Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon VS. Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte införskaffa mig ett telezoom (70-200) och har svårt att bestämma vilket.

Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR II
VS.
Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM OS

Någon som kan ge en bättre inblick vad som skiljer dessa, förutom att den ena är dubbelt så dyr...

Det kan spela roll vilken kamera du har.

När jag hade d70 och d200 var jag mycket nöjd med mina objektiv från Sigma 80-400 och Tamron 28-75, (visserligen var de inte i klass med Sigmas 70-200 2,8) ...
När jag köpte en d700 såg jag stora brister i objektiven. Nu har jag Nikon 70-200 VRII ... och är mycket nöjd.

Så utan att egentligen veta säkert: rekommenderar jag Nikon om du har FX. Och jag tror inte att det spelar roll om du har DX.

Sigma har ett gäng högklassiga objektiv som är lika bra eller bättre än motsvarande Nikon, men då kostar de lika mycket eller tom mer än Nikon orginal.

Bra optik är dyr, oavsett tillverkare. Sigmas 70-200 är inte dålig, men heller inte alls lika vass som Nikons dito.

/K

Nikongluggen är lite skarpare fullt öppen. Har snabbare AF och en bättre VR. Dessutom vignetterar den mindre om jag nu minns rätt. Om det är värt slantarna är en helt annan sak.

Det allra viktigaste är dock att Nikons serviceverkstäder tar sig an den om och när du hittar problemet felfokus. De rör inte en Sigma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar