ANNONS
Annons

Nikon vidvinklar ...igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Tähtelä

Aktiv medlem
Har haft tokinas 12-24mm men retunerade det ganska snabbt då den levererade bedrövlig CA tillsammans med studio blixtar även nedbländat till bl8 och i 24mm läge.
Bestämmde mig då att byta ut den mot ett sigma 24mm 1,8 vilket är ett fast optik och .. fasta optik kan väl inte vara så svårt att få till även för sigma.
Men så här 2 månader senare är det bara att konstatera att den presterar ännu sämmre bildkvalite än tokinas zoom , skärpan "missar" i 8 av 10 foton även i dagsljus/högkontrast motiv , 1,8 läget är helt oanvändbart , manuell fokus fungerar inte längre (mekanikskt problem)

Så nu kommer jag utesluta alla tredjepart parts tillverkare (utom zeiss förståss) och köra helt på nikkors orginal.
Har sedan tidigare ett fast nikon 60mm 2,8 och den levererar bildkvlite så man blir tårögd och är till 100% pålitilig.
Så ... vilka nikon vidvinklar leverar samma skärpa och pålitighet som min fasta 60mm ?

dessa ?
Nikon AF 18-35/3,5-4,5D IF ED
Nikon AF 24-85/2,8-4D IF

Mina krav är höga och en bild i 100% crop ska vara skarp med inga undantag.
Kanske proffs optik är lösningen på mitt problem, men finns det verkligen inga riktigt bra glasbitar för 6-7000kr också ?

Har haft tokinas 12-24mm men retunerade det ganska snabbt då den levererade bedrövlig CA tillsammans med studio blixtar även nedbländat till bl8 och i 24mm läge.
Bestämmde mig då att byta ut den mot ett sigma 24mm 1,8 vilket är ett fast optik och .. fasta optik kan väl inte vara så svårt att få till även för sigma.
Men så här 2 månader senare är det bara att konstatera att den presterar ännu sämmre bildkvalite än tokinas zoom , skärpan "missar" i 8 av 10 foton även i dagsljus/högkontrast motiv , 1,8 läget är helt oanvändbart , manuell fokus fungerar inte längre (mekanikskt problem)

Så nu kommer jag utesluta alla tredjepart parts tillverkare (utom zeiss förståss) och köra helt på nikkors orginal.
Har sedan tidigare ett fast nikon 60mm 2,8 och den levererar bildkvlite så man blir tårögd och är till 100% pålitilig.
Så ... vilka nikon vidvinklar leverar samma skärpa och pålitighet som min fasta 60mm ?

dessa ?
Nikon AF 18-35/3,5-4,5D IF ED
Nikon AF 24-85/2,8-4D IF

Mina krav är höga och en bild i 100% crop ska vara skarp med inga undantag.
Kanske proffs optik är lösningen på mitt problem, men finns det verkligen inga riktigt bra glasbitar för 6-7000kr också ?

Om inte Nikkor 14-24 mm är ett alternativ så kan Sigma 10-20 vara ett bra val. Den levererade bra och skarpa bilder när jag hade en D200. Bytte sedan till D3 och skaffade 14-24:an. Den levererar riktigt skarpa bilder, även om motljusegenskaperna kanske inte är de bästa (finns en tråd om det), men för mig är det inte ett problem.

Sigman har rykte om sig att vara lite ojämn i kvalitet, men den jag hade levererade som sagt bra kvalitet. Se exempel: www.prepix.se/sigma10-20/18547.jpg

Har förstått att vissa sigma ibland är riktigt trevliga , men jag fick inte vara en av dem som hade tur.
Men jag törs inte chansa mera då det blir lite för många returer att hantera även för mig.

Visst är nikons 14-24 tillsammans med normalzoomarna på 2,8 ett alternativ och kanske den enda utvägen.
Men jag skulle verkligen vilja veta mer on nikons gluggar i 6-7k segmentet

Var inne på 11-16 först men valde då 12-24 för den mer användbara brännvidden och lite shysstare priset med tanke på att de var anpassade för DX båda två.
Vill inte binda upp mig med DX optik i den prisklassen samt den begränsade brännvidden tyvärr.
Annars har jag förstått att det är ett jävla vasst optik.

Tele och normal var ett lätt val och är nöjd med dem så varför ska valet av vidvinkel orsaka sånt problem :(

Ett begagnat 17-55/2,8 är nog det enda vettiga du kan hitta kring 24 mm som inte kostar skjortan (om du vägrar att prova Sigmas och Tamrons motsvarigheter). Ja, det är ett DX-objektiv, men just av den anledningen är det bättre på DX än många FF-objektiv.
Tokina 12-24 är som sämst vid 24 mm, så det är inte så konstigt om du inte är helt nöjd med det. 18-35 och 24-85 är troligen ännu sämre.

Tokinas 12-24 leverar CA på alla brännvidder.
Att FF optik på DX skulle vara sämmre har jag svårt att tro ,källa ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar