Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Z6 II

Produkter
(logga in för att koppla)

hbg-bild

Aktiv medlem
Kan man följande med Nikon Z 6 II ;

plocka ut en stillbild (jpg) ur kameran när jag filmat video i högsta upplösning ? (som jag kan göra i t.ex Nikon D4, D750)

Kan man ställa in helt tyst slutar-ljud ?

Vid video kan man ha skärpan som följer med vid rörliga motiv , människor som går mot kamera ? och hänger den med ?

Är det " samma" NEF -filer som i övriga , så man kan andvända sitt ordinarie raw-fils program (capture one ?
 
Kan man följande med Nikon Z 6 II ;

plocka ut en stillbild (jpg) ur kameran när jag filmat video i högsta upplösning ? (som jag kan göra i t.ex Nikon D4, D750)

Kan man ställa in helt tyst slutar-ljud ?

Vid video kan man ha skärpan som följer med vid rörliga motiv , människor som går mot kamera ? och hänger den med ?

Är det " samma" NEF -filer som i övriga , så man kan andvända sitt ordinarie raw-fils program (capture one ?
Som ett svar på din sista fråga brukar varje ny kameramodell behöva anpassas hos råkonverteraren, trots att filändelsen är densamma som övriga NEF. Exempelvis vitbalans och svart/vitpunkt. Det brukar vara en smal sak att lägga till.
När en ny kameramodell kommer ut är det en fördel att ladda upp kamerans alla typer av råformat till databasen raw.pixls.us. På så vis kan alla som jobbar med att utveckla råkonverterare lägga till stöd för just din kameramodell. Z6 II finns redan i databasen.

Utöver stöd för råfiler vill man förstås ha stöd för objektivkorrigering. Det är normalt enkom att skriva in i en databas vilken storlek på sensorn man har. Capture One och Adobe använder inte Lensfun men principen är densamma. För att med Z6 II få stöd av Lensfun behöver man skriva in kameramodellens namn och sätta sensorstorleken till 1 (småbildsformat), så förstår du hur enkelt det är och hur snabbt det kan gå.

Kamerastöd hos Capture One https://www.captureone.com/en/resources/tech-specs/camera-support-nikon
 
Senast ändrad:
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.