Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon tar ansvar för bandning på d200

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack och lov att man för en gång skull lyssnade på magkänslan och inte rusade iväg och beställde på en gång.
Framåt midsommar blir nog bra att köpa D200, då lär barnsjukdommar och ev leveransproblem vara lösta...

"rör sig om ett fåtal kameror"...

Ja, det är klart att det troligen rör sig om ett fåtal kameror. Man har ju inte lyckats med att få ut mer än ett fåtal. *skratt*

// Paul

majortom skrev:
Tack och lov att man för en gång skull lyssnade på magkänslan och inte rusade iväg och beställde på en gång.
Framåt midsommar blir nog bra att köpa D200, då lär barnsjukdommar och ev leveransproblem vara lösta...
Precis vad jag sade i en annan tråd innan D200:an släpptes; jag låter andra testa den innan jag köper... och de sade att det knappast skulle vara några fel på den. Vi ser ju det nu;-)

Håller med; framåt midsommar kanske den är mogen.

Det är ju inget ”fel” Calle, det är karaktär...

Jag väntar också med kameran till efter påsk.

Det är främst för sommarens bröllopsfotograferingar jag vill ha kameran. Inte upplösningen utan snabbare buffert med RAW.

mipert skrev:
Det är ju inget ”fel” Calle, det är karaktär...
Haha, ja så kan man också se det. Eller ett bra tillfälle att testa sitt tålamod i PS.

Det är främst för sommarens bröllopsfotograferingar jag vill ha kameran. Inte upplösningen utan snabbare buffert med RAW.
Jag drar utomlands igen i Juni, så då skulle den sitta fint. Men rent ekonomiskt håller det inte, så jag skickar mina D100:eek:r på total genomgång nästa vecka och kör dem ett tag till. Däremot är jag en dare devil och beställer Nikons nya 18-200...

mipert skrev:

Jo Mikael, tror du det dynamiska omfånget räcker till för bröllopsfoto med D200.. tänker då på vita klänningen och svarta kostymer. Jag har plåtat lite med D70 på bröllop parallellt med analogt och får ofta utfrätt med D70, jo jag vet det ska gå med D70 oxå med jobb i PS och RAW men jag vill ha "färdiga" bilder såso med analogt. Tror du den är lika bra som Fuji S3 som tydligen ska klara detta jättebra..

Jag använder nu en D100 för alla typer av jobb, produkt, reportage, porträtt med mera och anser mig inte ha problem med att hantera omfånget i de bilder jag tar. Även solsken på stranden går bra, tillräckligt bra i alla fall.

Faktum är att jag oftast använder JPEG för bröllop just för att bufferten är så dålig på D100. D200 ger mig glädjen att kunna använda RAW.

mipert skrev:
Faktum är att jag oftast använder JPEG för bröllop just för att bufferten är så dålig på D100. D200 ger mig glädjen att kunna använda RAW.
Precis min tanke; det är främst den större bufferten som lockar. Och bättre brushantering på höga ISO.

Kan inte låta bli att hålla med Slowfinger. Min D70s (antik, köptes i september) har i alla fall den obestridliga fördelen att den faktiskt finns i min fotoväska. Samtidigt ser jag förstås fram emot att känna på 200:an om det nu kommer några till några någongång...

Malla skrev:
Jo Mikael, tror du det dynamiska omfånget räcker till för bröllopsfoto med D200.. tänker då på vita klänningen och svarta kostymer. Jag har plåtat lite med D70 på bröllop parallellt med analogt och får ofta utfrätt med D70, jo jag vet det ska gå med D70 oxå med jobb i PS och RAW men jag vill ha "färdiga" bilder såso med analogt. Tror du den är lika bra som Fuji S3 som tydligen ska klara detta jättebra..

S3 är den bästa om man ska köra jpg, den e mer tolerant för felexponering och har bättre dynamik.

d70, jpg och bröllop e nog ingen ideal kombination om inte det blir modernt med gråa brudklänningar.
Kör RAW, när man väl sett fördelarna med RAW vill man inte använda nått annat...lite mer jobb men mycket bättre slutresultat..och skillnaden mot s3 blir i praktiken mindre när man kör RAW.

D200 bör teoretisk ligga rätt nära d2x/D70 när det gäller dynamiskt omfång, med tanke på pixelstorleken, så RAW e definitivt att rekommendera med D200 också..

längst ner finns lite jfmr av dynamiskt omfång
jag antar att man mätt på jpg direkt ur kameran.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D50/D50IMATEST.HTM

Malla skrev:

postade det här i en annan tråd, RAW vs jpg med D200
man ser både bättre detaljupplösning och större dynamisk omfång med RAW,

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=52167

majortom skrev:

Priset kommer väl också att vara lite lägre med tanke på canons och konica minoltas planer på att släppa nya modeller i år.

Hur mycket tror ni D200 kommer att kosta vid midsommar?

Jag gissar på 14000:-.

Det lär nog dröja till våren -07 innan priset går ned.
Priset är ju acceptabelt redan som det är med tanke på vad man får.

Anders.Student skrev:
Priset kommer väl också att vara lite lägre med tanke på canons och konica minoltas planer på att släppa nya modeller i år.

Hur mycket tror ni D200 kommer att kosta vid midsommar?

Jag gissar på 14000:-.

Jag gissar på 15500kr så fort D200 finns som lagervara.

Jag tror inte att Canon kommer att vara billigare.

Dajo skrev:
Jag gissar på 15500kr så fort D200 finns som lagervara.

Jag tror inte att Canon kommer att vara billigare.
Jag ser ingen anledning till att den skulle trilla så snabbt i pris bara för att den börjar finnas i lager, fast det är klart, frågan är ju NÄR den börjar finnas som lagervara. Som jag ser det är den väldigt aggressivt prissatt i dagsläget och precis som Mikael säger får man väldigt mycket för pengarna.

Och ett svenskt pris på 14000 vid midsommar än nog ren önskedröm, tyvärr.

Saker behöver inte heller gå ned i pris så snabbt utan kan ligga på samma pris eller tom ett aningen högre ett bra tag innan "ersättare" eller alternativ kommer. När jag köpte min SB-800, någon månad efter att den introducerats, gav jag mindre för den än vad jag skulle få ge idag. Kampanjpris hette det.

Visst kommer Canon att tvingas svara på något sätt förr eller senare. Frågan är om det blir med pris eller funktion.

maxzomborszki skrev:
Jag ser ingen anledning till att den skulle trilla så snabbt i pris bara för att den börjar finnas i lager, fast det är klart, frågan är ju NÄR den börjar finnas som lagervara. Som jag ser det är den väldigt aggressivt prissatt i dagsläget och precis som Mikael säger får man väldigt mycket för pengarna.

Och ett svenskt pris på 14000 vid midsommar än nog ren önskedröm, tyvärr.

Saker behöver inte heller gå ned i pris så snabbt utan kan ligga på samma pris eller tom ett aningen högre ett bra tag innan "ersättare" eller alternativ kommer. När jag köpte min SB-800, någon månad efter att den introducerats, gav jag mindre för den än vad jag skulle få ge idag. Kampanjpris hette det.

Visst kommer Canon att tvingas svara på något sätt förr eller senare. Frågan är om det blir med pris eller funktion.

Canon kommer antagligen att svara med funktion för de måste ju hålla gapet till instegsmodellerna. Frågan är bara om Canons (20D efterföljarens) nya funktioner kommer att tvinga Nikon att sänka priset på D200.
Drömmar kan ju gå i uppfyllelse :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto