Annons

Nikon Micro-Nikkor 55mm f/2.8 Lens

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesso

Medlem
Hejsan,

Jag har funderingar kring detta objektiv.
Tycker det verkar bra och ni som har det verkar nöjda..o bilderna ni visar är i min smak:)
Jag kan dock inte hitta vart man kan köpa det? blir det begagnat då eller? Eller letar jag bara på fel sätt?
Är det någon som vet så tar jag tacksamt emot det!

Mvh
Jessica

Hejsan,

Jag har funderingar kring detta objektiv.
Tycker det verkar bra och ni som har det verkar nöjda..o bilderna ni visar är i min smak:)
Jag kan dock inte hitta vart man kan köpa det? blir det begagnat då eller? Eller letar jag bara på fel sätt?
Är det någon som vet så tar jag tacksamt emot det!

Mvh
Jessica

Har haft en sån för länge sedan. Vill minnas att den kärvade lite för att det hade kommit in sand i fokuseringsgängan.
Men det är ett bra objektiv såklart.
Objektivet går inte att köpa nytt, har nog inte funnits nytt på åtskilliga år. Brukar komma rätt regelbundet på Tradera. Tippar att priset brukar landa kring 1000-1500. Håll utkik.

Är det i bra skick, utan repor på glaset och så, så är det inget problem att köpa ett gammalt objektiv. Jag har skaffat mig ett antal objektiv det senaste året, alla är drygt 20 år gamla. Fungerar hur bra som helst.

/johan

Har haft en sån för länge sedan. Vill minnas att den kärvade lite för att det hade kommit in sand i fokuseringsgängan.
Men det är ett bra objektiv såklart.
Objektivet går inte att köpa nytt, har nog inte funnits nytt på åtskilliga år. Brukar komma rätt regelbundet på Tradera. Tippar att priset brukar landa kring 1000-1500. Håll utkik.

Är det i bra skick, utan repor på glaset och så, så är det inget problem att köpa ett gammalt objektiv. Jag har skaffat mig ett antal objektiv det senaste året, alla är drygt 20 år gamla. Fungerar hur bra som helst.

/johan

Tack för ditt svar!
Hittade det bara när jag letade objektiv på pricerunner.
Beskrivningen passade mej utmärkt.
Men butikerna som hade det länkade det 17-55
Så jag misstänkte att det nog var ett äldre..
Då är det frågan om man vågar köpa ett begagnat med tanke på sanden som du beskriver..
Vet du om det har en begränsning? eller passar det alla tror du?
Då ska jag kollar tradera :)
Tack för all din hjälp :)

Mvh Jessica

Dagens version heter 60/2,8:
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/645/overview.html

Men det finns många andra alternativ om du letar makroobjektiv. Både från Nikon och andra tillverkare, och i flera olika brännviddsområden. Det de har gemensamt är att de flesta faktiskt är riktigt bra, vilket gör det tacksamt att välja.

Den vanligaste tågordningen är att man funderar på vad och hur man fotograferar, sen väljer en brännvidd som passar till det. Efter det kan man kolla marknaden och välja det objektiv med den brännvidden som har lagom pris/prestanda.

Vad man har för kamerahus kan också spela in i valet.

Hej!
Jag slarvade bort ett sådant objektiv när jag besökte Store Mosse nationalpark för några år sen. Hittar du det så är det ditt:)
Jag gillade 55:an skarpt. Brännvidden i kortaste laget men ett mycket bra objektiv.

Christer

Dagens version heter 60/2,8:
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/645/overview.html

Men det finns många andra alternativ om du letar makroobjektiv. Både från Nikon och andra tillverkare, och i flera olika brännviddsområden. Det de har gemensamt är att de flesta faktiskt är riktigt bra, vilket gör det tacksamt att välja.

Den vanligaste tågordningen är att man funderar på vad och hur man fotograferar, sen väljer en brännvidd som passar till det. Efter det kan man kolla marknaden och välja det objektiv med den brännvidden som har lagom pris/prestanda.

Vad man har för kamerahus kan också spela in i valet.

Tack för ditt svar!
Det jag gillade med den var att det stod att den hade en närgräns på 0? stämmer det verkligen?
Samt det 60 du länkar till är väldigt likt det 50 som jag redan har..annars var der priset som tilltalade mej på det gamla 55.

Mvh
Jessica

Nej, det finns inga objektiv med närgräns 0. Det är samma sak som att öppna kameran och lägga motivet på sensorn!

55/2,8 har ungefär samma nägräns som 60/2,8. Den största skillnaden är att 55/2,8 är ett manuellt fokuserat objektiv. Har du en digitalkamera från Nikon som inte är i yrkessegmentet så får du ingen ljusmätning med det för övrigt.

Nej, närgränsen är knappast 0 eftersom det skulle innebära att motivet låg inuti kameran. Arbetsavståndet, alltså avståndet mellan objektivets framkant och motivet blir dock väldigt kort vid stor förstoring, bara några centimeter.

En annan stor skillnad är att 55/2,8 bara ger 1:2 vid fullt utdrag, för att få 1:1 måste man montera en mellanring PK-13 mellan objektivet och kamerahuset. 60/2,8 ger 1:1 utan extra tillbehör. Den gamla 55:an är dock ett ruggigt skarpt objektiv om man bländar ner ett steg eller tre.

Edit: Jim hann före om närgränsen...

wow

säger jag bara! Jag är imponerad av alla svar!
Tack så mycket för att ni tog er tid att svara!
det kommer nog fler frågor.. Jag är nog allt liiite sugen på att köpa ett gammalt 55 om man kommer över det utan repor o sand till en bra slant ;)
Nä det kände som att 0:var för bra! Men vad vet jag som inte är insatt :)) Det är ett macro jag hade velat ha till ett bra pris.
Jag är annars nöjd med mitt ena 50 som jag har också..
Men smakar det så kostar det :)

Tack!

Jessica

Sen bör du ju inte glömma att kort nägräns inte nödvändigtvis är något bra.

Ofta används det som säljargument för kompaktkameror vilket fått till följd att man kopplar ihop kort närgräns med att motivet blir stort på bilden.

De flesta som fotograferar makro mer seriöst brukar vilja kunna stå lite längre från motivet men ändå få motivet stort i bilden. Speciellt vid fotografering av levande varelser som kanske blir skrämda. Det är också en fördel för möjligheterna till bra ljussättning, man skuggar inte motivet med kameran.

Sen bör du ju inte glömma att kort nägräns inte nödvändigtvis är något bra.

Ofta används det som säljargument för kompaktkameror vilket fått till följd att man kopplar ihop kort närgräns med att motivet blir stort på bilden.

De flesta som fotograferar makro mer seriöst brukar vilja kunna stå lite längre från motivet men ändå få motivet stort i bilden. Speciellt vid fotografering av levande varelser som kanske blir skrämda. Det är också en fördel för möjligheterna till bra ljussättning, man skuggar inte motivet med kameran.

Så sant så!Har inte tänkt på det! Vilket objektiv ska man då ha? Det är väl dom som ligger på runt 6-8' då va?

//Jessica

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar