Annons

Nikon z6

Produkter
(logga in för att koppla)
Och vad spelar det för roll så länge man inte felexponerat sisådär 5-7 EV och behöver justera med efterbehandling?

I praktiken inget alls. Som så mycket annat i specar, särskilt när det gäller jämförande mellan olika modeller så är det bara skillnader på papper det syns och pixelpeeping sida vid sida. Iofs kan jag nog säga samma sak om jpg :)
Men det är ju bra att veta om begränsningar den har om man är intresserad av det.

/Stefan

Ja, det är skillnaden mellan Nikons ESR:er och Z-kameror när man fotograferar med sökaren som avses. Det underlättar inte direkt för de som kommer att ha båda sorternas kameror.

Eftersom det handlar om programvara till allra största delen så är det ett medvetet beslut av någon som inte förstår fotografer.

Vad jag förstår använder 3D tracking data från både focussensorn och ljusmätaren för att följa subjektet.

Anledningen till att den funktionen inte finns hos Z6/Z7 är att de använder annan teknologi och det är väl helt enkelt så att Nikon ligger i det avseendet.

Det är möjligt att en del går att lösa med mjukvara, men om inte hårdvaran är tillräckligt snabb...

Hur lång tid tror ni det tar innan Nikon har native Z optik: vidvinkelzoom, normalzoom och telezoom i F2.8 ?

Bra att tänka på är om man rasslar på i 12 b/s är att man låser exponeringen och "endast" får 12bits RAW istället för 14bits.

/Stefan

A9:an går också över till 12 bit vid 20bps, tror det saknar helt betydelse vid sport/fågel, till och med 10 bit skulle kunna räcka för många fototillfällen, kanske till och med 8 bit vid avancerade golfsvingar, frysning av tennisbollens höga hastighet, Martin A. har påtalat att man behöver inte gå särskilt högt alls med iso förrän 14 bit förlorar nyttan, som i fallet med A9 och 20 bps så behövs snabbare tider med hjälp av högre iso.

Kameror som klarar lite högre bps som 12-20 så kan chansen att få fler keepers också öka, man har väl sett det på nån av Olympus rasselmonster också, om D500 får 9 av 10 så är det väl inte omöjligt att tex 20 bps kan ge fler skarpa än 9-10, och att 12 bps också kompenserar en del, 12 bps på en sekund är ju supersnabbt, man hinner knappt blinka så är det över och hur mycket hinner exponeringen ändra sig på en sekund.

12 eller 14?

Det finns flera undersökningar på nätet som visar att över cirka ISO 200 är det ingen poäng med att använda 14 istället för 12 bitar.

Bill Claff bekräftar det i en forumtråd på DPreview.

Det handlar förvisso inte om Nikon Z6/Z7 i den tråden, men jag tror att Nikons sensorer är tillräckligt lika för att det ska vara relevant ändå.

Att byta från FUJI:

X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/2 + 55-200/3.5-4.8 + 50-140/2.8 + ca 6000:-

till

Z6 + 24-70/4 + FTZ

Det finns flera undersökningar på nätet som visar att över cirka ISO 200 är det ingen poäng med att använda 14 istället för 12 bitar.

Bill Claff bekräftar det i en forumtråd på DPreview.

Det handlar förvisso inte om Nikon Z6/Z7 i den tråden, men jag tror att Nikons sensorer är tillräckligt lika för att det ska vara relevant ändå.

Ja Martin Agfors sa det samma, om det nu var när A9:an gick ner till 12 bit vid 20bps då man ofta behöver öka iso. lite funderar man ändå när vissa kameror kan ligga på bas-iso vid 160/200 och att dagens moderna kameror ofta är väldigt bra på högre iso, kan tänka mig att iso 800 är bra även med Lupp-kollning men att det kan synas vid iso-1600 när man kollar så där extra noggrant. SAR rykten om kommande Sonykameror pratar även 16 bit ( inte först nu eller något sådant, utan bara att det näms )

För de som inte känner till konkurrenterna så var det dessa Z7 tävlade mot i kategorin.

Fujifilm GFX 50R
Panasonic Lumix DC-GH5S
Panasonic Lumix DC-G9

/Stefan

Och alla de fyra tävlade emot alla kameror på marknaden som konkurrenter.

Dvs. det handlade om vilka fyra som var bäst 2018, och vilken av de fyra som i sin tur var nummer ett.

Känns som om du som alltid dissar allt Nikon, Fuji och Panasonic, etc. (dvs. allt som det inte står Sony eller Canon på)...

Jag tror inte att det kommer att 3 år innan Nikon släpper uppdaterade versioner av Z6-Z7. Z6 har låst exponeringen på första skottet vid 12 bps, vad säger man om det, spelar det någon roll i verkligheten. Z7 med sina 46mp klarar 5,5 bps och Z6 ligger på samma med sina 24mp. ( D750 6,5 bps som motpol )

Det var ju verkligen förfärligt dåligt, och verkligen värt att fokusera på.

Beklagar att du tycker så. För mig är det inget att oroa sig för i de flesta situationer. Jag t.o.m. använder förlustkomprimerande RAW-filer för nästan alla bilder jag tar.

Och alla de fyra tävlade emot alla kameror på marknaden som konkurrenter.

...
Helt hundra att så inte är fallet "alla " är ett starkt ord. Det fanns säkerligen lite kriterier att uppfylla. Du får gärna fylla på exakt vilka kameror som egentligen deltog i Dpreviews indelning. Och såklart en källa på det. Jag bara kopierade av texten från deras sida. Det är inte heller så att det "bara" är 4st som presenteras. Har för mig att nån kategori hade fler.

/Stefan

................................

Helt hundra att så inte är fallet "alla " är ett starkt ord. Det fanns säkerligen lite kriterier att uppfylla. Du får gärna fylla på exakt vilka kameror som egentligen deltog i Dpreviews indelning. Och såklart en källa på det. Jag bara kopierade av texten från deras sida. Det är inte heller så att det "bara" är 4st som presenteras. Har för mig att nån kategori hade fler.

/Stefan
När Dpreview utsåg Z 7 till "High-End kamera of the year" får man väl förmoda att viktigaste (och möjligen det enda) kriteriet var att det var en "High-End kamera" - eller? Det kravet begränsar naturligtvis urvalet en hel del:)

Beklagar att du tycker så. För mig är det inget att oroa sig för i de flesta situationer. Jag t.o.m. använder förlustkomprimerande RAW-filer för nästan alla bilder jag tar.

Var en viss sarkasm från mig där. :)

Festligt att du tom. väljer att klaga på saker som enligt dig själv inte är något att klaga på... :D

När Dpreview utsåg Z 7 till "High-End kamera of the year" får man väl förmoda att viktigaste (och möjligen det enda) kriteriet var att det var en "High-End kamera" - eller? Det kravet begränsar naturligtvis urvalet en hel del:)

Eftersom ingen Sony eller Canon var med som finalister så kan de ju inte per definition gjort sitt jobb rätt! ;)

Festligt att du tom. väljer att klaga på saker som enligt dig själv inte är något att klaga på... :D

Var ser du att du att jag klagar? Skrev att det som information. Står ju i mitt inlägg.

Eftersom ingen Sony eller Canon var med som finalister så kan de ju inte per definition gjort sitt jobb rätt! ;)

Du tror inte att Canon fick slåss i en annan kategori? Eller Sony inte hade släppt någon high end kamera i år?

/Stefan

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto