Annons

Nikon SB-700 eller Nikon SB-900

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag spenderat timmar på Google. Vilket har bara gjort mig mer förvirrad. Så nu vänder jag mig till er, logiskt.

Vilken blixt ska jag välja? En SB-700 eller en SB-900?
Jag är en glad amatör som fotar 90% av tiden med ett fast 50mm objektiv. Jag har en Nikon D7000.

Räcker en SB-700 eller kommer det bli så att efter ett tag vill man ha mer, och då ändå kommer byta upp sig?

Vad är egentligen de stora fördelarna med 900 framför 700?

900'an har väl helt enkelt lite mer av allt. :) Framför allt lite mera kräm och så kan den styra 3 grupper av fjärrstyrda blixtar om du vill börja leka med det. Jag gick i samma funderingar och det brukar alltid sluta med att jag köper det värsta för att inte ångra mig sedan. Dock fick jag ett akut blixtbehov och det enda som fanns att köpa där och då var en 700 men jag har inte ångrat mig ännu. Jag använder den både on och off-camera och ibland ganska intensiva serier utan problem.

Det jag har hört är att om man plåtar mycket och länge så kan temperaturskyddet slå till och det börjar gå riktigt trögt. På 900'an går det att slå av det och står man och väntar på Madonna på röda mattan så är väl det helt ok. Inget jag har drabbats av ännu dock. (vare sig Madonna eller tillslaget temperaturskydd).

Till dess fördel får man väl nämna att den är lite mindre och lättare.

Tusen tack för ditt svar.
Hur upplever du storleken på 900? Är den besvärlig? Är 900 vädertätad?

Inte besvärlig, mer att 700'an är smidigare. Det beror ju också lite på resten av kameran, med batterigrepp på och ett 70-200 passar 900'an fint. Har man lite mindre kamera och inte så mycket glugg så kan blixten nästan bli större än resten och det skapar lite obalans. Så på den frågan får du standardsvaret: åk till en handlare och prova och se vad som känns bäst för dig. :)

Vädertätning vet jag inte.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att åka till en handlare där man kan prova grejerna.