Annons

Nikon sortimentsnumrering, någon som förstår logiken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Säkert redan nämnt men historiskt sätt så har Nikons amatörmodeller haft två siffror. Pro light har haft tre siffror medan renodlade pro = kameror med batteripack en siffra. I alla fall i modern tid. Jag skriver inte semi för de tvåsiffriga då Nikon hela tiden själva benämnt de tvåsiffriga som promodeller. Var du själv placerar dem är en annan sak

F60, F60, F80 etc var amatörmodellerna men inte F90/F90X som ansågs vara en promodell ??? Förvirrande? Bara förnamnet!

F801, F100 etc är pro light. (Intressant nog blev F80 mamman till D100 som klassas som en pro) F4, F5 F6 etc är rena promodeller.

Det finns hela tiden bastarder som inte passar in någonstans. F301, F501, F601 som borde vara promodeller enligt Nikons terminologi men .......

Tidigare följde de inte alls detta mönster. F, F2 och F3 är promodeller. FM, FM2 och FM3A samt FE - FE2 var halvpro. FG, EM etc var amatörmodeller men var placerar vi FA?

Men det verkar ju hursomhelst att många tycker detta är intressant att diskutera...
D40 ersattes av D3000
D60 ersattes av D5000
Och nu ska D90 ersättas, frågan är bara till vad? Tycker det är märkligt om det blir D95 om Nikon nu valde att börja med 4 siffror för amatörgrejorna.

D90 ersätts av D8000 i så fall, tja varför inte. Då har de rena spår att åka i framöver :)

Hej igen. Mitt inlägg ovan var lite otydligt. Blandade ihop två och tre siffriga modeller. Nu har jag rättat till det:

Säkert redan nämnt men historiskt sätt så har Nikons amatörmodeller haft två siffror. Pro light har haft tre siffror medan renodlade pro = kameror med batteripack en siffra. I alla fall i modern tid. Jag skriver inte semi för de tresiffriga då Nikon hela tiden själva benämnt de tresiffriga som promodeller. Var du själv placerar dem är en annan sak

Tvåsiffriga F60, F60, F80, D90, D80, D70, D50 etc var amatörmodellerna men inte F90/F90X som ansågs vara en promodell ??? Förvirrande? Bara förnamnet!

F801, F100, D100, D200, D300 etc är pro light. (Intressant nog blev F80 mamman till D100 som klassas som en pro) F4, F5 F6. D1, D2, D3 etc är rena promodeller.

Det finns hela tiden bastarder som inte passar in någonstans. F301, F501, F601 som borde vara promodeller enligt Nikons terminologi men .......

Tidigare följde de inte alls detta mönster. F, F2 och F3 är promodeller. FM, FM2 och FM3A samt FE - FE2 var halvpro. FG, EM etc var amatörmodeller men var placerar vi FA?

Nu har ni lagt 43 inlägg på att diskutera något som saknar all form av logik :)

För övrigt är ju modellerna inte fler än att man kan lära sig dem man behöver kunna i huvudet....

Vi kanske skall börja en ny tråd om en annan sak jag anser sakna logik. Kvinnor! Är det någon som förstår sig på dem?

När det gäller Nikons nomenklatura så är det bara att inse att de har bytt politik varje gång en ny chef satt sig i ledarstolen......

Vi kanske skall börja en ny tråd om en annan sak jag anser sakna logik. Kvinnor! Är det någon som förstår sig på dem?

När det gäller Nikons nomenklatura så är det bara att inse att de har bytt politik varje gång en ny chef satt sig i ledarstolen......

Finns andra "forum" om du har problem med kvinnor..........................Hehe !

