Tonyeagle
Aktiv medlem
Är på väg att uppdatera mitt korta fågeltele (300/4 L usm) mot något mindre slitet (använt i snart 20 år). Då jag vet att en del fågelfotografer gått från Canon till Nikon så finns det kanske någon som kan svara på mina frågor. Har sett att Nikons 300:a har något högre MTF-värden på fullöppning än Canons 300/4 så kan jag tänka mig att på just denna brännviden gå tillbaka till Nikon, speciellt med tanke på att kombon med D300 skulle ge mig det jag inte hittar i Canons sortiment. Huvudfrågan är:
Hur snabb är AF i kombon D300+ 300/4+1,4 tc i jämförelse med 40D + 300/4 IS usm+ 1,4 tc ?
Jag förmodar att det kanske inte är jättestora skillnader i bildkvalité men att Nikonbilderna är klart krispigare direkt ur kameran (40D är ju inte direkt någon kamera man vill använda färdigskärpta jpg´s ifrån)
Anledningen till att jag tvekar och inte köper ett Canon 400/5,6 är den usla närgränsen som gör insektsfoto svårare med telet.
Hur snabb är AF i kombon D300+ 300/4+1,4 tc i jämförelse med 40D + 300/4 IS usm+ 1,4 tc ?
Jag förmodar att det kanske inte är jättestora skillnader i bildkvalité men att Nikonbilderna är klart krispigare direkt ur kameran (40D är ju inte direkt någon kamera man vill använda färdigskärpta jpg´s ifrån)
Anledningen till att jag tvekar och inte köper ett Canon 400/5,6 är den usla närgränsen som gör insektsfoto svårare med telet.