Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Nikkor AF-S 18-7?0

Produkter
(logga in för att koppla)

Sallejr

Aktiv medlem
Har just nu en d40 med tillhörande kitobjektiv. Lånade här om dagen ett 18-70 objketiv dvs det kitobjektivet som följer med nikons lite dyrare kameror. Tyckte det var riktigt skönt och kändes rejälare.

Nu till frågan:
Är det värt att lägga ner pengar på ett sådant eller blir bilderna bara nämnvärt bättre? Tyckte mig se en liten förbättring men fotade aldrig samma motiv med de båda objektiven så jag vet inte säkert.

Undrar också om man ska välja detta före 18-135 (kommer bara ha ett objektiv som ska funka till allt) och om det är någon skillnad därimellan.
Slutligen vad ett begangnat objektiv bör kosta.

Hoppas inlägget inte blev alltför plottrigt :p
/Anton
 
Nikons 18-70 är ett mycket bra objektiv, och har varit deras bästa kittobjektiv ända tills nyligen då det nya 16-85VR släpptes, det är bättre än både ditt 18-55 och 18-135'an, men du skall inte förvänta dig jätte skillnader, visst är det skillnad, som natt och dag för mig, men ingen skillnad alls för min jobbarpolare som just nu sitter brevid mig och inte har foto som intresse, då kanske du förstår vad jag menar.
Du kan förvänta dig bättre skärpa, framför allt i kanterna på dom större bländaröppningarna, bättre kontrast samt mindre distortion.

Begagnat brukar dom gå för runt 2 papp och är rena rånet, rekomenderas varmt.

/kent
 
Jag håller med Kent, har haft mitt 18-70 sen jag köpte D300 och är mer nöjd med det än med 18-135 jag hade på min gamla D80. Men någon jätteskillnad är det inte. Funderar själv på att byta ut det mot det nya 16-85 VR eller något som är ännu ljusstarkare.

Men kolla även tredjepartstillverkarna, de har ett par intressanta gluggar också.
 
haha så du menar att två papp är för mycket eller?

Vad kan jag få för mitt 18-55 tror ni, lär ju inte vara så lättsålt?
Samt vilka objektiv från tredjepartstillverkare kan vara intressanta?
 
det kitobjektiv du har får du nog som du tror inte många kr för. Spara det o ha som reserv?
Av tredjepartstillverkare kan jag rekommendera Sigmas 18-50 2.8 EX HSM. Köpte det till min D300 och är grymt nöjd. Funkar ju bra på D40 också då det har motor.. Det kostar runt 3700 nytt..

Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di för ca 3500:-
amron SP AF 17-50/2,8 XR Di II LD Aspherical (IF) ca 4000:- är också två trevliga gluggar.
 
Tillräckligt bra

Jag har haft ett Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED i några år nu och mitt omdöme är att det är ett tillräckligt bra objektiv. Jag kan inte uttala mig om det är bättre/sämre i förhållande till andra objektiv, bara att det duger. Objektivet är ju inte så ljusstarkt och det kan vara en faktor som talar emot det beroende på vad och när man ska fotografera. Jag tror att jag nog tagit några av mina bästa bilder med det objektivet. Jag har två måsbilder upplagda här på Fs ("Den är min!!" samt "Slå knut på sig själv") som är exempel på vad du kan åstadkomma med det.
/Nonno
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.