Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon SB-900 eller 2 st SB-600

Produkter
(logga in för att koppla)

fizzi

Medlem
Har just vunnit 2500 kr på expert och har tänkt att köpa en blixt till min nikon D-80.Vad är fördelen med SB-900? Eller ska jag satsa på 2 st SB-600. Själv är jag amatörfotograf med höga krav på bilden och vill ha det bästa för att bilden ska få skärpa.

Jag har själv två st sb-600 som jag är mycket nöjd med. Du har möjlighet att vara lite mer kreativ och belysa det du ska fota mycket bättre med två st blixtar än en. Enda anledningen som jag ser det för att välja sb-900 är om du behöver med kraft, rent generellt tror jag att de flesta klarar sig bra med sb-600.

Jag tycker du kan fundera på SB-800 också faktiskt! Den känns nästan mest prisvärd till en D80 av följande skäl:
- faktiskt högre ledtal än SB-900, dvs kraftigare ljus
- mindre och smidigare, nästan som en SB-600. SB-900 är betydligt större och kan kännas obalanserad med en så liten kamera som D80
- 1000 kr billigare

Jag vet inte vilka finesser på 900:an som skulle motivera den, kanske någon annan kan svara på.

Två 600 blir ett annat fotosätt, det ger ju möjligheter som sagt. Jag tycker i alla fall valet kan stå mellan 800 eller två 600.

EDIT: om man funderar är ju en 600 och en 800 en riktigt bra kombo!!

En blixt kan aldrig slå två blixtar. men om du oftast använder en blixt på huet så är SB900 en bättre blixt. Jag upplever en märkbar skillnad jämfört med min förr SB800. SB900 ger ett mjukare ljus och är mer träffsäker i exponeringen. Skillnaden mellan direkt eller indirekt ljus med bouncern monterad är väldigt liten. Storlek och vikt är dock en issue med Sb900 men man får ta det onda med det goda. Uppladdningen plus antalet blixtar är mycket bra med SB900. Den laddar upp mycket snabbt mellan blixtarna och tycks hålla uppladdningsfrekvensen även när batteriet börjar ta slut. Ex SB800 upplevde jag ganska fort långa uppladdningstider med vilket kan vara mycket irriterande. varför inte en SB600 och en SB900. Skulle du någon gång uppgradera till hus utan inbyggd blixt så har du SB900 med masterfunktion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar