Håller helt med om förgående talare att det inte finns någon större vits att köpa en 70-200/2.8 VRII till en DX.
Sen tycker jag inte det inte är någon större praktisk märkbar skillnad på VR och VRII på en FX heller!
VR på FX vinjetterar lite på full öppning och mjukheten i hörnen (på fullt öppen glugg) är inget du märker av rent praktiskt om du inte granskar bilden väldigt noga. Sen är det inte ofta en bild kräver att den skall vara fullt skarp ända ut i hörnen, och de fåtal gånger resultatet kräver det så kan man ju alltid blända ner
. Vinjetteringen är mycket lätt att fixa efteråt med ett redigeringsprogram om man nu stör sig på den. Den nya har även en förbättring för att tåla motljus bättre. Däremot så lider den nyare varianten av sk "breathing". VRII är ca 2 cm kortare med motljusskyddet på, men också lite tyngre. Bägge har en fin bokeh vid exvis porträttfoto. Jag har pratat med några som stört sig på att den nya har ett mer rundat motljusskydd, vilket gör att du inte kan ställa ifrån dig gluggen på motljusskyddet utan stor risk för att den tippar. Det gick bättre med med den äldre varianten.
Det går lätt lite hysteri i dessa skillnader på forumen än vad man ser med blotta ögat när man tittar på bilderna. Sen får man väl själv värdera om dessa fördelar/nackdelar med VRII är värt ca 8-9000:- extra för en ny VRII vs. beg. VR för runt 10-11000:-. Har ifs sett att det dykt upp någon enstaka VRII beg till ett rimligare pris.
Bägge gluggarna har snabb och säker autofokus, byggda som en stridsvagn, fullt vädertätad och håller mycket hög optisk klass, men är relativt stora och tunga. Kan du leva med det så blir du inte missnöjd, vill du ha ett mer smidigt och lättare objektiv, köp ett annat, billigare och lättare, men var då beredd på att kompromissa på egenskaperna.
Detta var några av mina erfarenheter och det finns säkert andra som tycker annorlunda, men oavsett vilken du köper av VR resp VRII modellen så kommer du med all säkerhet bli mycket nöjd.
Lycka till