Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon Micro 105/2,8 VR på FX
- Trådstartare Gården
- Start datum
Johan Ahlbom
Aktiv medlem
Jag har bara gott att säga om kombon Micro Nikon 105 f2.8 VR och FX, i mitt fall D3 och numera D700. Älskar det till porträtt i studion!
mvh johan
mvh johan
Gården
Aktiv medlem
Jag har bara gott att säga om kombon Micro Nikon 105 f2.8 VR och FX, i mitt fall D3 och numera D700. Älskar det till porträtt i studion!
mvh johan
Låter utmärkt, tack för svar.
Teodorian
Aktiv medlem
Håller på att planera byte till FX. Har sålt mitt 17-55/2,8 , och står i begrepp att inhandla Nikkor 24-70 /2,8
Hur är det med mitt Nikkor Micro 105 /2,8 VR , det ska funka på FX vad jag kan förstå. Någon som har refarenhet av den kombinationen ?
Tänk bara på den förlorade cropeffekten vid närgränsen och makrofoto:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=89136
Min slutsats från den tråden:
"Både D300 och D3 har 12 MP. Vid närgränsen för objektivet får jag samma upplösning men olika förstoringsgrad. I det här fallet, när jag varken kan komma närmare motivet på vanligt sätt eller har något annat macroobjektiv (med annan brännvidd) att tillgå, är DX att föredra. I andra fall, när jag med både FX och DX kan fylla bilden så som jag önskar med motivet, antar jag att det blir ett nollsummespel där olikheter i skärpedjup och diffraktion, mellan sensorformaten, tar ut varandra när FX-kameran placeras närmare motivet och bländas ner mer."
Teodorian
Aktiv medlem
Jag kan bara hålla med de andra, min D700 med 105an är en underbar kombo.
Frågan är ju vad man skall ha sitt objektiv till.
1) Makro?
Det finns bättre alternativ som att behålla sin DX-kamera och köpa Sigmas 70/2.8 eller Nikon 85/3.5 VR.
2) Porträtt?
Jag sålde mitt 105/2.8 VR efter att ha testat det mot mitt 105/2 DC och gamla 70-200/2.8 VR.
3) Kort teleobjektiv med VR?
I mitt test på distans mellan 105/2.8 VR och gamla 70-200/2.8 VR var det senare klart bättre. AF är inte heller snabb på makrot.
Summa summarum: 105/2.8 VR är inte bäst i någon gren men en god kompromiss. Om det är vad man är ute efter så är det ett bra val annars inte.