ANNONS
Annons

Nikon porträtt-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

the_greek

Avslutat medlemskap
Nån som har något tips på ett bra porträttobjektiv som passar Nikon? Jag är ute efter nått liknande "Canon EF 85mm f/1.8 USM". Hälst billigt =D

/max

Det naturliga svaret på den frågan måste väl bli AF Nikkor 85/1,8, eller 50/1,8. Har själv båda och 85an är sanslöst bra, inte lika mångsidig som 50an dock. Såg en beg här på FS för 1200kr vilket måste sägas vara ett bra pris.

zoomzoom skrev:
Det naturliga svaret på den frågan måste väl bli AF Nikkor 85/1,8, eller 50/1,8. Har själv båda och 85an är sanslöst bra, inte lika mångsidig som 50an dock. Såg en beg här på FS för 1200kr vilket måste sägas vara ett bra pris.

Köp gärna ett fint ex utan "D". Dom brukar vara billigare.

/K

85/1,8 är förstås det som motsvarar nämnda canonobjektiv. Jag köpte ett icke-D i ok skick för 1500. Man bör kanske vara lite försiktig med icke-D, med tanke på reservdelar om det pajar. Men är det billigt så...

MattiasL skrev:
85/1,8 är förstås det som motsvarar nämnda canonobjektiv. Jag köpte ett icke-D i ok skick för 1500. Man bör kanske vara lite försiktig med icke-D, med tanke på reservdelar om det pajar. Men är det billigt så...

Tror nog att dom kan servas och repareras utan problem.

/K

Nja, jag hoppas jag inte sprider osanningar nu, för jag har egentligen dålig koll, men min icke-D 20/2,8 hängde lite i luften när den behövde repareras pga det. Nu gick det bra, för det behövdes inga reservdelar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar