Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon objektik, vidvinkel till normal, vad välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

idasjögren

Aktiv medlem
Hej!

Idag får min D80 nöjja sig med en 50:a 1.8 & en 85:a 1.8. Med cropeffekten blir det ju inte riktigt samma som tillsammans med min gamla analoga. Något tips på vad jag skulle kunna köpa för hyffsade pengar för att kunna ta BRA bilder inomhus på tex människor, antingen med lätt vidvinkel, eller normalläge? Skulle vilja hitta något som mäter sig med min 50:a analogt, eller till och med lite bredare vy.

Tips på något bra och prisvärt, någon?
 
Det beror på vad du menar med "Skulle vilja hitta något som mäter sig med min 50:a analogt"

Betyder det ljusstyrka så är det svårt (eller kan vara). Akilleshälen för APS-C är just ljusstarka vidvinklar. Det finns några få, bla har Sigma några 1,8 gluggar som är riktigt vidvinkliga men de har fått mindre goda betyg på dessa supersnabba bländare. Men om du jämför med analog teknik så har du ju ett par steg i isoskalan gratis då de moderna digitalkamerorna brusar mindre än motsvarande film på de högre isovärderna. Så summan är att du kanske klarar dig med en 2,8 glugg och då är det en helt annan sak. Sedan har du Sigmas 30mm f1,4

Är det vinkeln du avser så finns Sigmas nya 30:a med bländare 1,4. Den motsvarar nästan din fasta 50:a rent vinkelmässigt
 
Om du vill fortsätta på fast-optik-spåret är nästan enda valet Sigmas 30mm/1.4. Nikon har 28mm/2.8 och 35mm/2 också.

Om du vill ha zoomar finns det t.ex. en bra 17-50mm/2.8 från Tamron (har själv på D80, funkar klockrent tycker jag), eller 18-50/2.8 från Sigma.
Nikons 17-55/2.8 finns begagnade för från 6K har jag sett på blocket.
 
Med en 50 mm och en 85 mm i väskan hade jag kollat på en 12-24. Vill man samtidigt ha hög ljusstyrka är Nikon 14-24/2,8 bra och dyr.

När det gäller fasta gluggar så finns det inte så mycket. Möjligtvis en Sigma 20/1,8. Har dock ingen erfarenhet av den.
 
Tack för tipsen :)

Ljusstyrkan känns inte som det viktigaste, eller i alla fall måte jag inte ha det allra ljusstarkaste, har för mig att skärpan inte brukar vara så bra med full öppning på dom ändå, eller har jag fel?

Ni har skrivit Sigma, syftar ni på Sigma EX-linser då? Kvalitetsmässigt, tappar jag mycket på att välja Sigma,_istället för Nikon Original?
 
Från 1 juli har jag en ny favorit, Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX.

Koplla in på: www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16533

När jag ser dina foton konstaterar jag att du håller dig inom det normala området, 24-120mm enligt den analoga måttståcken, 16-85 motsvarar 24-127mm.

Är ett helt underbart objektiv, litet och nätt men attans så skarpt på alla kombinationer av bränvidd och bländare och ända ut i hörnen.

Kan bara rekommendera / Jan-Olof
 
Prisvært ær ett 18-35mm som du kan køpa begagnat på annonssidan før ca 2500:- skarpt och bra objektiv før inomhus med blixt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.