Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon Z tyst läge
- Trådstartare larsol
- Start datum
StanM
Aktiv medlem
Jim Kasson, som bl.a är moderator på dpreview.com forum, har en utmärkt blog. Han har även mätt skillnader mellan olika typer av slutare på Z7.
Du kan hitta hitta en av mätningarna här:
Det finns fler mätningar i hans blog, det är bara att leta. Och det finns mycket annat matnyttigt där.
Du kan hitta hitta en av mätningarna här:
Nikon Z7 scan time and exposure variation in EFCS and MS - the last word
I've done a lot of work on the way that electronic first curtain shutter (EFCS) works on the Sony a7x cameras, but I never did much with the EFCS in the Nikon Z-series cameras, except to measure how well the did at reducing vibration and the associated image sharpness. The reason was that I somehow
blog.kasson.com
Det finns fler mätningar i hans blog, det är bara att leta. Och det finns mycket annat matnyttigt där.
Jonas gbg
Aktiv medlem
Rolling shutter minskas rejält, till nästan icke synbar, eftersom deras sensorer är snabba; the "Read-out time" är kort och de klarar sig alltså utan mekanisk slutare.Blixt funkar inte i tyst läge och risk för rolling shutter är dom jag kommer på så här på rak arm.
Rolling shutter gäller inte Z8/9 eftersom dom inte har någon mekanisk slutare och risken är därför den samma oavsett om tyst läge eller ej.
Sony A1, A9x, RX100V m fl, Canon R3, och R1 antar jag, OM System OM-1, Nikon Z8 och Z9 är exempel på kamerar med dessa snabba så kallade staplade (stackade) sensorer.
En skön sak är att man inte behöver bekymra sig så mycket om "banding" (på svenska ?) med dessa kameror när man använder dem ihop med LED-ljus.
Jonas gbg
Aktiv medlem
Stan var snabbare med tangenterna än vad jag var.
Låt mig slänga in en länk till en klar och tydlig tabell som bland annat anger tiden det tar för olika kameror att få hela bilden exponerad.
Låt mig slänga in en länk till en klar och tydlig tabell som bland annat anger tiden det tar för olika kameror att få hela bilden exponerad.
StanM
Aktiv medlem
Du kan väl slå mig en signal nästa gång, Jonas, så kan vi singla slant on vem som gör inlägg …
StanM
Aktiv medlem
Intressant tabell. Jag ser att min Z7 har en långsam utläsningshastighet på 1/15s vid foto (jag bryr mig inte om video). En Z8/Z9 är mycket snabbare med 1/268s.
Också intressant att Fujis GFX 100 modeller med sina 1/6s är ännu långsammare än Z7. Man kan ju invända med att Fujin skall spotta ur sig mer än dubbelt så mycket information än Z7 men ändå …
Sedan har jag läst någonstans, tyvärr glömt var, att lägre utläsningshastighet brukar ge större dynamiskt omfång.
Jonas gbg
Aktiv medlem
Sådär är det.Intressant tabell. Jag ser att min Z7 har en långsam utläsningshastighet på 1/15s vid foto (jag bryr mig inte om video). En Z8/Z9 är mycket snabbare med 1/268s.
Också intressant att Fujis GFX 100 modeller med sina 1/6s är ännu långsammare än Z7. Man kan ju invända med att Fujin skall spotta ur sig mer än dubbelt så mycket information än Z7 men ändå …
Sedan har jag läst någonstans, tyvärr glömt var, att lägre utläsningshastighet brukar ge större dynamiskt omfång.
Jag blev trött på att min Sonys utläsningstid är lång i tyst läge.
Det orsakade problem vid bland annat LED-ljus, vid rörliga motiv (distortion) och kombinationen stor bländaröppning och solsken. Nu har jag en snabbare sensor och lite mer brus istället.
Photons to photo är en gedigen källa till kunskap om dynamiskt omfång. Där kan man bland annat se att en Canon 5D mark IV har lägre brus an en Sony A1 vid höga ISO-tal.
törnan
Aktiv medlem
Rolling shutter minskas rejält, till nästan icke synbar, eftersom deras sensorer är snabba; the "Read-out time" är kort och de klarar sig alltså utan mekanisk slutare.
Sony A1, A9x, RX100V m fl, Canon R3, och R1 antar jag, OM System OM-1, Nikon Z8 och Z9 är exempel på kamerar med dessa snabba så kallade staplade (stackade) sensorer.
En skön sak är att man inte behöver bekymra sig så mycket om "banding" (på svenska ?) med dessa kameror när man använder dem ihop med LED-ljus.
Ja Z8/9 är riktigt trevliga på det viset även om mekanisk slutare hade funkat nästan lika bra för mig, största skillnaden är nog att min första Z9 hade behövt ett slutarbyte vid det här laget och den andra börja närma sig ett sånt.
Det är möjligt att dom funkar bättre med led-ljus det har jag aldrig testat men med blixt blir det tyvärr en del bandning vid kortare slutartider så vid HSS väljer jag ibland min Z6II istället för Z8/9 för att slippa det.
MattiasL
Aktiv medlem
Om det handlar om en kamera med "normal"/långsam utläsning som Z6 och Z7 så är fördelarna att den är tyst, och att man inte får vibrationer som eventuellt kan påverka skärpan en aning.
Nackdelarna är distorsion om motivet eller du hinner röra sig under exponeringen, oavsett slutartid. LED och lysrör ger ofta randiga bilder, utom möjligen på en slutartid som matchar elnätets frekvens. Och så fungerar inte blixt.
Som flera varit inne på är det också stor skillnad på sensorteknik. Jag har Sony A9 och A9II som jag köpte med tanke på att ett av mina återkommande jobb är teaterfoto och jag gärna vill fotografera tyst. Med andra kameror jag använt har det inte funkat med scenljuset. Nikon Z8 och Z9 har i stort sett fått bort nackdelarna, och med globala slutaren i A9III är de helt borta, förutom lite sämre brusprestanda. Nikon Z6III ser ut att vara en stor förbättring också.
Nackdelarna är distorsion om motivet eller du hinner röra sig under exponeringen, oavsett slutartid. LED och lysrör ger ofta randiga bilder, utom möjligen på en slutartid som matchar elnätets frekvens. Och så fungerar inte blixt.
Som flera varit inne på är det också stor skillnad på sensorteknik. Jag har Sony A9 och A9II som jag köpte med tanke på att ett av mina återkommande jobb är teaterfoto och jag gärna vill fotografera tyst. Med andra kameror jag använt har det inte funkat med scenljuset. Nikon Z8 och Z9 har i stort sett fått bort nackdelarna, och med globala slutaren i A9III är de helt borta, förutom lite sämre brusprestanda. Nikon Z6III ser ut att vara en stor förbättring också.