Annons

Nikon-paket

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett tips från min sida: Paket två, fast med en annan normalzoom som räcker längre ner än 28mm, typ Nikons 18-70, Sigma 17-70, eller någon av tredjeparttillverkarnas 16/17/18-50.

Hoppa alltså över D40'n och Nikons 12-24, och skaffa en D80 och en Tokina 12-24 eller Sigma 10-20 istället.

Då är du inte lika låst inför framtiden med ett kamerahus som inte har AF-motor, och dessutom är de båda tredjepartsvidvinkelzoomarna (längsta ordet hittills idag??) bra mycket mer prisvärda än Nikons överdrivet dyra 12-24.

IMHO.
 
Calle S skrev:
Vet inte hur det är i USA, men i Sverige gäller garantin på USA-köpta produkter på t.ex objektiv. Nikon i Sverige tar däremot inte emot digitala kameror på garantireparation.

Garanti har du, men din D40 måste skickas till USA om det händer något.

En annan aspekt är att du får laddare med USA-kontakt, men det kanske du kan leva med.

USA kör ju 110 volt, klarar laddaren verkligen våra 240?

Jo det gör den nog, min laddare till D70 klarar 100V.
 
Senast ändrad:
Nilzohn skrev:
Ett tips från min sida: Paket två, fast med en annan normalzoom som räcker längre ner än 28mm, typ Nikons 18-70, Sigma 17-70, eller någon av tredjeparttillverkarnas 16/17/18-50.

Hoppa alltså över D40'n och Nikons 12-24, och skaffa en D80 och en Tokina 12-24 eller Sigma 10-20 istället.

Då är du inte lika låst inför framtiden med ett kamerahus som inte har AF-motor, och dessutom är de båda tredjepartsvidvinkelzoomarna (längsta ordet hittills idag??) bra mycket mer prisvärda än Nikons överdrivet dyra 12-24.

IMHO.

D80 brukar ju säljas i paket med 18-70 så där kan du tjäna pengar och få ett bra objektiv från början.
 
iSolen.se skrev:
USA kör ju 110 volt, klarar laddaren verkligen våra 240?

Jo det gör den nog, min laddare till D70 klarar 100V.
Det är nog inga problem. När jag körde D100 funkade laddaren i USA, bara man har adapter för kontakten.
 
Tyvär har jag inte hittat 18-70 kittet i USA, vet inte om de har det som "orginal" kit, sett ngn annons här och där på Ebay men det verkar vara d80 hus + löst 18-70 (och då inte lika billigt i förhållande till sverige).

Vore bra om laddaren funkar i sverige, men då jag kommer vara i USA över ett år kan jag oroa mig över det nästa år.

Jo visst öppnar D80 dörrarna till tredjepartsobjektiven, det är ju en av de största fördelarna med den mot d40.

Väljer jag d80 kommar jag nogavakta helt med en telezoom, av den enkla anledningen att jag nog spräcker min budget, ska köpa en laptop med och vet inte hur mycket den landar på ännu.

Prisvärdast d80 kanske är:

Nikon d80: 800$ (beg)
Nikon 18-70: 260$ (beg)
Tokina 12-24: 500$
Totalt: 1560$ ca 10770:-

både hus och 18-70 beg., sparar man lite dollars på iaf.

För samma fast med Sigman får man betala 900 SEK mer:

Nikon d80: 800$ (beg)
Tokina 12-24: 500$
Sigma 17-70: 390$
Totalt: 1690$ ca 11670:-

Ska kolla lita på tester nikon 18-70 vs Sigma 17-70.

Inners inne vill jag antagligen ha D80:n, MEN jag vill kunna klara/nöja mig med D40 för den fyller antagligen alla mina behov (minus AF-motor då).

Ni får försöka övertala mig att lyssna på mina innersta känslor och välja en D80.
 
Mortella skrev:
Tyvär har jag inte hittat 18-70 kittet i USA, vet inte om de har det som "orginal" kit, sett ngn annons här och där på Ebay men det verkar vara d80 hus + löst 18-70 (och då inte lika billigt i förhållande till sverige).

