Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Super coolscan 9000 ED

Produkter
(logga in för att koppla)
petter olsson skrev:
Den blir ju mycket bättre om man lägger på skärpa i photoshop, men det kan väl inte vara meningen
att man ska behöva lägga på såå mycket?

Hur mycket man skärper behöver inte ha med kvalitet att göra utan mer om konstruktion av skanner eller kamera.

Många enklare kameror och skannrar skärper bilderna även om man sätter skärpningn på noll för att kunderna inte anses klara av att skärpa själva men inte mer än att bilden skulle pajja i en printer med automatskärpa.

Proffsmodeller levererar däremot mjukare och till synes oskarpare bilder men som med rätt skärpning levererar otroliga detaljer.

Ja med 200% med 1 pxlradie så blir bilden mycket
bättre, håller med

men, borde den inte vara bättre redan när den
kommer från scannern?

Tack för hjälpen föresten! första gången jag
provar det här forumet, kul med så snabba och
bra svar!

froderberg skrev:
Hur mycket man skärper behöver inte ha med kvalitet att göra utan mer om konstruktion av skanner eller kamera.

Många enklare kameror och skannrar skärper bilderna även om man sätter skärpningn på noll för att kunderna inte anses klara av att skärpa själva men inte mer än att bilden skulle pajja i en printer med automatskärpa.

Proffsmodeller levererar däremot mjukare och till synes oskarpare bilder men som med rätt skärpning levererar otroliga detaljer.

Aha, ja och den här modellen (nikon 9000 ED)
borde man väl kunna se som ganska proffsig?

Petter, jag tycker bilden ser ut ungefär som jag skulle förvänta mig, kanske någon aning mjuk däremot kan ju det bero på att vi nu letar fel.
Hur mycket skärpa lägger du på?

Magnus exempel visar ju att bilderna blir ganska lika och då har han lagt på VÄLDIGT mycket skärpa.

Johan Okker skrev:
Petter, jag tycker bilden ser ut ungefär som jag skulle förvänta mig, kanske någon aning mjuk däremot kan ju det bero på att vi nu letar fel.
Hur mycket skärpa lägger du på?

Magnus exempel visar ju att bilderna blir ganska lika och då har han lagt på VÄLDIGT mycket skärpa.

jag har hittills inte lagt på någon skärpa alls,
förutom dom gånger det verkligen har synts på
utskrift att bilden är oskarp..
men jag kanske borde göra det på alla bilder?

IMACON FLEXTIGHT köp

Resultatet du ser på Coolscanen är inte alls lika bra som en trumscanner.
Köp en Imacon Flextight (Hasselblad) scanner som efterliknar trumscanner-tekniken.
Du kommer aldrig att få lika bra resultat som med en trumscanner utom via IMACONEN.
De är dyra, men de är BRA! Så.... dina ögon har sagt sitt. Lämna bort bilderna för inscanning
om de ska användas till reklam eller köp IMACONEN. (Till äldre negativ är bilderna ofta gryniga
och då vill man inte skärpa bilderna för mycket i scannern, för då skärper man kornet....Men det
verkar som du vill ha skarpa bilder, från skarpa - nytagna neg?
Hälsn. Helen Quarfot/Elev FOTOSKOLAN-DIGITAL BILDBEHANDLING.
[email protected]

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar