Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon service?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eterno

Aktiv medlem
Jag har nu fått ett problem med min Nikon D70.
När jag tittar på mina bilder i kameran på zoomläge så är det ett rutmönster över hela bilden, som en texture (bumpmap). Vet inte vad det är och var det kommer ifrån. Först trode jag att skärmen på kameran som var trasig men sen så var det like rutig i datorn. Men bara på 66% zoom inte 100%. Vet inte om det blir på utskrift, men det irriterar ändå. Jag e-postade Nikon och de sa att jag skulle skicka in den.(men inte var någonstans eller hur eller vad för något). Jag ringde och blev inte bra bemött. En tjej som sa att man får betala frakten själv.Och försäkring på packet var mitt eget problem. Lagningen kommer att ta ca 3-4 veckor, som är lång tid för mig som har bokat upp massor av fotouppdrag.

Servicen var riktigt dålig, och det var inte trevliga.

Jämfört med när mitt Xbox gick sönder då ringde jag ett 020 nummer. Efter 2 dagar kom det en man från fedex med en tom låda och sen två dagar senare som kom han och hämtade lådan, 4 dagar senare så hade jag ett fungerande xbox igen, och då hade garantin gått ut. Och jag betalade inte en krona. Det kallar jag service.

Nikon kanske har nått att lära från Microsoft Xbox här.

Jens

Om man inte köper sin kamera hos sin "lokale handlare", så att denne skickar in kameran, så får man själv skicka in sin kamera till Nikon. Rätt så normalt, faktiskt.

Om de nu inte sa vart eller hur du skulle skicka din kamera, varför frågade du inte om detta? Det går ju också bra att titta på Nikons hemsida. Där står alla adresser, telefonnummer, etc man kan tänkas behöva.

Postpaket är försäkrade av posten; det ingår i portot.

Om personen på Nikon var trevlig eller inte vet så klart du bättre än jag, men inte verkar de "problem" du tar upp vara några oöverstigliga sådana?

Och vad gäller Microsoft och Xbox: visst låter det förfarandet förnämligt, men du kan ju vara lugn för att det, på något sätt eller vis, är du som kund som betalar även för den servicen. Det finns inga gratisluncher...

Ok, det är väll bara att skicka in den.
Har haft otur med återförsäljare, nu när jag skulle kontakta objektiv.se så var butiken borta och telefonnummret finns inte längre.
Tack för snabbt svar.

Jens

Eterno skrev:
Men bara på 66% zoom inte 100%.

Ta och öppna en annan bild så får du se att den ser dålig ut på just 66% (eller 33% eller 16,7% eller 8,3% eller vad du nu vill). Vid just dessa förstoringsgrader ser bilder inte bra ut, arbeta bara på 25, 50, 100% osv.

Den kommer inte se dålig ut på papper men pröva gärna om du inte tror mig. Jag har mycket svårt att tro att det skulle bero på kameran.

NIKON SERVICE, LASSES KAMERA SERVICE!

Skall du lämna in din kamera för service, så är det bara en reparatör som gäller, Och det är Lasses Kamera service i Nacka i sthlm.
Eller gå på nikon själva i Upplands Väsby.

är du i närheten av malmö el gbg så vänd dig till intervision el AE fotoservice. som e nikon aukoriserade verkstäder.

(Jag förutsätter att du redan har stängt av rutnätet i displayen för visning i sökaren...)

Och Manalen har du väl redan läst med tanke på att det är ju det första man skall göra... :p

Mvh Mats

Hmm... det där med rutnät känner jag igen. För det där råkade jag utför när jag hade slutaren på 8000. Alltså maxat. När man kikar och zoomar på bilderna så har det lagt sig ett fult rutnät över hela bilden. Mycket irriterande. Men efter den vetskapen så exponerar jag ogärna i 8000. Men än så länge behöver jag inga ultrasnabba slutare iaf.

Får man fråga om det är ngn särskild inställning som ställer till det för dig? Allt annat funkar superbra i min kamera.

Är det detta som kallas för moire? För det är vanligt problem hos D70 har man ju läst om.

Tack Hai-Kit Law!
Jag tror det är samma fel som jag har. Jag hade en mkt snabb slutare på 1/6400. Skönt att få reda på vad det är så jag inte behöver skicka in den.. tusen tack. Nikon hade inte hört om det när jag berättade det för de.
Nej. det är inte det som är moire?

Jens

Ja skönt känns det oxå för mig som inte är ensam om detta problem. Om nikon säger att den ska klara av 8000 så förväntar man sig att den ska klara av det! Inte för att ljuga för oss stackars konsumenter som blint litar på dessa tekniska faktablad som säljaren delar ut. Så fler D70 användare får gärna höja upp slutare typ 6400-8000 och säg att ni får samma problem.

Min funkar bra med 1/8000 s men har fått detta rutmönster då jag provade denna tid tillsammans med mina studoblixtar. Antog att de inte hinner tändas helt innan bilden avläses eller något i den stilen.
Har ni använt naturligt ljus eller något annat?

Jag har inte testat med dagsljus än. Men mitt problem uppstod när jag körde i studio med studoblixtar. Konstigt att det blir så. Vad kan det vara? Om inte blixtarna hinner tändas borde det inte bli så att man får en halv bild? Vad kommer mönstret ifrån?

Huh? Försöker ni synka era stackars D70 med blixt vid 1/8000? D70 har en synktid på 1/500, vilket är bra snabbt redan det.

D70 använder elektronisk slutare vid de snabba tiderna, alltså elektroniken runt sensorn ser till att sensorn gör en sampel under ett kort tid medans den mekaniska slutaren är öppen. Därför blir det inte någon mörk del.

Varför använder jag då för snabba tider vid bilxtfotograferingen då? Jo eftersom mina slöa blixtar har en brinntid på ca 1/500 s ger för mycket ljus ibland och då använder jag en kortare tid och kan blända upp tex två steg till utan gråfilter. Funkar fint upp till 1/2000 s i alla fall enligt mig.

Om du har blixtar med lång brinntid funkar det ju eftersom du då får ljus under hela exponeringen. Då upplever ju kameran det som vilket kontinuerligt ljus som helst. Men med andra blixtar eller nedställd effekt på dina blixtar så kommer ju resultatet att bli oförutsägbart.

jimh skrev:
Om du har blixtar med lång brinntid funkar det ju eftersom du då får ljus under hela exponeringen. Då upplever ju kameran det som vilket kontinuerligt ljus som helst. Men med andra blixtar eller nedställd effekt på dina blixtar så kommer ju resultatet att bli oförutsägbart.

Helt rätt.
Mina blixtar (profotos procompact) är nedställda så långt det går. Och det fungerar inte med snabbare blixtar så klart. Har provat på skoj. Samma ljus på alla tider.

Min teori om rutorna är att sensorn läser av bilden i rutor. De linjer vi ser är de pixlar som avläses innan blixten hinner tändas. Mönstret försvinner gradvis då tiden blir längre.

Del av en bild tagen med blixt och 1/8000s i 100%. Man ser artefakter.

Bilagor

• en8000del-1.jpg
    en8000del-1.jpg
    44.3 KB · Visningar: 409
Tack för en mycket bra förklaring till felet. Konstigt att Nikon service inte frågade vad jag hade för slutartider och när felet uppstod. Nu slipper jag skicka i väg kameran.

Senast ändrad:
En bild i 100%, naturligt solsken och 1/8000 s.
Utan artefakter. (tror jag ;) )

Bilagor

• is_en8000del.jpg
    is_en8000del.jpg
    17.9 KB · Visningar: 139
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar