Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon SB-600 redan på garantireparation!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för input !

Har precis samma erfarenthet, antingen så är den paj (DOA) eller pajar relativt snart eller så håller produkten i många år. Gäller elektronik.

Trådskaparen...Nikon är väldigt snälla som låter dig få en låneblixt, det är inte normalt, de behöver inte göra så. Brukar bara registrerade proffs få.

Jo det är bra att få LÅNA en låneblixt under reparationstiden, men det är väl det minsta man kan begära när man tvingas skicka in sin blixt flera gånger för samma reparation.
Otroligt att man inte omedelbart skickar en ny produkt, åtminstone i detta prissegment så att kunden slipper allt krångel med posthantering o irritation !
Att det sen finns personer som tycker att man får räkna med reparationer av ny produkt är lite svårt för mej.

Visst är det surt om man råkar vara den som drar en nitlott i sammanhanget, men det är kanske ändå dags att växa upp och inse att fel faktiskt kan inträffa.

/Maverick

Hoppas du mår bra, men jag tycker fortfarande inte det är OK att behöva skicka en Nikonblixt flera gånger på reparation för samma fel !
Men menar du verkligen att det är normalt för en Nikonprodukt ?[/QUOTE]

Jag menar att det är normalt för vilken produkt som helst oavsett tillverkare. Allt finns reglerat i konsumentköplagen. Till konsumentens skydd. Det skulle gå att bara byta ut saker och ting rakt av, men det skulle innebära att din och alla andra produkter blev betydligt dyrare i inköp. Gissningsvis runt 5-10%, skulle du vara beredd att betala det?

Personligen är jag rätt övertygad om att de testat produkten innan de skickade tillbaka den. Men nånting kan ju ha hänt under transporten, eller att ett nytt problem uppstått även om det för användaren framstår som samma fel. För att ta blixten som exempel så torde de flesta fel i denna innebära att den inte blixtrar.

Tar vi ett exempel som kall-lödningar så är det svåra att upptäcka innan det blir fel. Det är då inte orimligt att anta att fler komponenter än en blivit fel, men som kan vara svårt att se innan de släpper.

Det går alltid att hitta lösningar, men det är svårare att hitta folk som är villiga att betala för dessa.

/Maverick

Det är nog bäst att du byter tillbaka till Canon så vi slipper ditt tjat, de har ju aldrig gått sönder och kommer aldrig att göra det heller. Naturligtvis är det inte normalt att behöva skicka utrustning på reparation flera gånger. Om du istället för att tjata hål i skallen på oss hade åkt och köpt en ny blixt så hade den med väldigt stor sannolikhet fungerat perfekt, precis som den gör för mig och många andra.

Tagga ner lite nu och försök inse att alla kan ha en dålig dag, både montörerna i Japan och reparatören i Stockholm. Du har fått ett måndagsexemplar och lika surt som det är, lika sannolikt är det att det händer. Nästa gång är det någon annan som får det.

Tack för klokt inlägg !

Det är nog bäst att du byter tillbaka till Canon så vi slipper ditt tjat, de har ju aldrig gått sönder och kommer aldrig att göra det heller. Naturligtvis är det inte normalt att behöva skicka utrustning på reparation flera gånger. Om du istället för att tjata hål i skallen på oss hade åkt och köpt en ny blixt så hade den med väldigt stor sannolikhet fungerat perfekt, precis som den gör för mig och många andra.

Tagga ner lite nu och försök inse att alla kan ha en dålig dag, både montörerna i Japan och reparatören i Stockholm. Du har fått ett måndagsexemplar och lika surt som det är, lika sannolikt är det att det händer. Nästa gång är det någon annan som får det.

Jag får väl ta en funderare..........
Hoppas du slipper krångel med dina grejer.

Alla får krångel förr eller senare. Det är inte världens undergång direkt och det spelar ingen roll vilket märke du väljer. Finns ju en tråd om Canons nya 7D som uppenbart inte verkar fungera till belåtenhet hos en hög människor här på sidan.

Önskar att alla slipper krångel, men får man det så ta det för vad det är. Ett jädra i-landsproblem.

/Maverick

Jo det är bra att få LÅNA en låneblixt under reparationstiden, men det är väl det minsta man kan begära när man tvingas skicka in sin blixt flera gånger för samma reparation.
Otroligt att man inte omedelbart skickar en ny produkt, åtminstone i detta prissegment så att kunden slipper allt krångel med posthantering o irritation !
Att det sen finns personer som tycker att man får räkna med reparationer av ny produkt är lite svårt för mej.

Du kan inte ställa såna krav, det är konsumentköplagen som gäller.

Visst klaga på att den är trasig men du kan inte begära att få en ny (eller få pengarna tillbaka) förrän efter tre reparationsförsök.

Tråkigt att du tycker nikon är så dåliga när de bjudit till extra och gett dig tillgång till en låneblixt under reparationstiden.

Du måste väl ha råkat ut för någon annan trasig produkt i ditt liv?

Förresten, egentligen ska du inte vända dig till Nikon utan till affären där du köpte varan.

Jag fick en het pixel på min D300 som jag fick åtgärdat under garanti. Heta pixlar man definitivt räkna med på digitala kameror och det kan uppkomma fler med tiden.
Jag skickade kameran direkt till Nikon Solna isf att kameran skulle behöva ta omvägen via butiken. Det tog kanske lite längre tid än önskat, med tanke på att det är en snabb sak att mappa bort en het pixel, men de tar (förmodar jag) sakerna de får in i turodning och har de mycket att göra så... När kameran kom tillbaka var pixeln åtgärdad, den var rengjord och man hade passat på att uppdatera firmware.

Bortsett från denna lilla grej har jag inte haft några problem med någon av mina nikonprodukter. Köpte för ett tag sedan en begagnad SB-600 som funkar finfint.

Att saker går sönder är helt oundvikligt. Även med den mest rigorösa kvalitetskontroll kommer det smita igenom fel, även om det står Canon på produkten, även om jag inte haft några problem med mina Canonprodukter heller. Däremot hade jag otur med mitt inköp av Tamron 70-200/2.8, vilket slutade med att jag hävde köpet.

Vilka reaktioner !

Min förfrågan i denna tråd är ifall det är normalt för Nikon att man måste skicka in sin felaktiga produkt flera gånger för samma reparation ?
Detta är ju av intresse när man har funderingar på komplettering av kameraväskan !
Mina övriga Nikonprodukter ha fungerat felfritt och jag är mkt nöjd med dessa MEN det är ju NÄR det uppstår krångel som det är väsentligt att även reparationer fungerar tillfredställande, eller ?
OD : Det var just detta jag gjorde ! dessa hänvisar vidare till Nikon Solna ! Vilket du kan läsa i ett tidigare inlägg i tråden.
Jag känner till vad det står i KKL men då denna är indispositiv till köparens fördel är det även upp till tillverkaren ifall man vill ha nöjda återkommande kunder.

Senast redigerad av en moderator:
Min förfrågan i denna tråd är ifall det är normalt för Nikon att man måste skicka in sin felaktiga produkt flera gånger för samma reparation ?
Detta är ju av intresse när man har funderingar på komplettering av kameraväskan !
Mina övriga Nikonprodukter ha fungerat felfritt och jag är mkt nöjd med dessa MEN det är ju NÄR det uppstår krångel som det är väsentligt att även reparationer fungerar tillfredställande, eller ?
OD : Det var just detta jag gjorde ! dessa hänvisar vidare till Nikon Solna ! Vilket du kan läsa i ett tidigare inlägg i tråden.
Jag känner till vad det står i KKL men då denna är indispositiv till köparens fördel är det även upp till tillverkaren ifall man vill ha nöjda återkommande kunder.

Klart det inte är normalt för Nikon. Eller någon annan heller för den delen.

Men blanda inte ihop deras misstag med de rättigheter man har.

Nu är ju Nikon en bra leverantör men strular det är det faktiskt butiken man ska förhandla med.

Om du inte gillar att posta själv ska du givetvis inte göra det, lämna bara in den till butiken, det är deras ansvar. De tycker dock säkert att de är en onödig mellanhand och det tar lite mer tid men då slipper du tänka på vad som kan hända i posten tex.

(I parentes sagt har jag själv lämnat in grejer till Solna men jag bor bra till och skulle hämta...gissa...en lånekamera)

Senast redigerad av en moderator:

Skulle förvåna mig OTROLIGT mycket om inte samma sak hänt alla märken. Jag skulle kunna sätta en månadslön på att så är fallet.

