Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Z6 vs Z7 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nicotin

Aktiv medlem
Hej !
Jag har ramlat på 2st beg Nikon hus, Z6 och Z7 !

Jag fotar lite fåglar, inomhus sport men mest landskap och porträtt och lite studio !
Vad ska man satsa på anser ni ?

Båda inkluderar adaptern och jag har en del gamla nikon glas som jag önskar fortsätta använda !

Alt kollar jag på en XT-4 också :p men det är mest för att jag är nyfiken på Fuji !

// Tobbe

Om jag kommer ihåg rätt så får man några fler bps med Z6 och har också för mig att brus i högre ISO är något bättre med Z6, men båda dessa faktorer är ju något som som troligen inte är avgörande i flertalet av bilderna. Däremot antal pixlar har man kanske nytta av oftare? Priset är kanske den största faktorn, iaf var det den som gjorde att jag valde Z6

Om jag kommer ihåg rätt så får man några fler bps med Z6 och har också för mig att brus i högre ISO är något bättre med Z6, men båda dessa faktorer är ju något som som troligen inte är avgörande i flertalet av bilderna. Däremot antal pixlar har man kanske nytta av oftare? Priset är kanske den största faktorn, iaf var det den som gjorde att jag valde Z6
OK hur stor är skillnaden på nya firmware ? Läst att autofokusen är lite sådär före firmware uppdatering ?

Hej !
Jag har ramlat på 2st beg Nikon hus, Z6 och Z7 !

Jag fotar lite fåglar, inomhus sport men mest landskap och porträtt och lite studio !
Vad ska man satsa på anser ni ?

Båda inkluderar adaptern och jag har en del gamla nikon glas som jag önskar fortsätta använda !

Alt kollar jag på en XT-4 också :p men det är mest för att jag är nyfiken på Fuji !

// Tobbe

Jag tittade själv på fuji xt-4 nyligen, men om du kikar på flickr får man se autofokusproblemen. Alldeles för många bilder ur fokus för att det ska vara en slump. Annars hade jag köpt den och deras 56mm trots apsc (blev istället z50).

För landskap och porträtt är det dock z7 du ska ha.

Fundera på om du hellre vill ha ii- varianten innan du köper bara.

Är inte diffen mellan Z6/Z7 och dess nyare II-kusiner att AF är bättre i II?
I så fall hade jag funderat ett varv till. Fågel kräver väl en hel del av AF?

Är inte diffen mellan Z6/Z7 och dess nyare II-kusiner att AF är bättre i II?
I så fall hade jag funderat ett varv till. Fågel kräver väl en hel del av AF?
Vad jag har läst så är skillnaden inte så stor till II modellen, man hade nog räknat med mer. Men detta kanske kan komma att ändras? Man har väl kramat ur vad man kan i originalmodellen men det kanske går att få ur mer från de dubbla processorerna, genom framtida uppdateringar av FW. Jag valde Z6II istället för en begagnad Z7 om det var rätt val, det får tiden utvisa. Har väl samma inriktning som TS, men kommer nog ändå låta D500 vara huvudkamera för fågel

Vad menar du? Man kan väl uppdatera den själv efter köp?
Ja men för Z6/7 så måste man ha en kortläsare, här försökte vi minimera kostnaderna för kortet/läsare då TS egentligen inte ville betala mer för detta än ett SD kort. Detta kan också ha kommit upp i samband med diskussionen om CF express B kort, då vi inte visste om kortet kunde användas för att uppgradera FW om nu inte CFexpress FW uppgraderingen var installerad i kameran, då kanske man hamnade i ett moment 22. Denna fråga fick vi nog aldrig heller svar på om det gick att köpa en kamera med äldre FW samt ett CFexpress samt kortläsare och få uppdateringen in i kameran

Ja men för Z6/7 så måste man ha en kortläsare, här försökte vi minimera kostnaderna för kortet/läsare då TS egentligen inte ville betala mer för detta än ett SD kort. Detta kan också ha kommit upp i samband med diskussionen om CF express B kort, då vi inte visste om kortet kunde användas för att uppgradera FW om nu inte CFexpress FW uppgraderingen var installerad i kameran, då kanske man hamnade i ett moment 22. Denna fråga fick vi nog aldrig heller svar på om det gick att köpa en kamera med äldre FW samt ett CFexpress samt kortläsare och få uppdateringen in i kameran

Då hänger jag med! Vad omständligt dom gör det :)

ANNONS