Nu har ni lagt 43 inlägg på att diskutera något som saknar all form av logik :)

För övrigt är ju modellerna inte fler än att man kan lära sig dem man behöver kunna i huvudet....
Jo, men det är väl i så fall en god ide att läsa dess 43 inlägg - då får man en bra grund att stå på ifall man vill lära sig alla dessa olika modeller... :)

Så jag fortsätter att med friskt mod påvisa tanklöshet och snarlika beteckningar med förväxlingsmöjlighet... :)

När det gäller de nya digitala spegellösa kamerorna (mätsökarkamerorna borträknade här) så verkar det genast att bli lika illa inom det segmentet. Sony NEX-5 finns ju redan, men det hindrar inte Samsung från att annonsera att de snart kommer ut med en förenklad NX10:a, som de har döpt till NX5 (hur de nu ska kunna sälja den, när inte ens NX10:an kan mäta sig med NEX:arna).

Nåja, det problemet verkar komma att lösas av sig själv. Panasonic satte sin första spegellösa kamera på marknaden 2008-09-12, Olympus 2009-06-16, Samsung 2010-01-04 och Sony NEX 2010-05-11, men enligt rapporter från Japan (där NEX:arna först började levereras) så behövde de bara en månad för att totalt mosa alla övriga spegellösa kameror, så därför kanske det inte kommer att bli några NX5:eek:r att behöva komma ihåg överhuvudtaget...

Äntligen! :-D

Saxat från Nikon rumours:
Few different model names for the D90 replacement have been floating around for a while. Today, I can say that Nikon D7000 will be the correct model name.

D3x.......... D2hx
D3s.......... D3, D2h, D1
D700........ ?
D300s .... D300, D200, D100
D7000 .... D90, D80, D70
D5000 .... D60, D50
D3100 .... D3000, D40x, D40

- Ental (proffs), tretal (semi) och fyrtal (amatör)
- Stigande nummer eller "s" tillägg...ny generation eller högre model

Med detta system kommer D700 ersättaren heta D710...eller vad tror ni?

Nu kan jag iaf sova lungt igen!

Äntligen! :-D

Saxat från Nikon rumours:
Few different model names for the D90 replacement have been floating around for a while. Today, I can say that Nikon D7000 will be the correct model name.

D3x.......... D2hx
D3s.......... D3, D2h, D1
D700........ ?
D300s .... D300, D200, D100
D7000 .... D90, D80, D70
D5000 .... D60, D50
D3100 .... D3000, D40x, D40

- Ental (proffs), tretal (semi) och fyrtal (amatör)
- Stigande nummer eller "s" tillägg...ny generation eller högre model

Med detta system kommer D700 ersättaren heta D710...eller vad tror ni?

Nu kan jag iaf sova lungt igen!
Fast att inte räkna D60 o D3000 under samma är lite fel eftersom det är till 99% samma kamera. Tillomed D40x är till större delen samma kamera tillomed.
O jag har egentligen aldrig förstått mig på D5000. Den är ju bara nåt konstigt mellanting som egentligen inte borde ha nån vettig marknad öht ju. :\

Fast att inte räkna D60 o D3000 under samma är lite fel eftersom det är till 99% samma kamera. Tillomed D40x är till större delen samma kamera tillomed.
O jag har egentligen aldrig förstått mig på D5000. Den är ju bara nåt konstigt mellanting som egentligen inte borde ha nån vettig marknad öht ju. :\

Jag instämmer till fullo att D5000 är ett märkligt tillägg i sortimentet och det kanske tom händer att den försvinner ut ur sortimentet nu när D3100 har kommit och D7000 är på G. Jag vet heller inte om D3100 helt och hållet är tänkt att ersätta D3000? Hursomhelst så satsar Nikon stort på instegskamerorna och vill ha ett stort sortiment att välja bland. Däremot så har vi Nikon addicts lite svårt att förstå syftet med alla dessa.

Detta är min tolkning av hur sortimentet verkar vara med utbud och efterträdda modeller men jag kan ju ha lite fel. Sedan kan man ju egentligen glömma det som ha varit... Nikon tänkte nog annorlunda under D60 tiden.

Ni som har varit med lite längre... Finns det ingen föregångare till D700 och vad är historiken kring den modellen?

Senast ändrad:
Jag instämmer till fullo att D5000 är ett märkligt tillägg i sortimentet och det kanske tom händer att den försvinner ut ur sortimentet nu när D3100 har kommit och D7000 är på G. Jag vet heller inte om D3100 helt och hållet är tänkt att ersätta D3000? Hursomhelst så satsar Nikon stort på instegskamerorna och vill ha ett stort sortiment att välja bland. Däremot så har vi Nikon addicts lite svårt att förstå syftet med alla dessa.

Detta är min tolkning av hur sortimentet verkar vara med utbud och efterträdda modeller men jag kan ju ha lite fel. Sedan kan man ju egentligen glömma det som ha varit... Nikon tänkte nog annorlunda under D60 tiden.

Ni som har varit med lite längre... Finns det ingen föregångare till D700 och vad är historiken kring den modellen?

D3100 ersätter D3000.

Alla tillverkare vill ha ett brett utbud i instegssortimentet, det gäller att kasta ett så finmaskigt fångstnät över marknaden som man bara kan.

D700 är den första och hittills enda kameran i sin kategori - om man inte ser den som ett sidoskott på D100/D200/D300-grenen förstås. Men de är ju DX-kameror.

Ja, Nikon D5000 är väl inte tillräckligt dyr och har inte tillräckligt med knappar och displayer för att falla nördarna på fotosidan.se i smaken!

En grej säljarna ofta använder är väl att de visar tre modeller (D3000, D5000 och D90) för att ge något att välja på. De lite mer kvalitetsmedvetna köper då inte den billigaste bara för att den är billigast men inte heller den dyraste eftersom den känns onödig. Där ligger D5000. Hade det varit D3000, D90 och D300 de visat istället hade troligen D90 varit för dyr för fler av de kvalitetsmedvetna.

Min teori iallafall. Sen är det faktiskt en riktigt bra kamera!

För att bringa lite ordning i historien kan jag medela att FA låg inklämd mellan två olika kameror, FE2 och F3 på ett litet mystiskt vis.
1. Den hade ganska stor komponentgemenskap med nikons kompaktare slitvargar från FM/FE serien men...
2. Hade en hel del funktioner som den var ensam om i nikons sortiment (och en del den var helt ensam om på sin tid) och därmed på en del sätt var mer en mer kompetent kamera än flaggskeppet F3 och...
3. Kom egentligen inte att överträffas av någon kamera fram till denna dag då den fortfarande är ensam om en del funktioner...

Samtidigt som man kan placera den "ganska" säkert mellan FE2 och F3 så är det ju inte hela sanningen då då de som ville komma åt P och S läge oftast hade FA tills F4 dök upp på marknaden.
På alla sätt en kamer riktad till yrkesfolk men för första gången tvingades nikon splitra sig lite gran och kunde inte bra erbjuda en proffsmodell utan fick dela den posten i två; en som följde på arvet efter F2 med moduldesign och en som hade mer fokus på att vara mindre, ha bättre ljusmätning och vara mer pålitlig vid automatik.

Verkar ju som om nikon iaf gör vissa försök att städa upp i sortimentet nu. KAn hända är detta bara en övergångsfas dock...man kan ju hoppad att de väljer att starta på en ny kula och byta ut D prefixet mot någon annan bokstav. Jag tror nog inte risken är så stor längre att folk inte tror att det är en digitalare vi talar om sas. Jag skulle gärna se mer av typen "prefix för ny serie"+"Typ av kamera, tex press-monster-kamera-ala-D3 eller Reportagekamera-ala-d700 eller Entusiastkamera-ala-d90"+"nummer för husets huvudsakliga generation så som alla D3or är just D3or oavsett om de har x eller s efter sig eller inte."+"löpnummer för utgåva som har nytt inkrom så som sensor eller bildbehandlingsmotor av något slag"...
Skulle tex kunna bli GP1.3 i modell betekning och sen om säljavdelningen vill kan de få lägga till nått snittsigt unjefär som Mac OSX har diverse kattdjur som säljnamn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar