ANNONS
Annons

Nikon SB-24

Produkter
(logga in för att koppla)
Till digitala funkar den ungefär som blixtar gjorde i början av åttiotalet. Dvs manuell dosering av blixtljus, eller autoexponering med blixtens egna lilla fotocell.

TTL-mätning får man bara med icke-digitala kameror, bortsett från Fujifilm S1 och S2.

Personligen tycker jag att ttl-mätning av blixtljus är en av de stora innovationerna inom kamerateknik under de senaste hundra åren eller så. Och då är jag ändå en väldigt "manuell" person.

Å andra sidan så erbjuder digitalkameror bra möjligheter till testskott och histogramkoll, så man kan alltid spika exponeringen. Men för mig är blixt något som ofta används när det är människor framför kameran, oftast balanserat med befintligt ljus, och när man inte vill lägga tid på att mecka med tester. Och ttl-mätningen är verkligen suverän för det. Ställer man exponeringen för befintligt ljus manuellt och låter kameran dosera blixtljuset har man en bekväm och tillförlitlig process. Inte för att blixt-ttlen är perfekt den heller, men gafflar man in en kompensation så håller den så länge motivet är någorlunda lika.

Å tredje sidan så invänder säkert någon att man klarade sig bra fram till åttiotalet utan ttl-mätning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar