ANNONS
Annons

Nikon SB400 bättre än ingenting?

Produkter
(logga in för att koppla)

EvilEye

Avslutat medlemskap
Är Nikons lilla blixt SB400 bättre än att bara ha inbyggda blixten, eller ska man satsa på en blixt som man styr självständigt?

Jag tycker absolut att 400 är bättre än popupen. Men den ger inte i närheten av de möjligheter exempelvis en SB600 ger.

Jag tycker absolut att 400 är bättre än popupen. Men den ger inte i närheten av de möjligheter exempelvis en SB600 ger.

Kan bara instämma.
Det viktigaste för mig var att problemet med röda ögon har försvunnit helt sedan jag började använda "sko"-blixt jämfört med den inbyggda blixten.

SB400 är definitivt bättre än inbyggd.

Variationerna är oändligt mycket större med MB600 som jag har idag jämfört med MB400

rekomenderar i sådana fall starkt sb600!

då får du trådlösa slavfunktionen, display och lite småinställningar och funktioner som liknar sb800(jämförelsevis) men till ett mycket bättre pris.
Vridbart/tiltbart huvud samt trådlösa funktionen ger oändliga möjligheter.

Nackdelen är att 600'an inte är lite stark som 800'an, samt några knappar o inställningar mer, men även + 20mm zoom extra.
800/numera 900 kostar betydligt mer också.

Har du pengarna, så köp en 600!
har du dom inte, spara ihop o köp en 600!

Det var ord och inga visor! :D

Tack för hjälpen, då ska jag fundera lite över sommaren!

=) alla vet att det handlar om prioritering, inte om man har pengarna eller inte, utan hur långt upp i plånboken dom ligger!

när det gäller mina pengar så ligger foto-stålarna väldigt högt upp i plånboken. ;)
efter bil, hyra, hund-underhåll, nyfödda sonen, mat och övriga räkningar...

fasen, nu när man räknar efter så blir det inte mycket pengar kvar till fotandet...

Jag betraktar avsaknaden av display och kontroller på blixten som en fördel! Att ha full koll på sin kamera kräver sin fotograf; att dessutom ha full koll på en blixt full av finesser kan bli övermäktigt för vissa. Mig t.ex...

Åt envar sitt optimala verktyg.

Per, nöjd SB400-ägare

Jag hade sb-400 på en d40 och det kändes helt otroligt bra måste jag säga. Sitter alltid på, räcker utmärkt för att slå i taket eller väggen inomhus och exponera alltid bra!

Men visst, ska du hålla på med mer kreativt blixtfotograferande så finns det bättre verktyg.

Jag betraktar avsaknaden av display och kontroller på blixten som en fördel! Att ha full koll på sin kamera kräver sin fotograf; att dessutom ha full koll på en blixt full av finesser kan bli övermäktigt för vissa. Mig t.ex...

Ja det var så jag också resonerade. Har tidigare haft en mer avancerad blixt till min Canon 40d och den användes faktiskt ytterst sällan, bara för att jag inte behärskade den.

Jag har aldrig förstått vitsen med inbyggd blixt i en systemkamera. Dels för att den är usel, dels för att den stjäl utrymme i sökarhuset.
Jag vet många ägare av flera fina nikonblixtar som har en SB-400 som reseblixt. Den är kompakt och levererar bra för sin storlek.

Per, nöjd SB400-ägare

Du behöver aldrig använda kontrollerna på SB600, det är bara att köra. Den stora fördelen jämfört med 400 är att den går att vrida i sidled så att man fritt kan välja var man vill studsa den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar