KennySandberg
Ny medlem
Hej! Har har läst positiva omdömen om Makroobjektivet sigma 70mm f/2.8 EX DG. Vet någon med det är kompatibelt med Nikon z6?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Intressant, du hade väl 105 i F innan? Gjort några skärpetester än? Det som kunde förbättrats från den i F kunde vara snabbheten i AF. Jag är ganska nöjd med skärpan redan med 105 i F, och positivt överraskad med TC. Riktigt synd att Nikon inte gjord 105 makrot i Z kompatibelt med TC i Z.Hej kan annars rekommendera ett mycket bra nytt macro som passar perfekt till din kamera! Nikon Z 105/2,8 som jag testat några dagar med otroligt bra resultat. Det kostar ju lite men är absolut värt det!
Intressant, du hade väl 105 i F innan? Gjort några skärpetester än? Det som kunde förbättrats från den i F kunde vara snabbheten i AF. Jag är ganska nöjd med skärpan redan med 105 i F, och positivt överraskad med TC. Riktigt synd att Nikon inte gjord 105 makrot i Z kompatibelt med TC i Z.
Jag tror inte en sekund på den skrönan trots att du har en kompis som är tekn. dr. Skulle det stämma hade det sedan länge upptäkts och det skulle ha varit ett jäkla liv på alla seriösa och kompetenta testföretag världen runt.Något du ska veta är att flera kameratillverkare, inklusive Nikon, i sina programuppdateringar gör prylar från tredjepartstillverkare sämre. Ett klockrent Sigma eller Tamron kan plötsligt bli oskarpt och det måste kalibreras om. (Källa: kompis, duktig fotograf som är tekn.dr.)
Det gäller även mindre prylar. För Nikon Z-serien sägs t ex att batterier från tredjepartstillverkare kan vara värdelösa. ...........................................
Hej! Har har läst positiva omdömen om Makroobjektivet sigma 70mm f/2.8 EX DG. Vet någon med det är kompatibelt med Nikon z6?
Detta nya macrot känns helt i en annan klass än det gamla som jag hade i F helt klart men utvecklingen ska ju gå framåt!Intressant, du hade väl 105 i F innan? Gjort några skärpetester än? Det som kunde förbättrats från den i F kunde vara snabbheten i AF. Jag är ganska nöjd med skärpan redan med 105 i F, och positivt överraskad med TC. Riktigt synd att Nikon inte gjord 105 makrot i Z kompatibelt med TC i Z.
En fotoklubbskompis råkade ut för precis det jag beskrev med en Sigma Art i våras.Jag tror inte en sekund på den skrönan trots att du har en kompis som är tekn. dr. Skulle det stämma hade det sedan länge upptäkts och det skulle ha varit ett jäkla liv på alla seriösa och kompetenta testföretag världen runt.
Ärligt talat är tycker jag påståendet håller ungefär samma klass som skrönan om microchipet i covidvaccinet
Det var ett Tamron 90/2,8VC som jag inte hade uppdaterat med ny FW. Det har varit använt i en fem år på olika DSLR utan problem. Jag använde det ibland på min Z6II men det lät väldigt konstigt när det fokuserade och ibland ändrade sig ljuset i sökaren som om bländaren åkte upp och ner. Jag använde det i huvudsak till stackning och där fungerade det helt OK. Efter jag uppfattade kameran till den FW som kom innan semestern så skulle jag ta ett snabbt kort och då satt 90/2,8 på kameran, det lät i starten lika konstigt som det brukar (typ tröskverk) och slutade sedan direkt att fokusera, det blev en bild i manuell mode. Anledningen vet jag inte, jag kontaktade Tamron service, hade hoppats att de kunde ge en förklaring då de har gett ut en FW för objektivet nu, men det ville de inte säga. Objektivet gick därefter inte heller på mina DSLR så AF har lagt avpdahlen och @arell : Hur vet man att det var användandet av objektivet på en FTZ-adapter som gjorde att objektiven gick sönder? Vad skulle ha förstört objektivet?
Det var ett Tamron 90/2,8VC som jag inte hade uppdaterat med ny FW. Det har varit använt i en fem år på olika DSLR utan problem. Jag använde det ibland på min Z6II men det lät väldigt konstigt när det fokuserade och ibland ändrade sig ljuset i sökaren som om bländaren åkte upp och ner. Jag använde det i huvudsak till stackning och där fungerade det helt OK. Efter jag uppfattade kameran till den FW som kom innan semestern så skulle jag ta ett snabbt kort och då satt 90/2,8 på kameran, det lät i starten lika konstigt som det brukar (typ tröskverk) och slutade sedan direkt att fokusera, det blev en bild i manuell mode. Anledningen vet jag inte, jag kontaktade Tamron service, hade hoppats att de kunde ge en förklaring då de har gett ut en FW för objektivet nu, men det ville de inte säga. Objektivet gick därefter inte heller på mina DSLR så AF har lagt av
Men du skriver ju också att det hade börjat låta väldigt konstigt redan innan uppdateringen, så det är nog knappast den senaste FW som är boven i dramatDet var ett Tamron 90/2,8VC som jag inte hade uppdaterat med ny FW. Det har varit använt i en fem år på olika DSLR utan problem. Jag använde det ibland på min Z6II men det lät väldigt konstigt när det fokuserade och ibland ändrade sig ljuset i sökaren som om bländaren åkte upp och ner. Jag använde det i huvudsak till stackning och där fungerade det helt OK. Efter jag uppfattade kameran till den FW som kom innan semestern så skulle jag ta ett snabbt kort och då satt 90/2,8 på kameran, det lät i starten lika konstigt som det brukar (typ tröskverk) och slutade sedan direkt att fokusera, det blev en bild i manuell mode. Anledningen vet jag inte, jag kontaktade Tamron service, hade hoppats att de kunde ge en förklaring då de har gett ut en FW för objektivet nu, men det ville de inte säga. Objektivet gick därefter inte heller på mina DSLR så AF har lagt av
Nä det behöver det ju inte vara. Den lät som ett tröskverk med Z6ii från start, så något kompatibilitetsproblem var det ju, det kom ju också en FW från Tamron. Att den sedan gick sönder efter en av Nikons uppdateringar kan ju vara en slump, eller att Nikon gjorde någon liten justering så att det gick över gränsen, det vet man ju inte. Men det är nog troligare att det är en stress under tid med Z6 som tog knäcken på den. Jag tror ju inte den hade gått sönder med DSLR för jag skiftade regelbundet mellan Z6 och D500 och det var enbart med Z6 den lät som tröskverket. Att den låter som ett tröskverk utan Tamrons nya FW det har jag sett flera som har rapporterat. Men det kanske enbart jag som var så dum som körde den tills den gick sönderMen du skriver ju också att det hade börjat låta väldigt konstigt redan innan uppdateringen, så det är nog knappast den senaste FW som är boven i dramat
Hej kan annars rekommendera ett mycket bra nytt macro som passar perfekt till din kamera! Nikon Z 105/2,8 som jag testat några dagar med otroligt bra resultat. Det kostar ju lite men är absolut värt det!