Vore bra om laddaren funkar i sverige, men då jag kommer vara i USA över ett år kan jag oroa mig över det nästa år.

Jo visst öppnar D80 dörrarna till tredjepartsobjektiven, det är ju en av de största fördelarna med den mot d40.

Väljer jag d80 kommar jag nogavakta helt med en telezoom, av den enkla anledningen att jag nog spräcker min budget, ska köpa en laptop med och vet inte hur mycket den landar på ännu.

Prisvärdast d80 kanske är:

Nikon d80: 800$ (beg)
Nikon 18-70: 260$ (beg)
Tokina 12-24: 500$
Totalt: 1560$ ca 10770:-

både hus och 18-70 beg., sparar man lite dollars på iaf.

För samma fast med Sigman får man betala 900 SEK mer:

Nikon d80: 800$ (beg)
Tokina 12-24: 500$
Sigma 17-70: 390$
Totalt: 1690$ ca 11670:-

Ska kolla lita på tester nikon 18-70 vs Sigma 17-70.

Inners inne vill jag antagligen ha D80:n, MEN jag vill kunna klara/nöja mig med D40 för den fyller antagligen alla mina behov (minus AF-motor då).

Ni får försöka övertala mig att lyssna på mina innersta känslor och välja en D80.

Eftersom du verkar vilja satsa på fotografering, har koll på olika objektiv etc tror jag D80 passar dig bättre, du kommer kunna utnyttja D80-ns fördelar.

(Feel the force Luke...)

Om du inte vill ha en pyttekamera förstås...
¨

Varför inte en D80 med 18-200 om du ändå inte kan hitta ett paket med 18-70. Lika skarpt...
...jättebra på att spränga budget. 12-24 kan du köpa senare.

$260 för 18-70 beg är för mycket när man kan få det för en tusenlapp i paket.
 
Jo en 18-200 VRII är ett av objektiven jag kollade på tidigt, dock är ju tillgången på dem lite si och så, inte sett den på B&H på 4 veckor de gångerna jag kollat där.

Finns den vid beställning kan det mycket väl bli en sådan, bara att slippa fiffla med olika objektiv om man är ute och fotar lite på känn känns väldigt behändigt.

Annars får däl väl bli Sigman 17-70 eller motsvarande + vidvinkelzoom (antagligen Tokinan), om det blir D80 dvs.

3½ vecka kvar innan beställning så har ju lite tid kvar att kolla upp lite olika möjligheter.

/Otto
 
Är 99% säker att det blir en Nikon iaf. ...men, när man ser Pentax mail-in rabatt som förvandlar följande produkters vanliga priser till följande:

Pentax 100D kit 18-55: 550$
Pentax 50-200mm: 230$
totalt: 780$ minus 150$ som man får tillbaka med mail-in rabatt = 630$ ca 4350 SEK

Pentax K10D kit 18-55: 820$
Pentax 50-200mm: 230$
totalt 1050$ minus 150$ som man får tillbaka med mail-in rabatt = 900$ ca 6220 SEK

Sen om 50-200 är ett bra objektiv eller inte, samt hur Pentax 100d och k10d presterar jämfört med Nikon d40 och d80.
 
Jag skulle inte sätta Nikons 12-24 som ett alternativ överhuvudtaget. Tokinan är precis lika bra till ett mycket bättre pris.

mvh
cf
 
Mozo skrev:
Jag skulle inte sätta Nikons 12-24 som ett alternativ överhuvudtaget. Tokinan är precis lika bra till ett mycket bättre pris.

mvh
cf
Nja, precis lika bra vet jag inte. De recensioner som jag läst håller Tokinan väldigt högt och ifrågasätter prisskillnaden. Men de brukar ändå avsluta rcensionen med att säga följande. Har man pengarna så köp Nikon, annars blr du i princip lika nöjd med Tokinan. Enligt vad jag läst så är Nikongluggen något bättre på de flesta parametrar förutom byggkvaliten.
 
Inte mycket val om man ska ha en vidvinkel zoom till en d40, vilket gör att D40 kit + nikon 12-24 kostar nästan lika mycket som D80 + Tokina 12-24, så redan där har man nästan "tjänat in" besparingarna på att köpa en d80 med AF-motor.

Ska läsa vidare på pentax lite medans avresedatumet kryper närmare.

/Otto
 
Ang. US-laddare är det bara att ersätta den sista kabel-snutten så slipper man konverterare. En sån köper man på Clas O eller Kjell för en femtilapp eller så.

Ang. val av utrustning skulle jag själv hellre sikta på D80 framför D40, om inte den mindre storleken är ordentligt viktig.

Med tanke på priset för Nikons egen 12-24 vill det till att du är ruggigt inne på vidvinkelfoto. Sådär spontant känns som om pengarna man sparar på Sigma eller Tokinas alternativ gör större skillnad investerade i kamerahus eller vassre normalobjektiv.
 
Arghh!

Jag gillar verkligen prisbilden på K10d med rabatten, känns som att det är något man bör överväga iaf. Än sålänge är inget spikat men runt 2½ innan jag ska beställa. Lite att jämföra D80 med K10d prismässigt, just det är ju iaf tilltalande:

Pentax K10D kit 18-55: 820$
Pentax 50-200mm: 230$
totalt 1050$ minus 150$ som man får tillbaka med mail-in rabatt = 900$ ca 6220 SEK

Närmast (?) jämförbart med följande d80 kombination:

Nikon d80 kit 18-55: 880$ beg (nytt 1000$)
Nikon 55-200 VR: 250$
totalt: 1130$ (1250$ med ny D80) ca 7800:- (8625:- med ny D80).

En av de mer attraktiva d80 kombinationerna som känns aktuella:

Nikon d80: 800$ (beg)
Tokina 12-24: 500$
Sigma 17-70: 390$
Totalt: 1690$ ca 11670:-

Något att tänkte på ytterliggare.

/Otto
 
paul innergård skrev:
Nja, precis lika bra vet jag inte. De recensioner som jag läst håller Tokinan väldigt högt och ifrågasätter prisskillnaden. Men de brukar ändå avsluta rcensionen med att säga följande. Har man pengarna så köp Nikon, annars blr du i princip lika nöjd med Tokinan. Enligt vad jag läst så är Nikongluggen något bättre på de flesta parametrar förutom byggkvaliten.

Jag har testat båda och jag ser ingen nämnvärd skillnad. Speciellt inte med tanke på prisskillnaden. Lägger hellre 4995 på Tokinan och de 6800 kr som är mellanskillnaden, på något annat. En fast 50/1,4 från Carl Zeiss kanske ;-)

mvh
cf
 
Mozo skrev:
Jag har testat båda och jag ser ingen nämnvärd skillnad. Speciellt inte med tanke på prisskillnaden. Lägger hellre 4995 på Tokinan och de 6800 kr som är mellanskillnaden, på något annat. En fast 50/1,4 från Carl Zeiss kanske ;-)

mvh
cf
Jag tror inte heller att man ser någon nämnvärd skillnad vid vanlig allmänfotografering. Men testrapporterna är som jag ser det ganska så entydiga. Nikongluggen är den något bättre. Om detta blir ganska så svårt att argumentera emot, men om det är värt prisskillnaden kan bara varje enskild avgöra.
 
Det har skrivits rätt många inlägg ang. K10D vs. ex. D80. Jag ska inte försöka mig på att sammanfatta dem utan bara tala ur egen erfarenhet.

K10D verkar vara ett kanon-hus. Jag var själv länge inne på den vägen. Till slut valde jag istället Nikon (D200).

En avgörande faktor var Pentax oförmåga att ta fram och leverera nya objektiv. De två kommande har varit på tapeten i ungefär 1 år. Med tanke på de luckor som trots allt finns i Pentax objektiv-line-up kan komma att dröja rätt så länge innan de täpps till om trenden håller i sig. Nu finns det iofs många intressanta äldre objektiv och 3:e parts tillverkare (dock ingen HSM för Pentax). Men det ger mig lite signaler om drivkraft och R&D-resurser jfr med Nikon/Canon.

Andra faktorer jag vägde in var Nikons erkänt fina automatik avs. exponering och fokus. Kanske inte viktigt för alla iofs. Allt är inte heller dyrare hos Nikon/Canon. En orginalblixt som är vridbar i sidled är ungefär 1400 kr dyrare till Pentax. Sedan tycker jag själv om den stora andrahandsmarknaden för Nikon/Canon. Men om man inte tror sig byta/uppgradera/prova är det egentligen ingen faktor.

Så i mitt tycke verkar K10D vara en minst lika bra kamera som D80 (bättre, med tanke på IS/VR/AS) men du bör tänka till några gånger om *systemet* Pentax passar dig och dina framtida planer/behov.
 
Det du nämner Fredrik är vad jag är rädd för, att jag bestämmer mig för Pentax och senare efter en tid hittar jag inte objektiv för mina eventuella ändamål.

Dock tror jag att det hjälper att jag kommer uppehålla mig i USA en längre period så man kan ta del av de ny objektiven snabbare(?), kanske, om inte annat har BH Photo hyffsat utbud av objektiv redan nu.

Om inte annat känns K10d mer prisvärd i.o.m. mail in rabatten, före rabatt för jag k10d + 18-55mm kit + 50-200mm + 50mm för 1250$ ca 8625 SEK, efter rabatt 1075$ ca 7420 SEK, dock kommer inte rabatten fören ett par veckor senare men jag har inget problem att få den retoroaktivt.

Bigest bang for the buck, borde det inte vara K10d? Bortse objektivutbud/begangnatutbud/tillgång etc.

/Otto
 
Jag kan bara svara för mig själv, men med tanke på Pentax cashback-kampanj i USA just nu så hade jag TVEKLÖST investerat i ett Pentaxsystem, om jag inte själv redan haft en del fina Canon-gluggar.

För några veckor sedan räknade jag lite på prisdifferenser mellan att köpa en K10D plus diverse kringutrustning, på B&H jämfört med priser från t.ex Cyberphoto.

Se bifogad .pdf för lite övertygande (?) läsning.
 

Bilagor

  • pentax usa rabatt.pdf
    37.3 KB · Visningar: 249
Mortella skrev:
Bigest bang for the buck, borde det inte vara K10d? Bortse objektivutbud/begangnatutbud/tillgång etc.

Om man bortser från de faktorerna så är absolut det *kamerahuset* K10D mer godis för pengarna än D80, de listade är ju de flesta av Pentax egentliga nackdelar. Tar man bort de finns bara alla fördelar kvar :)

Cashback-erbjudandena var onekligen rätt fina. Pentax-paketet du listade sist tror jag funkar alldeles utmärkt, för egen del hade jag nog kompletterat med kommande 16-50/2.8. När det nu dyker upp ;) Senaste budet tror jag är augusti.
 
Mjo tycker inte det är rätt att skrämmas bara för Pentax är en mindre aktör än Canon och Nikon.

Modifierat paketet lite:

Pentax K10D kit 18-55: 820$
Pentax 50-200mm: 230$
D-BG2 Battery Grip: 150$
Impact DL150 battery: 20$
Impact DL150 battery: 20$
Pentax 50mm f1.4: 200$
totalt: 1440$ (efter rabatt 1240$) ca 9940:- (efter rabatt 8560:)

Dollarn har iofs stigit lite, så räknar jag på dolalrkurs 7 SEK / dollar blir det snarare:

totalt: 1440$ (efter rabatt 1240$) ca 10080:- (efter rabatt 8680:)

Så 8680 SEK för detta, skulle i Sverige kostat..hmm... 15000 SEK?

Blir det Pentax blir det nog denna combon.
Blir det Pentax blir det en 16-50 f2.8 i augusti.

/Otto
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.