Det är surt när det händer men att gå igång för mycket på det, speciellt som denna tråds skapares problem inte på något sätt är extrema, verkar jobbigt.

1: Skicka in trasig blixt på reparation.
2: Skicka in den trasiga blixten igen med låneblixt som tröst.

Låter inte som något som bör generera feta rubriker i kvällspressen direkt.

Suck !

Skulle förvåna mig OTROLIGT mycket om inte samma sak hänt alla märken. Jag skulle kunna sätta en månadslön på att så är fallet.

Det är surt när det händer men att gå igång för mycket på det, speciellt som denna tråds skapares problem inte på något sätt är extrema, verkar jobbigt.

1: Skicka in trasig blixt på reparation.
2: Skicka in den trasiga blixten igen med låneblixt som tröst.

Låter inte som något som bör generera feta rubriker i kvällspressen direkt.

Nu var det knappast ngt syfte att få rubriker i kvällspressen, vad du nu fått det ifrån, men otroligt att en del tycker det är helt OK att behöva skicka in en ny Nikonprodukt flera gånger för reparation !

Nu var det knappast ngt syfte att få rubriker i kvällspressen, vad du nu fått det ifrån, men otroligt att en del tycker det är helt OK att behöva skicka in en ny Nikonprodukt flera gånger för reparation !

Inte ok, men tonen av att det skulle vara tillräckligt för att byta tillbaka till Canon är lite överdrivet det oxo skulle jag säga.

Att du verkar tro att det är normalt att Nikons produkter är på det sättet är märkligt. (i alla fall tillräckligt mycket för att ställa frågan)
Tror du att Nikon skulle vara där de är idag om det var normalt?

Min D700 är inne för tredje gången för samma fel. Lagningen håller allt från ett par veckor till månader.Är något fel på blixtskon etc den löser helt enkelt inte ut. Första lagningen så lödde lasses Nikon service om kablarna i blixtskon andra gången så bytte Nikon i solna ut blixtskon. Vad dom gör nu har jag ingen aning om däremot lånekameran har funkat i två veckor. Bara det är fantastiskt.
Behöver jag säga att jag har aldrig haft något fel på en canon kamera.
Jag säger inta att canon är bättre däremot har jag haft flera kollegor som haft samma strul som jag men i mindre omfattning.
Nu är min garanti på väg att gå ut men tydligen får man 6 månaders garanti på lagningen. Däremot kommer den börja krångla igen för 4 gången så får dom fan byta ut den oavsett ålder.

Jag har haft de flesta märken utom pentax och alla har haft exemplar som strulat. Så kanske skulle jag byta till pentax, men jag såg nån trådrubrik om måndagsexemplar där också. Så säkrast är nog att sluta fotografera...

/Maverick

Helt otroligt !

Idag kom blixten tillbaka, igen. Och inte fn fungerar den !
Tackolov att jag har låneblixten för den fungerar utmärkt.
Ett riktigt bottenbetyg till Nikonservice, tråkigt då jag är mkt nöjd med min fungerande Nikonutrustning ( faktiskt bättre än Canon )men även servicebiten måste fungera !
Otroligt att det finns folk här i tråden som tycker det är OK med usel service och att fel får man räkna med, hur tänker ni ?
Fortsättning följer......................

Vi tänker nog att konsumentköplagen reglerar det där på ett balanserat sätt med avseende på besvär och kostnader.

Om jag räknat rätt så har du väl nu rätt att få den utbytt eller att häva köpet.

/Maverick

Jag skulle vilja säga ett det är otroligt ovanligt att en blixt går sönder och att den skickas tillbaka utan att fungera efter en reparation. Du kan vara lugn grabben. Jag har aldrig hört talas om det under de 40 år jag har fotograferat..

Otroligt att det finns folk här i tråden som tycker det är OK med usel service och att fel får man räkna med, hur tänker ni ?
Fortsättning följer......................

Det finns ingen i tråden som har skrivit att det är ok eller något man ska räkna med. Du å andra sidan skriver som om det är jordens undergång, vilket det inte är. Du har ju fått en låneblixt under tiden.

Tre gånger är definitivt inte alls bra och det är därför konsumentköplagen sätter gränsen där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar