namnet på de nya bildstabiliserade telena är APO 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM respektive APO 120-400mm F4.5-5.6 DG OS HSM. En hel trös med förkortningar men inga EX tyvärr. Även om de säkert kan vara trevligt objektiv ändå!

Grymt kul att Sigma äntligen börjar bli med flitig med sin OS-teknik!
 
freka586 skrev:
Fullständig namnet på de nya bildstabiliserade telena är APO 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM respektive APO 120-400mm F4.5-5.6 DG OS HSM. En hel trös med förkortningar men inga EX tyvärr. Även om de säkert kan vara trevligt objektiv ändå!

Grymt kul att Sigma äntligen börjar bli med flitig med sin OS-teknik!

Då har Cyberphoto märkt dom fel isåfall, för där heter dom EX, sedan ser dom ut som EX-gluggar gör byggmässigt.

/kent
 
Du har nog rätt och Cyber fel, enligt Sigmas hemsida så är det inte EX objektiv, men dom ser välbyggda ut trots allt.

/kent
 
jorgene skrev:
AF-S 300/4 + TC-14E är kanske ett alternativ, om man vill stanna med Nikon? Kvalitetsförlusten med denna 1,4x-konverter finns så klart där, men den är liten. På plussidan finns å andra sidan att man får en något mer flexibel utrustning, jämfört med att enbart äga 400/5,6. Till exempel trivs ju AF betydligt bättre med f4, vid de tillfällen då 300mm är tillräckligt. TC är väl inte ens möjligt/rekommendabelt på en 400/5,6 (pga AF)?
På en D80 eller motsvarande från Canon så är inte TC aktuellt om man vill ha fungerande af. Men äger man en Canon 1D-modell som har fungerande af med mittsensorn ner till bländare 8 så funkar det. Kan säga att af med 400 5,6 plus 1,4X extender är förvånansvärt snabb och skärpeförlusten mycket liten. I övrigt håller jag med de som tidigare tipsat om Nikons 300 4,0 af-s. Det är en mycket bra optik som fungerar klockrent med Nikons 1,4X TC. Dessutom så har Nikons 300 4,0 en mycket trevlig närgräns vilket gör den lämplig till fjärilsmacro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.