Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikonobjektiv och konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

leffep

Aktiv medlem
Undrar om nån vet vilken konvertermodell som går att använda till AF-S Nikkor 28-70 2,8 IFED?
TC-14E tror jag tar i den bakre linsen.

/Leif

Tack för websidan Robert. Men ta mig tusan om jag begriper vad dom skriver där. Jag får ändå ingen kläm på vilka konvertrar som passar till en AF-S 28-70 2,8.

/Leif

leffep skrev:
Tack för websidan Robert. Men ta mig tusan om jag begriper vad dom skriver där. Jag får ändå ingen kläm på vilka konvertrar som passar till en AF-S 28-70 2,8.

/Leif

Det borde ju vara dessa eftersom 28-70 är ett AF-s

Bilagor

• convkarta.jpg
    convkarta.jpg
    22.6 KB · Visningar: 447
Hej!

När det gäller telekonveter så finns det en regel som innebär att telekonverter kan änvändas på objektiv med en brännvidd på 90 - 100 mm och uppåt.

När det gäller ditt objektiv så läser jag i Nikons objektivkatalog följande: TC-201 och TC-14A kan användas, men vinjettering kan förekomma.

MVH
Kenneth

Jag läser i bruksanvisningen till TC-17E II att Nikons telekonverter passar till AFS- och AFI-objektiv med följande undantag:
12-24/4
17-35/2,8
17-55/2,8
18-70/3.5-4.5
24-85/3.5-4.5
24-120/3.5-5.6 VR
28-70/2.8

Det kan ha tillkommit några nya zoomar sen bruksen skrevs.

/Erik

Tack för alla svar. Det är nog som det står i listan att mitt 28-70 går bort från TC-14 E. Det beror troligen på att det bakre linselementet sitter grundare än på telezoomarna.
Då är det TC-14A som gäller.

/Leif

AF-S 28-70/2,8 och TC-14A skulle jag inte rekommendera. Du tappar AF och modern objektivkommunikation. Skärpan blir nog inte heller riktigt bra. Vad är vitsen?

Nja, enda vitsen var att om jag nån gång ville gå med lite och lätta prylar i ryggsäcken (t.ex. i fjällen) och ändå kunna få lite telebilder med hem. Bildkvaliten sjunker är jag medveten om, frågan är bara hur mycket.
Finns det nån konverter med alla autofunktioner i behåll till nämnda objektiv?

/Leif

Kenko borde fungera.

Men har du inget lättare objektiv att ta med till fjällvandringen?

/Erik

leffep skrev:
Jovisst har jag lättare objektiv. Men inga som är lika skarpa.
Fast en 80-2x0/4,x-5,6 är sannolikt lika skarp som ditt 28-70 med konverter. Och i ungefär samma viktklass. Jag skulle nog gå den vägen hellre än att börja mecka med konvertrar när det gäller lättviktsalternativ.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto