Annons

Nikon Objektiv Af 18-200/3,5-5,6G DX VR IF ED

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena'. Hittade detta på nätet. Mvh//mats

From company literature) Compact, lightweight and packed with an array of advanced features, the AF-S DX VR Zoom-Nikkor lens offers 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED focal range length and 11.1x zoom coupled with Nikon ED glass, Silent Wave Motor and enhanced Vibration Reduction (VR II).

The VR II feature enables significantly sharper handheld images at slower shutter speeds and in a wider range of lighting conditions than previous models. Equipped with this new lens, users can take pictures at shutter speeds up to four times slower than is possible with a non-VR lens.

The combination of the VR II technology, the 11x zoom feature and the focal length range--equivalent to a 27mm-300mm lens in 35mm format--means the AF-S DX VR Zoom-Nikkor is an ideal total package for dedicated amateurs and professionals alike.

Nikon's second generation VR technology offers users two modes to match different shooting conditions. First, the VR Normal Mode, which compensates for camera shake and includes automatic panning detection, as well as automatic tripod detection. And second, VR Active Mode, which compensates for pronounced or regular vibration, for example when shooting from a moving vehicle.

Like all AF-S Nikkors, the AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED features the compact Silent Wave Motor which enables high-speed autofocus that is not only extremely accurate but also super quiet, making it ideal for wildlife photography. In addition, the new lens has a minimum focus distance of 0.5m applicable to the entire zoom range.
 
Tycker det är svårt att dra några sutsatser av bilderna du länkat till. Två av bilderna är tagna på 200mm och att en "superzoom" är lite mjuk i ändläge är ju inte så konstigt, tycker i alla fall att det ser ok ut. Bilden på reklamskylten tex ser ju bra ut. Chipsbilden är tagen 2-3 stopp längre än vad tumregeln ger när det gäller handhållet, så om den är handhållen är väl även den ok. Bilden med löven kanske skulle varit lite skarpare...
Ska i alla fall bli kul o se fler bilder o jämförelser, hoppas hoppas det är bra, är riktigt sugen på ett bra "alllroundobjektiv".
 
Tycker bilderna ser helt ok ut.

Det jag saknar i rapporten är hur D70-kameran är inställd. Om det är rena RAW-konverteringar eller kanske JPEG med normal skärpa vi tittar på är linsen klart skarp över förväntan, och jag ser inga jättegrova skärpningsartefakter som antyder att bilderna skulle vara JPEG med extra mycket skärpa inställt...
 
Senast ändrad:
Hur funkar detta objektiv om man vill ha rörelseoskärpa? (Borde ju inte vara några pix iom att man kan stänga av dämparen, men...)
 
Porträtt objektiv?

Förlåt om jag byter tråden här, men är detta ett objektiv lämpligt porträttfotografering?
(använd med en kamera med 23.6 x 15.8 mm sensor som tex. D70s / D200)
Jag har ingen erfarenhet av detta så därför undrar jag om en bländare på 3.5-5.6 ger tillräckligt grunt DOF för att lämpa sig för porträtt?

Kristian Johansson
 
ca6 skrev:
Hur funkar detta objektiv om man vill ha rörelseoskärpa? (Borde ju inte vara några pix iom att man kan stänga av dämparen, men...)
VR dämpar inte rörelseoskärpa (som beror på rörelser hos motivet) utan endast skakningsoskärpa (som beror på rörelser hos kameran).

För att dämpa rörelseoskärpa, och frysa rörelserna hos motivet, ska du istället ha ett så ljusstarkt objektiv som möjligt som låter dig använda så korta slutartider som möjligt. VR tillåter dig däremot åstadkomma mer rörelseoskärpa genom att den låter dig använda längre slutartider utan att bilden drabbas av skakningsoskärpa.
 
Senast ändrad:
Re: Porträtt objektiv?

Wittgenstein skrev:
Jag har ingen erfarenhet av detta så därför undrar jag om en bländare på 3.5-5.6 ger tillräckligt grunt DOF för att lämpa sig för porträtt?
Nej, objektivet lämpar sig inte för den sortens porträttfoto som bygger på kort DOF. Jag har själv kompletterat min normalzoom (med samma ljusstyrka som 18 - 200an) med ett fast 50mm f1.8 för just den sortens porträttfoto, en sådan glugg går väl på strax över tusenlappen.

edit: Det är dock möjligt att en skarp normalzoom med f2.8 skulle fungera (t.ex. Tamron 28 - 75 f2.8). Man bör komma ihåg att 18 - 200an endast har bländare 3.5 på läget 18mm och antagligen ligger på bländare 4+ vid de brännvidder man traditionellt använder till porträtt.
 
wsaar skrev:
VR dämpar inte rörelseoskärpa (som beror på rörelser hos motivet) utan endast skakningsoskärpa (som beror på rörelser hos kameran).

Jag fotar en del motorsport och då följer jag ofta motivet för att frysa delar samtidigt som jag gärna vill ha rörelseoskärpa på bakgrunden samt delar utanför skärpeområdet. Så det var det jag var lite orolig för att de dämpas, men eftersom jag försöker röra mig i så jämn fart som möjligt antar jag att det inte borde vara någfra problem.

Problemen blir nog snarare att skrapa fram 6500:- till det här objektivet ;)
 
För mig verkar 18-200 perfekt. Den ersätter min 18-35 och 24-120. Jag plåtar mest portätt i miljö, superkönt att slippa släpa på två gluggar.

Står i kö på Scandinavian på plast 100. Så det lär väl dröja innan jag får den....
 
Även jag funderar på att byta ut mitt dubbelkit 18-55 + 55-200 om bildkvalitén är åtminstonde likvärdig. Tyvärr är det främst i ändlägen jag kommer att jobba, och hur dåligt objektivet presterar i 150-200 kommer att vara avgörande för mitt eventuella köp.

Sedan funderar jag lite på hur mycket ström som objektivet drar, alltså hur mycket kortare batteriet kommer att räcka med påslagen VR.
 
Kan väl skriva även i denna tråd att jag idag var inne i en affär i Tokyo där de skulle få in objektivet om två månader. Så nog får vi tid att vänta (läs: leta objekt) ;)
Samma affär hade för övrigt 1 ex av D200.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.