Annons

Nikon Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II

Produkter
(logga in för att koppla)

Anita Brand

Medlem
Har man användning av ett Nikon Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II
objektiv om kameran är en Nikon D90? Eller ska man ha en fullformatare till ett sådant objektiv?
/Undrar Inger
 
Jag har föregångaren VR som jag använt på Nikon D70 och D2X under några år och det fungerar ypperligt.
D90:an är inget undantag och dessutom blir objektivet betydligt `kortare´på en FF-kamera.

/Stephan
 
Objektivet är viktigare än kameran i många hänsyn, och jag tror du kommer bli ypperligt nöjd. Har hört om många nöjda med ljust 70-200mm VRII med D90.
 
Har man användning av ett Nikon Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II
objektiv om kameran är en Nikon D90? Eller ska man ha en fullformatare till ett sådant objektiv?
/Undrar Inger

Köpt dig du ett 70-300 4,5-5,6 så sparar du i pengar lika mycket som en D700. Är du inte ute efter ljusstyrkan så kastar du praktiskt taget pengarna i sjön. Ingen kommer att kunna se någon skillnad på dina bilder, bara så du vet detta.
JB
 
Köpt dig du ett 70-300 4,5-5,6 så sparar du i pengar lika mycket som en D700. Är du inte ute efter ljusstyrkan så kastar du praktiskt taget pengarna i sjön. Ingen kommer att kunna se någon skillnad på dina bilder, bara så du vet detta.
JB

Där håller jag inte med. Ett 70-300 spelar IMHO inte i samma division som ett 70-200 2,8 VR.
Är mycket nöjd med mitt 70-200 VR som fungerar ypperligt även på min D90. Jag tar betydligt skarpare bilder med det än mitt tidigare 70-300.
 
Jag får nog hålla med Peter där, det är ju mycket som är bättre med 70-200/2,8 och att man inte skulle behöva ljusstyrkan låter ju rätt orimligt om ni frågar mig. Ok om man inte vill betala för den, men ni ska inte inbilla mig att det finns någon som använder ett objektiv utomhus och inte behöver ljusstyrka ibland :)

Däremot kan ju ett begagnat VR 1 vara ett alternativ om ett VR 2 är för dyrt. Är inte ekonomin något problem finns det ju å andra sidan inget bättre än VR 2, inte på långa vägar.
 
Köpt dig du ett 70-300 4,5-5,6 så sparar du i pengar lika mycket som en D700. Är du inte ute efter ljusstyrkan så kastar du praktiskt taget pengarna i sjön. Ingen kommer att kunna se någon skillnad på dina bilder, bara så du vet detta.
JB
Helt fel. Bara skillnaden i fokushastighet rättfärdigar att man satsar på 70-200 framför 70-300. Ett 70-200 är rejält mycket snabbare och säkrare i autofokusen vilket för många tillfällen är just det som gör skillnaden mellan en bra bild och en bild för papperskorgen.
 
70-200 VRII funkar mycket bra på D90. Men om du vet med dej själv att du aldrig skaffar FX, kan du klara dej med den billigare VRI'an, Den är lite sudigare i kanterna (vilket du inte ser i en DX-kamera).
Angående 70.300'an det är ett bra objektiv för pengarna, men går inte att jämfora. Sen jag skaffade 70-200an har har 70-300 inte suttit på kameran en enda gång.
 
Håller helt med om förgående talare att det inte finns någon större vits att köpa en 70-200/2.8 VRII till en DX.

Sen tycker jag inte det inte är någon större praktisk märkbar skillnad på VR och VRII på en FX heller!
VR på FX vinjetterar lite på full öppning och mjukheten i hörnen (på fullt öppen glugg) är inget du märker av rent praktiskt om du inte granskar bilden väldigt noga. Sen är det inte ofta en bild kräver att den skall vara fullt skarp ända ut i hörnen, och de fåtal gånger resultatet kräver det så kan man ju alltid blända ner:). Vinjetteringen är mycket lätt att fixa efteråt med ett redigeringsprogram om man nu stör sig på den. Den nya har även en förbättring för att tåla motljus bättre. Däremot så lider den nyare varianten av sk "breathing". VRII är ca 2 cm kortare med motljusskyddet på, men också lite tyngre. Bägge har en fin bokeh vid exvis porträttfoto. Jag har pratat med några som stört sig på att den nya har ett mer rundat motljusskydd, vilket gör att du inte kan ställa ifrån dig gluggen på motljusskyddet utan stor risk för att den tippar. Det gick bättre med med den äldre varianten.

Det går lätt lite hysteri i dessa skillnader på forumen än vad man ser med blotta ögat när man tittar på bilderna. Sen får man väl själv värdera om dessa fördelar/nackdelar med VRII är värt ca 8-9000:- extra för en ny VRII vs. beg. VR för runt 10-11000:-. Har ifs sett att det dykt upp någon enstaka VRII beg till ett rimligare pris.

Bägge gluggarna har snabb och säker autofokus, byggda som en stridsvagn, fullt vädertätad och håller mycket hög optisk klass, men är relativt stora och tunga. Kan du leva med det så blir du inte missnöjd, vill du ha ett mer smidigt och lättare objektiv, köp ett annat, billigare och lättare, men var då beredd på att kompromissa på egenskaperna.

Detta var några av mina erfarenheter och det finns säkert andra som tycker annorlunda, men oavsett vilken du köper av VR resp VRII modellen så kommer du med all säkerhet bli mycket nöjd.

Lycka till:)
 
Senast ändrad:
Har du tänkt använda objektivet till fotografering av hästar, hundar, etc. i rörelse så tror jag du blir mycket lyckligare med ett 70-200/2,8 VR (VRII).

/Stephan
 
En sak till: storleken har betydelse. Visst är kvaliteten underbar på 70-200 men glöm inte att det är ett ganska stort och tungt objektiv. Kanske inget problem om man vet exakt vad man ska plåta och parkerar bilen i närheten. Men om man vandrar och håller på med mer slumpmässiga motiv (typ semester) så tycker jag objektivet är för stort att släpa runt.
/Anders
 
Håller helt med om förgående talare att det inte finns någon större vits att köpa en 70-200/2.8 VRII till en DX.

Vad skall jag säga..... Observera att jag inte svarar just dig utan alla som uttalat sig så bergsäkert i denna tråd.

Nix, nej, absolut inte. Det går inte att tvärsäkert välja en aller den andra av dessa två. Har du behov av ljusstyrkan så är 70-200 bättre. Samma sak med AF hastigheten. Om inte så är nog 70-300 ett bättre val, inte minst för att det är avsevärt billigare.

Jag har för ett år sedan bytt från D300 (ungefär som D90) till D700 och har ett par reflektioner.

Till en D90 kan du precis lika gärna köpa 70-200 f2,8VR. Dess tillkortakommanden märks enbart på FX och inte ens där stör det mig speciellt mycket. Jo jag har kvar mitt ex. Men om du har några planer på att byta till FX i framtiden så är VRII bättre

Den snabbare AF:en behövs i MITT fall enbart när jag plåtar ultrasnabb sport. Annars klarar jag mig precis lika bra med en 70-300 eller tom den ännu långsammare 80-400.

70-200:eek:rna är skarpa fullt öppna vilket inte 70-300 är . Eller den är fullt ok men den behöver ett stegs nerbländning för att vara lika skarp som 70-200. Steget är alltså mer än det först uppenbara. 70-200 klarar sig lika bra fullt öppen (2,8) som 70-300 gör nerbländad ett steg. Glöm då inte att 70-300 börjar på 4 !

Själv hade jag alla gånger valt 70-200. Enbart pga ljusstyrkan. Jag hamnade ofta på 2,8 när jag använde DX..... Oftare det än jag hade behov av de extra 100 mm på toppen.....

Glöm bara inte att 70-200 kostar avsevärt mer. Är större men framför allt tyngre....
 
Håller helt med om förgående talare att det inte finns någon större vits att köpa en 70-200/2.8 VRII till en DX.

Vad skall jag säga..... Observera att jag inte svarar just dig utan alla som uttalat sig så bergsäkert i denna tråd.

Nix, nej, absolut inte. Det går inte att tvärsäkert välja en aller den andra av dessa två. Har du behov av ljusstyrkan så är 70-200 bättre. Samma sak med AF hastigheten. Om inte så är nog 70-300 ett bättre val, inte minst för att det är avsevärt billigare.

Det jag syftade på enligt ovan var 70-200/2.8 VR vs. 70-200/2.8 VRII. Och i valet mellan dessa två ser jag ingen vits att köpa den dyrare VRII till en DX, ifall du missförstod mig där? :)
 
Det jag syftade på enligt ovan var 70-200/2.8 VR vs. 70-200/2.8 VRII. Och i valet mellan dessa två ser jag ingen vits att köpa den dyrare VRII till en DX, ifall du missförstod mig där? :)
Inte alls... Glasklart och jag håller alltså med dig.

Vad jag opponerade mig emot var att som vanligt så dissas den "enkla" medan den dyra hissades till topparna. VRI är alldeles lysande på DX

Inte alls säkert att 70-200 är bättre. Speciellt inte om du väger in vad den kostar. Faktum är att D90/D300 och 70-200 är en dyrare och förmodigen sämre kombination än D700 och 70-300. Bildmässigt är de rätt lika. 70-200 har lite snabbare AF dock....
 
Mankan utvecklade det hela lite mer än jag ansåg att jag behövde. Naturligtvis är 70-200;an bättre, skam vore det annars. Men, det är sett ur vår horisont som vet vad vi skall fotografera och varför. När man läser alla lovord som skrivs om diverse svindyra proffsgluggar är det lätt man tror att utan dessa så kommer mina bilder inte upp i anständiga nivåer. Man måste tycker jag när man rekommenderar köp väga in priset, annars är det väl lika bra att vi går över till Zeiss allihopa, åtminstone om vi inte behöver automatisk skärpa. Jag vidhåller att Nikons originaloptik 70-200 är på tok för dyrt sett till vad man får om man tar hänsyn till bland annat 70-300 samt diverse pirater. Men, står man ut med priset och vikten så visst, du kan inte hitta ett bättre och mer robust objektiv i klassen. Personligen använder jag mitt objektiv på sommaren varför jag praktiskt taget alltid använder bl 8. Vid eventuell anskaffning till FX så vinner jag även några "steg" i brus också vilket sett ur den synpunkten underlättar ytterligare. Skall jag sedan fota i lägena 70-180 kommer jag att få bilder med kanonskärpa som inte står sig efter något annat objektiv oavsett märke, det vill säga om jag bländar ned ett par steg. Se inte ned på en VW golf i stan bara för att Porschen är bättre;-)
JB
 
Håller helt och fullt med dig Mankan. Men när du säger "Faktum är att D90/D300 och 70-200 är en dyrare och förmodigen sämre kombination än D700 och 70-300." förstår jag inte riktigt hur du menar?

Rent allmänt så är just 70-200/2.8 en mycket vanlig och populär glugg bland många proffsfotografer. Logiskt sett så borde det finnas en mycket stark vilja från Nikons sida att utveckla den, även om skillnaderna inte blir så stora. Dock med några egenskaper såsom en nyare VR, bättre motljusegenskaper, skarp ända ut i hörnen på full glugg, samt mindre vinjettering på full glugg än sin föregångare, vilket är tillräckligt för att många yrkesfotografer sannolikt byter upp sig.
En baksida med den nya är ju att den lider av "breathing" vilket ifs kan både vara positivt och negativt beroende på hur man använder den.

För den glada amatören så handlar det om mycket pengar (dessutom inkl moms) för att få de nya egenskaperna med VRII och likväl som 70-300 lätt blir dissad så blir även 70-200/2.8 VR ofta för enkelt dissad. Det känns inte helt relevant i mitt tycket:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.