Annons

Nikon SB-600 redan på garantireparation!

Produkter
(logga in för att koppla)

Formel1

Aktiv medlem
Efter drygt ett halvårs användning har min nya blixt lagt av. Display, zoom mm verkar fungera men den blixtrar inte. Har fortfarande en fungerande blixt från 1974 då jag började plåta så man blir lite konfunderad när en så pass ny o dyr blixt inte har bättre kvalitet. Är det fler som haft problem med nyare nikonblixt ?
Hursomhelst hoppas jag att återse en fungerande blixt så fort som möjligt för den behövs nu i höstmörkret..........

Dåligt Nikon !

Fick tillbaka blixten från Nikon och naturligtvis fungerar den fortfarande inte !
Även säljaren Cyberfoto slår ifrån sig och hänvisar återigen till Nikon, men annat var ju inte att vänta från detta företag.
Det blir väl bara till att skicka in blixten igen för ett nytt reparationsförsök, märkligt att man inte kollar grajerna innan man returnerar, och fungerar den inte så får man väl se till att skicka en ny !
Jag köpte ju blixten för att använda densamma inte för att skicka fram o tillbaka med posten..............

Är det bara på din kamera den inte funkar eller har du sett samma problem på andra kamerahus också?

Funkar andra blixtar som de skall på din kamera?

Är det bara på din kamera den inte funkar eller har du sett samma problem på andra kamerahus också?

Funkar andra blixtar som de skall på din kamera?

Blixten fungerar EJ heller på andra Nikonkameror vilket jag testat.
Andra blixtar fungerar på min kamera, tom en blixt från 1975 !

Bra, då är ju felet isolerat till din nya blixt. Tyvärr har butiken tre försök på sig att lösa problemet innan du med stöd av konsumentköplagen kan begära att få häva köpet så du får nog stå ut med att skicka blixten till Nikon (minst) en gång till.

Jag hoppas det löser sig, det är alltid lika surt när ens leksaker måste på reparation. Själv fick jag lämna in min D300 på garanti-reparation redan efter några veckor eftersom den inbyggda blixten inte funkade. Inte alls roligt...

Nikon Support..............

För att verkligen konstatera ifall det fortfarande är fel på blixten efter reparationen kontaktade jag Nikon support som inte kunde svara direkt utan lovade återkomma via mail. Det mail jag fick innehöll utdrag ifrån manualen och det hade jag givetvis redan kollat, så det blir till att återigen skicka in blixten för ny reparation !!!!
Dessbättre lovade en trevlig tjej att skicka en låneblixt vilken jag redan väntar på, bättre hade naturligtvis varit ifall man sagt att vi skickar en ny blixt omgående så du slipper lägga tid o energi på att krångla med postpaket o annat och kan fotografera istället................
Ska man börja ångra att man efter 25 år som Canonist bytte till Nikon ?

Alla tillverkare av alla produkter får ibland till måndagsexemplar. Även en Rolls Royce kan gå sönder. Med elektriska prylar är det inte speciellt ovanligt att de går sönder, även efter ganska kort tid. Det jag kan tycka är dåligt är när verkstäderna inte kontrollerar reparationen ordentligt.

Det börjar likna ngt Nikon !

Nu har jag iallafall fått låneblixten, snabbt jobbat Nikon o Schenker !
Slagit några bilder o konstaterar att nu funkar det, hoppas dock på en snabb reparation av min egna blixt, SB 600 är rätt OK trots allt när den funkar...................

Otur, jag har haft olika Nikonblixtar, bl a SB-600 och nu SB-900, aldrig problem med dem.Har inte heller hört talas om fel på dem, så du har haft oflyt helt enkelt.

Med Canon hade jag aldrig problem !

Otur, jag har haft olika Nikonblixtar, bl a SB-600 och nu SB-900, aldrig problem med dem.Har inte heller hört talas om fel på dem, så du har haft oflyt helt enkelt.

Jag har haft flera olika canonblixtar under de senaste 25 åren och aldrig haft något problem, därför känns det väldigt märkligt att en ny Nikonblixt går sönder redan efter ett halvår.........
Dessbättre verkar man vana med reklamationer och skickar en ersättningsprodukt under reptiden !
Det hade naturligtvis varit bättre att omedelbart byta ut mot en ny så man slipper allt krångel.

Nytt försök............

Enligt reparationsstatus på Nikons hemsida ska nu äntligen min blixt blivit repararerad, för andra gången, och jag hoppas att den nu fungerar som den ska och slipper mer krångel med reklamation o postpaket.......
Jag hade innan blixten pajade börjat fundera lite på en komplettering av kameraväskan med en D700 med ngn intressant glugg, men har fått lite kalla fötter efter Nikons hantering av min garantirep, någon som kan ge ett råd på vägen eller om man ska gå tillbaka till Canon som fungerat felfritt i alla avseenden för mej de senaste 25 åren ?

Du funderar alltså allvarligt på att göra en nyinvestering på ~50k för att en enda blixt för 3000kr inte fungerar som du tänkt dig?

Vad gör du om din flång nya 5DII/1Ds kastar in handduken efter några månader? Byter tillbaka till Nikon igen?

Nja..........

Du funderar alltså allvarligt på att göra en nyinvestering på ~50k för att en enda blixt för 3000kr inte fungerar som du tänkt dig?

Vad gör du om din flång nya 5DII/1Ds kastar in handduken efter några månader? Byter tillbaka till Nikon igen?

Mina tankar kretsar snarare ifall det tillhör det normala att behöva skicka en Nikonprodukt flera gånger till verkstaden för en garantireparation, dessutom har jag inte fått tillbaka blixten ännu och vet således fortfarande inte om den fungerar !
Tanken på att behöva skicka en nyinköpt D700 fram o tillbaka till Nikonverkstaden är väl det som gjort mej tveksam, men tack för din synpunkt.........

skickade du till nikon solna eller till lasses kameraservice (också auktoriserad verkstad)?

med min erfarenhet är Nikon solna klåpare som man inte ska röra med tång men lasses kameraservice har bara gjort mig positivt överraskad...

så testa lasses innan du byter tillbaka till canon

Det ligger ju lite i sakens natur att sakerna går sönder tämligen omgående om det är fabriksfel. Det är ju därför garantin finns. Om det inte föreligger fabrikationsfel så brukar sakerna heller inte gå sönder om man inte tappar dem. Få rörliga delar som inte slits så mycket gör att det fungerar mest som det ska.

När det kommer till olika fabrikat så är det same same but different. Skiljer inte något som helst. Personligen tycker jag att andelen felreturer är så få att det är svårt att göra några säkra uttalande om något märke när man tittar på butiksnivå.

Visst skulle man kunna tänka sig utbytesservice, men hur många skulle vara beredda att betala för det? För det är lite naivt att tro att ett sådant system skulle införas till samma försäljningspriser som idag.

Visst är det surt om man råkar vara den som drar en nitlott i sammanhanget, men det är kanske ändå dags att växa upp och inse att fel faktiskt kan inträffa.

/Maverick

Det är klart att det inte skall vara så men måndagsexemplar kommer alltid att finnas, vi är helt enkelt inte beredda att betala den extra kostnad en bättre slutkontroll innebär.

Själv har jag betat av ett tiotal Nikonobjektiv, ett par olika kamerahus och några blixtar de senaste 7 åren, både nytt och begagnat, och så när som på den inbyggda blixten i min D300 har inget behövt skickas på reparation.

Det ligger ju lite i sakens natur att sakerna går sönder tämligen omgående om det är fabriksfel. Det är ju därför garantin finns. Om det inte föreligger fabrikationsfel så brukar sakerna heller inte gå sönder om man inte tappar dem. Få rörliga delar som inte slits så mycket gör att det fungerar mest som det ska.

...
/Maverick

Har precis samma erfarenthet, antingen så är den paj (DOA) eller pajar relativt snart eller så håller produkten i många år. Gäller elektronik.

Trådskaparen...Nikon är väldigt snälla som låter dig få en låneblixt, det är inte normalt, de behöver inte göra så. Brukar bara registrerade proffs få.

Visst är det surt om man råkar vara den som drar en nitlott i sammanhanget, men det är kanske ändå dags att växa upp och inse att fel faktiskt kan inträffa.

/Maverick[/QUOTE]

Hoppas du mår bra, men jag tycker fortfarande inte det är OK att behöva skicka en Nikonblixt flera gånger på reparation för samma fel !
Men menar du verkligen att det är normalt för en Nikonprodukt ?

/Maverick

Hoppas du mår bra, men jag tycker fortfarande inte det är OK att behöva skicka en Nikonblixt flera gånger på reparation för samma fel !
Men menar du verkligen att det är normalt för en Nikonprodukt ?[/QUOTE]
bara om du skickar det till nikon solna :)
skickade du till nikon solna eller till lasses kameraservice (också auktoriserad verkstad)?

med min erfarenhet är Nikon solna klåpare som man inte ska röra med tång men lasses kameraservice har bara gjort mig positivt överraskad...

så testa lasses innan du byter tillbaka till canon

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar