Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Super Coolscan 5000 Ed

Produkter
(logga in för att koppla)

haak

Aktiv medlem
"Den nya SUPER COOLSCAN 5000 ED är det enda valet för professionella fotografer som kräver både kvalitet och snabbhet. Med en optisk upplösning på 4000 dpi och 16 bitars A/D konvertering levererar 5000 ED enastående kvalitet häpnadsväckande snabbt. Med 20 sekunder per bild hamnar skanningsprocessen på en helt ny nivå."

Står på Nikons hemsida. Är den så här bra?

Finns det någon som använder den och kan dela med sig av sina erfarenheter?

mvh
Håkan Åkesson

Jag använder den scannern. HAr inte haft den så jätte länge men har scannat ett 40-tal bilder.
Tycker personligen att den fuingerar bra hittils!

Inget negativt en så länge, men kommer jag på något så återkommer jag!

Enligt tyska Colorfoto är den billigare LS-50 precis lika bra i praktiken. Skillnder är 14/16 bitar, 38/20 sekunder skanningstid och USB 2.0 High-speed/Firewire.

LS-50...

... klarar väl inte diamataren SF-200(S)? Det är tack vare mataren som jag sneglar på 5000 ED. Jag har 10000 diabilder i arkivet (plus ett antal tusen från min far och min svärfar) som jag skulle vilja bevara för framtiden. Har en tanke på att scannern kan jobba med dem medan jag sover... Tror ni på det, ni som använder den?

/ Håkan

Re: LS-50...

haak skrev:
... klarar väl inte diamataren SF-200(S)? Det är tack vare mataren som jag sneglar på 5000 ED. Jag har 10000 diabilder i arkivet (plus ett antal tusen från min far och min svärfar) som jag skulle vilja bevara för framtiden. Har en tanke på att scannern kan jobba med dem medan jag sover... Tror ni på det, ni som använder den?

/ Håkan

Någonstans när jag sökte recensioner efter LS-9000 såg jag en för LS-5000. Där beskrevs i någon användarkommentar diamataren som allt annat än problemfri. Kan vara värt att ha i åtanke.

Men annars tror jag säkert att det är en kul Gizmo när den funkar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar